Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitime devam eden Afgan çocukların öğretmen ve ebeveynlerinin çocukların okula uyum sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma deseninde planlanmıştır. Çalışma grubu 10 Afgan ebeveyn, 10 Türk ebeveyn ve dört okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu benzeşik örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan, 2022-2023 eğitim öğretim yılı Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi eğitimi kurumlarındaki Afgan çocukların bulunduğu sınıflar ve bu sınıfların öğretmenlerinden seçilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Afgan ebeveynler okuldan ve öğretmenin verdiği eğitimden memnun olduklarını ancak Türk ebeveynlerin yabancı uyruklu çocukların fazla olmasından ve bazı hijyen problemlerinin olmasından bahsettiklerini belirtmişlerdir. Araştırmada Türkçeyi daha önceden bilen Afgan çocukların sosyal uyumlarının güçlü olduğu hem öğretmenler hem de bazı Afgan ebeveynler tarafından belirtilmektedir. Türkçe bilmeyen çocukların ise kendi aralarında gruplaşmalarının olduğu, içe kapanma veya olumsuz davranışlar sergileme durumlarının olduğu öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Türk ebeveynlerin çocuklarının Afgan çocuklarla uyumuna ilişkin görüşlerinden elde edilen bulgulara göre ise çoğunluğunun uyumunun iyi olduğu ancak çocuklardan bazılarının Afgan çocuklarla hijyen sorunları nedeni ile etkileşim kurmakta zorlandıkları anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin görüşlerinden elde edilen bulgulara göre de Afgan çocukların uyumunun genel itibari ile güçlü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular alan yazındaki bilgilerle tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.
This research aims to examine the opinions of teachers and parents of Afghan children attending preschool education regarding the children's school adjustment. The research was planned in a qualitative research design. The study group consists of 10 Afghan parents, 10 Turkish parents, and four preschool teachers. The study group of the research was selected from the classes of Afghan children in preschool education institutions affiliated with the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic year and the teachers of these classes, which were determined by homogeneous sampling. According to the findings of the research, it was determined that Afghan parents were satisfied with the school and the education provided by the
teacher, but Turkish parents mentioned that there were many foreign children and some hygiene problems. In the research, it is stated by both teachers and some Afghan parents that the social adaptation of Afghan children who already know Turkish is strong. It has been revealed that children who do not speak Turkish tend to group themselves among themselves, become introverted or exhibit negative behavior, according to the teachers. According to the findings obtained from the opinions of Turkish Parents regarding their children's adaptation to Afghan children, it is understood that the majority of them have good adaptation, but some of the children have difficulty interacting with Afghan children due to hygiene problems. According to the findings obtained from the teachers' opinions, it was concluded that the adaptation of Afghan children was generally strong. The findings obtained from the research were discussed with the information in the literature and suggestions were made.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 65 |