Dünya’da denizel çevrenin petrol ve türevleri ile diğer zararlı maddeler
sebebiyle kirlenmesi ekolojik dengenin çok uzun süre bozulmasına sebep
olabilmektedir. Bu sebeple kirliliğe en kısa sürede müdahale etmek ve ülkelerin
buna yönelik teknik ve idari organizasyon ile yetki ve sorumluluklarının
belirlenmesi hayati önem arz etmektedir. Devletlerin açık denizde meydana gelen
deniz kirliliklerine müdahale etme yetkilerine yönelik bir dizi uluslararası
sözleşme yürürlüğe girmiş olmakla birlikte bu konuda sınırları belirleyen ve en
net uygulamaları içeren mevzuat 1982 Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku
Sözleşmesidir. Bu sözleşme, karasularının ötesinde meydana gelen denizel çevre
kirliliklerine devletlerin Münhasır Ekonomik Bölge sınırları içerisinde müdahale
etme ve belirli kısıtlar dahilinde yargılama yetkisi tanımaktadır. Türkiye, çevre
denizlerinde gemi kazaları kaynaklı oluşabilecek deniz kirliliğine karşı etkin
müdahale kapsamında 2011 yılında Ulusal Acil Müdahale Planı yayımlamış ve
kirliliğe müdahale sahalarının sınırlarını belirlemiştir. Bu çalışmada; bahse konu
yetki alanlarının belirlenmesine yönelik uluslararası sözleşmeler incelenmiş,
Türkiye’nin deniz kirliliğine müdahale sahaları ile bu yetki alanları
karşılaştırılmış ve farklılıklara karşı uluslararası deniz hukuku tabanında
önerilerde bulunulmuştur.
Denizel Çevre Deniz Kirliliği Müdahale Çevre Yönetimi Yetki Alanları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Deniz Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts