Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ

Yıl 2017, , 109 - 136, 29.03.2017
https://doi.org/10.18613/deudfd.297707

Öz

Marina işletmeleri, yat turizminin denizlerdeki
vazgeçilmez durak noktaları olması nedeniyle deniz turizminin en önemli hizmet
sağlayıcı aktörlerden birisidir. Türkiye’de, özellikle 2000’li yıllardan sonra,
Deniz Turizminin önemli bileşenlerinden yat turizmine olan ilginin artmasından
dolayı, marina sayılarında ve kapasitelerinde artışlar gözlenmektedir. Yaşanan
bu artışların, hem uluslararası hem de ulusal düzeyde rekabeti arttırıcı bir
etkisi olmuştur. Artan rekabete bağlı olarak, marina işletmelerinin sundukları
hizmetlerde iyileştirme yapmaları ve hizmetler üzerinde sürdürülebilirliği
sağlamaları ihtiyacını doğurmuştur. Bunun elde edilmesinde ise, müşteri
odaklılığın yüksek olduğu marinalarda sunulan hizmetlerin müşteriler tarafından
nasıl algılandığının tespit edilmesi önemli bir rol oynamaktadır. Dolayısıyla
bu çalışmada, marinaların müşteri portföyünü oluşturan yat sahiplerinin ve yat
kaptanlarının, yatlarını bağladıkları marinalarda kendilerine sunulan
hizmetleri nasıl algıladıkları ölçülmeye çalışılmıştır.




Araştırmanın amacına yönelik olarak, karma araştırma
yöntemi seçilmiştir. Buna göre öncelikle, mevcut literatürdeki hizmet kalitesi
değişkenleri belirlenmiştir. Ardından bu değişkenlere ek olarak, marina
yöneticilerinin görüşlerine de başvurulmuş ve saha araştırmasında kullanılacak nihai
değişkenler tespit edilmiştir. Elde edilen tüm değişkenlere yönelik veriler,
hazırlanan anket formu ile İzmir, Aydın ve Muğla illerinde faaliyet gösteren
toplam 8 marinadan hizmet alan 134 marina müşterisinden toplanarak analiz
edilmiştir. Saha araştırması sonucunda elde edilen verilerin analizlerine bağlı
olarak marina müşterilerin hizmet algısı ortaya konmaya çalışılmıştır.




Kaynakça

  • Adie, D., W. (1984). Marinas: A Working Guide to Their Development and Design. London: The Architectural Press Ltd.
  • Ahipaşaoğlu, H., S. ve Arıkan, İ. (2005). Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Akaltan, C. ve Nas, S. (2014). Ziyaretçi yatçıların yat limanlarını tercih etme sebepleri: IC Çeşme Marina uygulaması. 2. Ulusal Deniz Turizmi Sempozyumu, 2. Deniz Turizmi Sempozyumu Bildiriler Kitabı. İzmir.
  • Arlı, E. (2012). Yat limanı işletmeciliğinde algılanan hizmet kalitesi faktörlerinin tekrar tercih etme niyeti, tavsiye etme niyeti ve genel memnuniyet düzeyi üzerindeki etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (1), 19-32.
  • Arlı, E. (2013). Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 19(2), 61-75.
  • Atlay Işık, D., A. ve Cerit, G. A. (2008). Yacht tourism education: A Study on curriculums. Proceedings of International Maritime Lecturers Association (IMLA) 16 th Conference on MET, Izmir.
  • Balcı, S. (2011). Marinalarda teknik ve operasyonel yönetim: Bilişim sistemlerinin geliştirilmesi üzerine bir uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bezirgan, A., E. (2002). Yat limanı yatırımlarında olması gereken nitelik ve tesisleri. Türkiye’nin Kıyı ve Deniz Alanları IV. Ulusal Konferansı, Türkiye Kıyıları 02 Konferans Bildiriler Kitabı, Muğla.
  • Coşar, B. ve Nas, S. (2014). Deniz turizminde yat limanı tercihini etkileyen faktörlerin tespiti: Çeşme Bölgesi yat limanları üzerine bir çalışma. 2. Ulusal Deniz Turizmi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 63-80, İzmir.
  • Diakomihalis, M. (2007). Greek Maritime Tourism: Evolution, Structures and Prospects, A. Pallis (Ed.), Maritime Transport: The Greek Paradigm, pp. 419-455, Oxford: Jai Press.
  • Dikeç, G. (2015). Algılanan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyetine etkisi: Türkiye’deki marinalar üzerine karşılaştırmalı bir analiz, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Doğanay, H. (2001). Türkiye Turizm Coğrafyası. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Doğaner, S. (1992). Türkiye’nin yat limanları. İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü, 9 (9), 183-206
  • Durukan, Ç. (2004). Ege Bölgesindeki yat bağlama tesislerinin müşteri yönlü değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Eroğlu, O. (2006). Eğitimde araştırma yöntemleri: İzleme araştırmaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Görken, Ö. (2005). Marinalarda uygulanan çevresel yönetim önlemleri. Ulusal Su Günleri Bildiriler Kitabı, Trabzon.
  • Hussein, A. , T., Pelit, E. ve Güçer, E. (2010). Yat Kruvaziyer ve Marina İşletmelerinde Toplam Kalite Yönetimi, Ş. Demirkol, M. Halis (Eds.), Turizm İşletmelerinde Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Heron, R. ve Juju, W. (2012). The Marina: Sustainable Solutions for a Profitable Business. Marina Publications.
  • İhsan, A. İ. (1993). Türkiye’de yat turizmi ve örnek bir marina organizasyonunun incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, C. ve Kazançoğlu, İ. (2016). Yatçıların marina tercihinde algılanan hizmet kalitesinin marina bağlılığı üzerindeki etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, II. Ulusal liman Kongresi Özel Sayısı, 25-47.
  • Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Onay, A. ve Keçeciler D. (2014). Marina işletmelerinde stratejik planlamaya yönelik Çeşme Marina’da bir uygulama modeli. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 59-72.
  • Sezer, İ. (2012). Turistik fonksiyonları ve yat turizmine etkileri açısından Didim yat limanı (D-Marin Didim). Doğu Coğrafya Dergisi, 17 (28): 103-124.
  • Yüksel, Y., Çelikoğlu, Y., Çevik, E. ve Gürer, S. (1998). Türkiye’de yatçılık ve yat limanları. İkinci Ulusal Kıyı Mühendisliği Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İçel.
  • Oral, E., Z. (2014). İzmir’de Yat Limanı Yatırımları. http://www.izmirde.biz/FileUpload/ds31586/File/izmir__yat_limanlari.pdf, Erişim Tarihi: 23.09.2014.

ANALYSIS OF THE PERCEPTIONS OF MARINA CUSTOMERS ON MARINA SERVICE QUALITY

Yıl 2017, , 109 - 136, 29.03.2017
https://doi.org/10.18613/deudfd.297707

Öz

    Tourism
is an important industry for Turkey and there is huge potential for marine
tourism due to rapid growth in tourism sector. The number of marinas in Turkey
doubled during the past decade
and yachting also became the main component of marine
tourism industry. These developments have played
a great role in increasing the number of yachts and tourists so the customer satisfaction,
which is strongly related with service quality, has become even more important due
to the increasing competition in the sector.
  

        In the light of these, the
main purpose of this study is to investigate the impact of perceived service
quality on customer satisfaction in marinas in Turkey. In accordance with this
objective, mixed research methods were selected. First the variables of service
quality were determined through face-to-face interviews just after literature
survey. Then the variables and customers’ perceptions of these determinants
were analyzed through field research. Totally 134 customers from 8 different
marinas were involved in this study. It is
expected that
 the results of the study provides certain outcomes
and guidelines for the related organizations dealing with yachting operations and
proposes certain suggestions for effective and efficient coordination among the
relevant institutions.

Kaynakça

  • Adie, D., W. (1984). Marinas: A Working Guide to Their Development and Design. London: The Architectural Press Ltd.
  • Ahipaşaoğlu, H., S. ve Arıkan, İ. (2005). Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Akaltan, C. ve Nas, S. (2014). Ziyaretçi yatçıların yat limanlarını tercih etme sebepleri: IC Çeşme Marina uygulaması. 2. Ulusal Deniz Turizmi Sempozyumu, 2. Deniz Turizmi Sempozyumu Bildiriler Kitabı. İzmir.
  • Arlı, E. (2012). Yat limanı işletmeciliğinde algılanan hizmet kalitesi faktörlerinin tekrar tercih etme niyeti, tavsiye etme niyeti ve genel memnuniyet düzeyi üzerindeki etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (1), 19-32.
  • Arlı, E. (2013). Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 19(2), 61-75.
  • Atlay Işık, D., A. ve Cerit, G. A. (2008). Yacht tourism education: A Study on curriculums. Proceedings of International Maritime Lecturers Association (IMLA) 16 th Conference on MET, Izmir.
  • Balcı, S. (2011). Marinalarda teknik ve operasyonel yönetim: Bilişim sistemlerinin geliştirilmesi üzerine bir uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bezirgan, A., E. (2002). Yat limanı yatırımlarında olması gereken nitelik ve tesisleri. Türkiye’nin Kıyı ve Deniz Alanları IV. Ulusal Konferansı, Türkiye Kıyıları 02 Konferans Bildiriler Kitabı, Muğla.
  • Coşar, B. ve Nas, S. (2014). Deniz turizminde yat limanı tercihini etkileyen faktörlerin tespiti: Çeşme Bölgesi yat limanları üzerine bir çalışma. 2. Ulusal Deniz Turizmi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 63-80, İzmir.
  • Diakomihalis, M. (2007). Greek Maritime Tourism: Evolution, Structures and Prospects, A. Pallis (Ed.), Maritime Transport: The Greek Paradigm, pp. 419-455, Oxford: Jai Press.
  • Dikeç, G. (2015). Algılanan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyetine etkisi: Türkiye’deki marinalar üzerine karşılaştırmalı bir analiz, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Doğanay, H. (2001). Türkiye Turizm Coğrafyası. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Doğaner, S. (1992). Türkiye’nin yat limanları. İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü, 9 (9), 183-206
  • Durukan, Ç. (2004). Ege Bölgesindeki yat bağlama tesislerinin müşteri yönlü değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Eroğlu, O. (2006). Eğitimde araştırma yöntemleri: İzleme araştırmaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Görken, Ö. (2005). Marinalarda uygulanan çevresel yönetim önlemleri. Ulusal Su Günleri Bildiriler Kitabı, Trabzon.
  • Hussein, A. , T., Pelit, E. ve Güçer, E. (2010). Yat Kruvaziyer ve Marina İşletmelerinde Toplam Kalite Yönetimi, Ş. Demirkol, M. Halis (Eds.), Turizm İşletmelerinde Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Heron, R. ve Juju, W. (2012). The Marina: Sustainable Solutions for a Profitable Business. Marina Publications.
  • İhsan, A. İ. (1993). Türkiye’de yat turizmi ve örnek bir marina organizasyonunun incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, C. ve Kazançoğlu, İ. (2016). Yatçıların marina tercihinde algılanan hizmet kalitesinin marina bağlılığı üzerindeki etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, II. Ulusal liman Kongresi Özel Sayısı, 25-47.
  • Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Onay, A. ve Keçeciler D. (2014). Marina işletmelerinde stratejik planlamaya yönelik Çeşme Marina’da bir uygulama modeli. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 59-72.
  • Sezer, İ. (2012). Turistik fonksiyonları ve yat turizmine etkileri açısından Didim yat limanı (D-Marin Didim). Doğu Coğrafya Dergisi, 17 (28): 103-124.
  • Yüksel, Y., Çelikoğlu, Y., Çevik, E. ve Gürer, S. (1998). Türkiye’de yatçılık ve yat limanları. İkinci Ulusal Kıyı Mühendisliği Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İçel.
  • Oral, E., Z. (2014). İzmir’de Yat Limanı Yatırımları. http://www.izmirde.biz/FileUpload/ds31586/File/izmir__yat_limanlari.pdf, Erişim Tarihi: 23.09.2014.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Görkem Dikeç Bu kişi benim

Ali Cemal Töz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Dikeç, G., & Töz, A. C. (2017). MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi109-136. https://doi.org/10.18613/deudfd.297707
AMA Dikeç G, Töz AC. MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Published online 01 Mart 2017:109-136. doi:10.18613/deudfd.297707
Chicago Dikeç, Görkem, ve Ali Cemal Töz. “MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, Mart (Mart 2017), 109-36. https://doi.org/10.18613/deudfd.297707.
EndNote Dikeç G, Töz AC (01 Mart 2017) MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 109–136.
IEEE G. Dikeç ve A. C. Töz, “MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, ss. 109–136, Mart 2017, doi: 10.18613/deudfd.297707.
ISNAD Dikeç, Görkem - Töz, Ali Cemal. “MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Mart 2017. 109-136. https://doi.org/10.18613/deudfd.297707.
JAMA Dikeç G, Töz AC. MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2017;:109–136.
MLA Dikeç, Görkem ve Ali Cemal Töz. “MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 2017, ss. 109-36, doi:10.18613/deudfd.297707.
Vancouver Dikeç G, Töz AC. MARİNA MÜŞTERİLERİNİN MARİNALARDA ALDIKLARI HİZMETLERİN KALİTE DÜZEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2017:109-36.

Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz

Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.

Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts


download    download   download

                                               18441     23882   23881      13875                                                                     27606  13880 13876  27184   download