Bu araştırmada temel amaç, okul öncesi dönemde bulunan çocukların psikolojik sağlamlıklarının, problem davranışlarını yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırmanın bir diğer amacı ise cinsiyet ve kardeş sayısına göre okul öncesi dönem çocuklarında psikolojik sağlamlığın ve problem davranışların farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Bu amaçlar neticesinde araştırmada ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Çalışma grubu oluşturulurken ise uygun örnekleme kullanılmıştır. Çalışmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, Okul Öncesi Çocuklar İçin Sosyal Duygusal İyi Oluş ve Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ile Problem Davranış Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlıkları ve problem davranışları arasındaki ilişki koreleayon ve basit doğrusal regresyon analizleri ile incelenirken, cinsiyete göre ilişki bağımsız örneklem t testi ile kardeş sayısına göre ise tek yönlü varyans analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlıkları ve problem davranışları arasında olumsuz yönde anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte psikolojik sağlamlığın, problem davranışları negatif yönde yordadığı tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyete göre her iki değişkenin anlamlı şekilde farklılaştığı, kardeş sayısına göre ise sadece problem davranışların anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Araştırmanın sonuçları ilgili alan yazına göre tartışılmış, araştırmacılar ve saha çalışanları için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
This study endeavors to scrutinize whether the psychological resilience of preschool children functions as a prognosticator of their maladaptive behaviors. Moreover, it seeks to ascertain whether psychological resilience and problem behaviors fluctuate contingent upon gender and sibling count. To fulfill these objectives, a relational survey design was employed. The study cohort was delineated through a convenience sampling technique. Data acquisition entailed a bespoke demographic questionnaire crafted by the researchers, alongside the Social-Emotional Well-Being and Psychological Resilience Scale for Preschool Children and the Problem Behavior Scale. The interrelation between psychological resilience and maladaptive behaviors was dissected utilizing correlation and simple linear regression analyses. To gauge gender-based discrepancies, an independent samples t-test was administered, whereas a one-way analysis of variance (ANOVA) was executed to elucidate variations predicated upon sibling count. The findings unveiled a salient inverse correlation between psychological resilience and maladaptive behaviors in preschool children, signifying that heightened resilience corresponded with diminished problematic conduct. Furthermore, psychological resilience emerged as a substantive negative predictor of maladaptive behaviors. The study also divulged that both psychological resilience and maladaptive behaviors exhibited statistically significant divergences predicated on gender, while solely maladaptive behaviors demonstrated noteworthy variance concerning sibling count. The results were contemplated in light of extant scholarly discourse, and an array of recommendations was posited for academicians and practitioners within the domain.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Psikolojik Danışmanlığı, Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 18 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 65 |