Göreve yeni başlayan aday öğretmenler, mesleğe, görev yaptıkları okula ve sosyal çevreye en iyi şekilde entegre olmalarını amaçlayan uyum eğitimine katıldıktan sonra öğretmen olarak kariyerlerine başlamaktadır. Bu araştırmada mesleğe entegrasyon sürecinde okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan aday öğretmenlere sağlanan destek uygulamaların incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışma durum çalışması desenine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcıları devlet okullarında çalışan ve göreve yeni başlayan 19 aday okul öncesi öğretmeninden oluşmuştur. Çalışma grubunu oluşturan katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri görüşme yöntemi ile toplanmış ve veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, danışman öğretmen, zümre öğretmen/öğretmenleri, okul yönetimi ve Milli Eğitim Müdürlükleri tarafından mesleğe entegrasyon sürecinde bilgilendirme, rehberlik, yöneltme, gözlem, destek olma, tecrübe aktarımı ve uyum eğitimine yönelik çalışmaların yapıldığı ortaya çıkmıştır. Aday öğretmenlerin uyum sürecinde denetleyici, destekleyici ve işbirliğine yönelik uygulamalarla öğretmenlik kariyerine hazırlandıkları belirlenmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda profesyonel destek uygulamaları ile aday öğretmenlerin mesleğe entegrasyonunun kolaylaştırılması önerilmektedir.
Aday öğretmen danışman entegrasyon mesleki gelişim uyum eğitimi
Newly appointed teachers start their careers as teachers after participating in the adaptation training, which aims to integrate them into the profession, the institution they work in and the social context in which they live. In this study, it was purpose to examine the support practices provided to new teachers working in preschool education institutions in the process of integration into the profession. This study, designed as a qualitative research, was conducted in accordance with the case study design. The participants of the study consisted of 19 new preschool teachers working in public schools who had just started to work. The participants forming the study group were determined by criterion sampling, one of the purposeful sampling methods. Interviews were used to collected study data, which were then analysed using the content analysis method. The study's findings revealed that practices were carried out by the mentor teacher, branch teacher(s), the school administration and the Directorates of National Education for informing, guiding, directing, observing, supporting, transferring experience and adaptation training in the process of integration into the profession. It was determined that new teachers were prepared for their teaching career with supervisory, supportive and cooperative practices during the adaptation process. It is recommended to use professional support methods to help new teachers integrate into the profession in accordance with the research findings.
Adaptation training integration mentor new teacher professional development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 65 |