Bu çalışma fen bilimleri öğretmen adaylarının özel gereksinimli öğrencilere yönelik öğretimi planlama becerileri üzerinde özel eğitim ve kaynaştırma dersinin etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaca bağlı olarak özel eğitim ve kaynaştırma dersi öncesinde ve sonrasında öğretmen adaylarıyla görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmelerde belirlenen dört yetersizlik türü ile ilgili ve iki tane de genel olmak üzere öğretmen adaylarına altı soru yöneltilmiştir. Görüşme soruları çık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Kaynaştırma eğitimine yönelik düşünceleri alınmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılan çalışmada veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Ön görüşme ve son görüşme verileri içerik analizi ile incelenmiştir. İçerik analizi sonucunda verilen cevaplara bağlı olarak altı tema belirlenmiştir. Sonuç olarak öğretmen adaylarının ders sonrasındaki görüşlerinin, ders öncesindeki görüşlerinden oldukça farkı olduğu ortaya çıkmıştır. Dersten sonra öğretmen adaylarının, kaynaştırma öğrencilerinin özel gereksinimleri olduğunu düşünerek bireysel eğitim planı dahilinde olan cevapları daha çok tercih ettikleri görülmüştür. Bu duruma bağlı olarak da özel eğitim ve kaynaştırma dersinin öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine dair görülerinde olumlu etkileri oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ders içeriğinin öğretmen adaylarında kaynaştırma öğrencilerine yönelik planlama yapma becerilerini geliştirebilme konusunda oldukça etkili olduğu ortaya çıkmıştır.
This study was conducted to examine the effect of special education and inclusion course on pre-service science teachers' ability to plan instruction for students with special needs. For this purpose, interviews were conducted with pre-service teachers before and after the special education and inclusion course. In the interviews, six questions were asked to the pre-service teachers about the four types of disabilities and two general questions. The interview questions consisted of open-ended questions. Their opinions on mainstreaming education were taken. In the study conducted using qualitative research method, the data were analyzed by content analysis. Pre-interview and post-interview data were analyzed by content analysis. As a result of the content analysis, six themes were identified depending on the answers given. As a result, it was revealed that pre-service teachers' views after the course were quite different from their views before the course. After the course, it was seen that the pre-service teachers preferred the answers within the individual education plan more, considering that mainstreaming students have special needs. Depending on this situation, it was concluded that the special education and mainstreaming course had positive effects on pre-service teachers' views on mainstreaming education. It was revealed that the course content was very effective in developing pre-service teachers' planning skills for inclusive students.
special education inclusion pre-servis teachers dissabilities
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 65 |