Bu araştırmada halk eğitim merkezlerinde yürütülen aile eğitimi programının ebeveynlerin çocuklarına yönelik tutumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Ebeveynlerin tutumları demokratik, otoriter, aşırı koruyucu ve izin verici olmak üzere dört boyutta incelenmiştir. Araştırma Ordu İlinin Kumru İlçesinde Halk Eğitim Merkezi tarafından yürütülen aile eğitimi programına katılan 301 katılımcı ile yürütülmüştür. Araştırmada araştırmacıların hazırladığı kişisel bilgi formunun yanında Karabulut Demir ve Şendil’in (2008) geliştirdikleri “Ebeveyn Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. 46 maddeden oluşan ölçek dört boyuttan oluşmaktadır. Verilerin analizi için öncelikle verilerin normallik testleri yapılmış olup her boyutta elde edilen puanlar ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Buna göre normal dağılım gösteren verilerin öntest-son test karşılaştırmasında bağımlı örneklemler için t testi uygulanırken normal dağılım göstermeyen verilerin ön test ve son test karşılaştırmaları Wilcoxon testiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda verilen aile eğitimlerinin ebeveynlerin demokratik tutumlarında olumlu yönde bir yükselmeye; otoriter, aşırı koruyucu ve izin verici tutumlarında azalmaya neden olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar ışığında aile eğitimlerinin yaygınlaştırılması, aile eğitimlerinin içeriklerinin çocukların farklı gelişim dönemlerinin (çocukluk, ergenlik gibi) dönemsel özelliklerine göre özelleştirilmesi ve bu eğitimi alan ebeveynlerin tutumlarındaki değişimin çocukların gözünden değerlendirilmesi gibi önerilerde bulunulabilir.
Aile eğitimi ebeveyn tutumu halk eğitim merkezleri aile eğitim programları
Bu araştırma Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Etik Kurulunun 2022/28-11 ve E-30640013-108.01-102241sayılı kararı ve Rektörlük makamının oluru ile uygun görülmüştür. Araştırmada “ Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi”nde belirtilen tüm kurallara uyulmuştur.
-
-
-
In this study, the effect of the family education program carried out in public education centers on parents' attitudes towards their children was examined.. Parental attitudes were examined across four dimensions: democratic, authoritarian, overprotective, and permissive. The research was conducted with 301 participants who attended a family education program organized by the Public Education Center in Kumru District, Ordu Province. In addition to a personal information form prepared by the researchers, the "Parenting Attitude Scale" developed by Karabulut Demir and Şendil (2008) was used. The scale consists of 46 items and is divided into four dimensions. For data analysis, normality tests were first performed, and the scores obtained from each dimension were assessed separately. Accordingly, for normally distributed data, a paired-samples t-test was applied for pre-test and post-test comparisons, while the Wilcoxon test was used for data that did not follow a normal distribution. The results of the study indicated that the parenting education program led to a significant increase in parents' democratic attitudes and a decrease in their authoritarian, overprotective, and permissive attitudes. In the light of these results, recommendations can be made such as expanding family trainings, customizing the content of family trainings according to the periodic characteristics of children's different developmental periods (such as childhood, adolescence), and evaluating the changes in the attitudes of parents who receive this training from the perspective of children.
Family education parent attitudes public education centers family education programs
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hayat Boyu Öğrenme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 64 |