İklim değişikliği, günümüzde önemli bir küresel sorun olarak karşımıza çıkmakta ve bu konuda bireylerin farkındalık düzeylerinin artırılması büyük bir önem taşımaktadır. Özellikle ortaokul öğrencilerinin farkındalık düzeylerinin ölçülmesi ve geliştirilmesi, gelecekte sürdürülebilir çevre bilincinin oluşmasına katkı sağlayabilir. Bu çalışmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin iklim değişikliği farkındalık düzeylerini ölçmek için güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmada toplam 1064 ortaokul öğrencisinden elde edilen verilerle süreç yürütülmüştür. Beşli Likert tipi bir yapıya sahip olan ölçeğin geçerliliği, uzman görüşleri doğrultusunda içerik ve görünüş geçerliliği ile değerlendirilmiş; yapısal geçerlilik için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve model uyumu için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda, toplam varyansın %42,68’ini açıklayan ve 16 maddeden oluşan iki faktörlü bir yapı elde edilmiştir. DFA sonuçları, bu yapının iyi bir model uyumuna sahip olduğunu göstermiştir. Güvenilirlik analizinde ise Cronbach alfa katsayısı 0,837, test-tekrar test güvenilirlik katsayısı 0,944 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular, İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği’nin (İDFÖ) ortaokul öğrencilerinin iklim değişikliği farkındalık düzeylerini ölçmek için bilimsel açıdan güvenilir ve geçerli bir araç olduğunu ortaya koymaktadır. Bu ölçek, eğitim programlarının değerlendirilmesinde ve farkındalık artırmaya yönelik çalışmaların planlanmasında kullanılabilir.
İklim değişikliği iklim değişikliği eğitimi iklim değişikliği farkındalığı ölçek geliştirme ortaokul öğrencileri
Climate change is a significant global issue today, and increasing individuals' awareness levels on this matter holds great importance. Measuring and enhancing middle school students' awareness levels, in particular, can contribute to fostering sustainable environmental consciousness in the future. The primary aim of this study is to develop a reliable and valid measurement tool to assess middle school students' awareness of climate change. The process was carried out with data obtained from a total of 1,064 middle school students. The validity of the scale, which has a five-point Likert structure, was assessed through content and face validity based on expert opinions. For structural validity, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were conducted to evaluate model fit. The EFA results revealed a two-factor structure consisting of 16 items that explained 42.68% of the total variance. The CFA results indicated that this structure had a good model fit. In the reliability analysis, the Cronbach's alpha coefficient was calculated as 0.837, and the test-retest reliability coefficient was found to be 0.944. The findings demonstrate that the Climate Change Awareness Scale (CCAS) is a scientifically reliable and valid instrument for measuring middle school students' levels of awareness regarding climate change. This scale can be utilized in the evaluation of educational programs and in planning initiatives aimed at raising awareness.
Climate change Climate change awareness Climate change education middle school students scale development.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ölçek Geliştirme, Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 65 |