Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI

Yıl 2018, , 279 - 302, 26.12.2018
https://doi.org/10.18613/deudfd.495774

Öz

Denizcilik taşımacılığında yakıt tüketimi, çevre
kirliliği ve insan hatasından kaynaklanan deniz kazalarını azaltmak ve yeşil
taşımacılık sağlamak amacıyla insansız gemiler denizcilik sektörünün
gündemindedir.
İnsansız gemilerin; gemi sahipleri, daha fazla enerji
tasarrufu, seyir emniyeti ve çevre güvenliği açısından denizcilik sektörüne
birçok yararı olacaktır. Ancak insansız gemilerin;
siber saldırılar, iş kayıpları, gemi adamlarının becerilerine olumsuz
etkileri, yüke ilişkin kazaların artması vb.
yeni riskleri de beraberinde
getireceği düşünülmektedir.
Çalışmanın amacı uluslararası ticaretin geleceği insansız
gemilerin güçlü ve zayıf taraflarını, fırsat ve tehditleri  (GZFT) ortaya koymak, insansız gemilerin
hukuki boyutlarını inceleyerek yapılması gereken hukuki ve teknik düzenlemelere
ilişkin önerilerde bulunmaktır. Çalışmada, dünyada insansız gemilere ilişkin
çalışmalar, sorunlar veriskler incelenmiş, insansız gemilerin Güçlü ve Zayıf
Yönler, Fırsatlar ve Tehditler (GZFT) Analizi yapılmış, 1982 Uluslararası
Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi,
Uluslararası Denizcilik Örgütü Sözleşmeleri, diğer uluslararası denizcilik
sözleşmeleri ve ulusal mevzuatta insansız gemiler ile ilgili düzenlemeler
gözden geçirilmiş olup, söz konusu mevzuatta yapılması gereken düzenlemelere
ilişkin öneriler verilmiştir. 

Kaynakça

  • Algantürk Light, D. (2007). Deniz İş Sözleşmesi 2006 Hakkında İnceleme ve Değerlendirme. Erzurum Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi (EÜHFD), XI (1–2), 274. Deketelaere, P. (2017). The legal challenges of unmanned vessels, Master of Science in Maritime Science Master Dissertation, Universiteit Gent, Belgium. Kender, R., Çetingil, E. ve Yazıcıoğlu E. (2016). Deniz Ticaret Hukuku Temel Bilgiler. Cilt-1, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık A.Ş.
  • Köksal, T., Ece, N.J. ve Özkara, B.Y. (2012). Deniz, Lojistik ve Taşımacılık Hukuku. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Man, Y., Lundh and M., Porathe, T. ve Kinnon, S., M. (2015). From Desk to Field - Human Factor Issues in Remote Monitoring and Controlling of Autonomous Unmanned Vessels. Procedia Manufacturing, 3, 2680.
  • Pence, C. (2018) . Deniz kazalarında insan faktörü ve bir çözüm olarak e-seyir. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 72-86.
  • Şamlı, K.Y. (2013). Lahey-Lahey/Visby, Hamburg ve Rotterdam Kuralları’nda Sefere Elverişlilik. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 71(2), 479-496.
  • Wrobel, K. ve Krata, P. (2016). Towards the Development of a Risk Model for Unmanned Vessels Design and Operations. TransNav, 10(2), 270-273.
  • Wrobel, K., Montewka, J. ve Kujala, P. (2017). Towards the assessment of potential impact of unmanned vessels on maritime transportation safety. Reliability Engineering & System Safety,165, 155-156.
  • İnternet Kaynakları:
  • Birleşmiş Milletler (BM) Enformasyon Merkezi (2018). Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi. http://www.unicankara.org.tr/doc_pdf/denizhukuku.pdf, Erişim Tarihi: 04.02.2018.
  • Caputo, A. (2018). STCW Electronic Edition. http://www.saturatore.it/Diritto/STCW95.pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2018.
  • DNV (2012). DNV report shipping 2020. http://www.futurenautics.com/wp-content/uploads/2013/10/DNV_Report .pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2018.
  • IMEAK, Deniz Ticareti Dergisi (2017).Otonom Gemiler İçin Rolls-Royce - Google Cloud İşbirliği. http://www.denizticaretodasi.org.tr/Shared%20Documents/Deniz%20Ticareti%20Dergisi/kasim_2017.pdf, Erişim Tarihi: 12.02.2018.
  • LexMercatoria.org (1997). IMO International Convention On Salvage, 1989, 2-6. https://www.fd.unl.pt/docentes_docs/ma/wks_MA_31688.pdf, Erişim Tarihi: 17.02.2018.
  • Lloyd’s Register (2009). Lloyd’s Register Rulefinder 2005 – Version 9.4. COLREGS - International Regulations for Preventing Collisions at Sea.http://www.jag.navy.mil/distrib/instructions/COLREG-1972.pdf, Erişim Tarihi: 17.01.2018.
  • Oxford Lib Guides (2018). International trade law: International rules on carriage by sea. Admiralty and Maritime Law Guide (1924). International Convention for the Unification of Certain Rules of Lawrelating to Bills of Lading ("Hague Rules"). http://www.admiraltylawguide.com/conven/haguerules1924.html, Erişim Tarihi: 15.03.2018.
  • Rolls-Royce, Ship Intelligance Marine (2016).The Autonomous Ships, Next Step, 2016, 2. http://www.rolls-royce.com/~/media/Files/R/Rolls-Royce/documents/customers/marine/ship-intel/rr-ship-intel-aawa-8pg.pdf, Erişim Tarihi: 12.02.2018
  • Sage-Fuller, B. (2015). Legal Framework of UnmannedVessels, MUNIN Final Event. http://www.unmanned-ship.org/munin/wp-content/uploads/2015/06/MUNIN-Final-Event-C-1a-UCC-Legal-framework-for-unmanned-vessels.pdf, Erişim Tarihi: 12.02.2018.
  • Tauss Marine (2017). Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (Safety Of Life At Sea – SOLAS. http://www.taussmarine.com/dokumanlar/SOLAS.pdf, Erişim Tarihi: 15.01.2018.
  • The United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL) (1978). United Nations Convention On The Carriage Of Goods By Sea,1978 (The “Hamburg Rules”, 8-12.) http://www.uncitral.org/pdf/english/texts/transport/hamburg/hamburg_rules_e.pdf, Erişim Tarihi: 15.02.2018.
  • The Hague-Visby Rules - The Hague Rules as Amended by the Brussels Protocol 1968, http://www.jus.uio.no/lm/sea.carriage.hague.visby.rules.1968/doc.html, Erişim Tarihi: 15.01.2018
  • Yücel, A. (2017). Otonom gemiler geliyor.https://www.dunya.com/kose-yazisi/otonom-gemiler-geliyor/374800, Erişim Tarihi: 10.03.2018.

UNMANNED SHIPS WHICH ARE THE FUTURE OF INTERNATIONAL TRADE: SWOT ANALYSIS AND LEGAL ASPECTS

Yıl 2018, , 279 - 302, 26.12.2018
https://doi.org/10.18613/deudfd.495774

Öz

Unmanned
vessels are the maritime sector’s agenda to reduce environmental pollution,
fuel consumption and marine accidents caused by human error and to provide
green shipping.
The unmanned vessels have a number of benefits for the maritime sector from
the points of shipowners
in terms of more energy efficiency, safety of navigation and 
environment.
However, unmanned vessels bring
some risks such as cyber attacks, job losses, negative effect
s concerning the skills of seafarers, and increase in the risk of cargo
related incidents
. The objective of
this paper is to put forward strengths and weaknesses, opportunities and
threats of unmanned vessels, to investigate legal aspects of unmanned ships and
to give some suggestions related to legislative and technical regulations
concerning unmanned ships. In this paper, the studies, problems
and risks related to unmanned vessels in the world are
investigated, Strengths and Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT)
Analysis
has been conducted, United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS),
1982, International Maritime Organization
(IMO) Conventions and other international shipping conventions relating
unmanned vessels
have
been
reviewed and some suggestions have been
given on legal regulations of unmanned ships.

Kaynakça

  • Algantürk Light, D. (2007). Deniz İş Sözleşmesi 2006 Hakkında İnceleme ve Değerlendirme. Erzurum Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi (EÜHFD), XI (1–2), 274. Deketelaere, P. (2017). The legal challenges of unmanned vessels, Master of Science in Maritime Science Master Dissertation, Universiteit Gent, Belgium. Kender, R., Çetingil, E. ve Yazıcıoğlu E. (2016). Deniz Ticaret Hukuku Temel Bilgiler. Cilt-1, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık A.Ş.
  • Köksal, T., Ece, N.J. ve Özkara, B.Y. (2012). Deniz, Lojistik ve Taşımacılık Hukuku. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Man, Y., Lundh and M., Porathe, T. ve Kinnon, S., M. (2015). From Desk to Field - Human Factor Issues in Remote Monitoring and Controlling of Autonomous Unmanned Vessels. Procedia Manufacturing, 3, 2680.
  • Pence, C. (2018) . Deniz kazalarında insan faktörü ve bir çözüm olarak e-seyir. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 72-86.
  • Şamlı, K.Y. (2013). Lahey-Lahey/Visby, Hamburg ve Rotterdam Kuralları’nda Sefere Elverişlilik. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 71(2), 479-496.
  • Wrobel, K. ve Krata, P. (2016). Towards the Development of a Risk Model for Unmanned Vessels Design and Operations. TransNav, 10(2), 270-273.
  • Wrobel, K., Montewka, J. ve Kujala, P. (2017). Towards the assessment of potential impact of unmanned vessels on maritime transportation safety. Reliability Engineering & System Safety,165, 155-156.
  • İnternet Kaynakları:
  • Birleşmiş Milletler (BM) Enformasyon Merkezi (2018). Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi. http://www.unicankara.org.tr/doc_pdf/denizhukuku.pdf, Erişim Tarihi: 04.02.2018.
  • Caputo, A. (2018). STCW Electronic Edition. http://www.saturatore.it/Diritto/STCW95.pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2018.
  • DNV (2012). DNV report shipping 2020. http://www.futurenautics.com/wp-content/uploads/2013/10/DNV_Report .pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2018.
  • IMEAK, Deniz Ticareti Dergisi (2017).Otonom Gemiler İçin Rolls-Royce - Google Cloud İşbirliği. http://www.denizticaretodasi.org.tr/Shared%20Documents/Deniz%20Ticareti%20Dergisi/kasim_2017.pdf, Erişim Tarihi: 12.02.2018.
  • LexMercatoria.org (1997). IMO International Convention On Salvage, 1989, 2-6. https://www.fd.unl.pt/docentes_docs/ma/wks_MA_31688.pdf, Erişim Tarihi: 17.02.2018.
  • Lloyd’s Register (2009). Lloyd’s Register Rulefinder 2005 – Version 9.4. COLREGS - International Regulations for Preventing Collisions at Sea.http://www.jag.navy.mil/distrib/instructions/COLREG-1972.pdf, Erişim Tarihi: 17.01.2018.
  • Oxford Lib Guides (2018). International trade law: International rules on carriage by sea. Admiralty and Maritime Law Guide (1924). International Convention for the Unification of Certain Rules of Lawrelating to Bills of Lading ("Hague Rules"). http://www.admiraltylawguide.com/conven/haguerules1924.html, Erişim Tarihi: 15.03.2018.
  • Rolls-Royce, Ship Intelligance Marine (2016).The Autonomous Ships, Next Step, 2016, 2. http://www.rolls-royce.com/~/media/Files/R/Rolls-Royce/documents/customers/marine/ship-intel/rr-ship-intel-aawa-8pg.pdf, Erişim Tarihi: 12.02.2018
  • Sage-Fuller, B. (2015). Legal Framework of UnmannedVessels, MUNIN Final Event. http://www.unmanned-ship.org/munin/wp-content/uploads/2015/06/MUNIN-Final-Event-C-1a-UCC-Legal-framework-for-unmanned-vessels.pdf, Erişim Tarihi: 12.02.2018.
  • Tauss Marine (2017). Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (Safety Of Life At Sea – SOLAS. http://www.taussmarine.com/dokumanlar/SOLAS.pdf, Erişim Tarihi: 15.01.2018.
  • The United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL) (1978). United Nations Convention On The Carriage Of Goods By Sea,1978 (The “Hamburg Rules”, 8-12.) http://www.uncitral.org/pdf/english/texts/transport/hamburg/hamburg_rules_e.pdf, Erişim Tarihi: 15.02.2018.
  • The Hague-Visby Rules - The Hague Rules as Amended by the Brussels Protocol 1968, http://www.jus.uio.no/lm/sea.carriage.hague.visby.rules.1968/doc.html, Erişim Tarihi: 15.01.2018
  • Yücel, A. (2017). Otonom gemiler geliyor.https://www.dunya.com/kose-yazisi/otonom-gemiler-geliyor/374800, Erişim Tarihi: 10.03.2018.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Jale Ece

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Ece, N. J. (2018). ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 10(2), 279-302. https://doi.org/10.18613/deudfd.495774
AMA Ece NJ. ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Aralık 2018;10(2):279-302. doi:10.18613/deudfd.495774
Chicago Ece, Nur Jale. “ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2018): 279-302. https://doi.org/10.18613/deudfd.495774.
EndNote Ece NJ (01 Aralık 2018) ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 10 2 279–302.
IEEE N. J. Ece, “ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 2, ss. 279–302, 2018, doi: 10.18613/deudfd.495774.
ISNAD Ece, Nur Jale. “ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 10/2 (Aralık 2018), 279-302. https://doi.org/10.18613/deudfd.495774.
JAMA Ece NJ. ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2018;10:279–302.
MLA Ece, Nur Jale. “ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 2, 2018, ss. 279-02, doi:10.18613/deudfd.495774.
Vancouver Ece NJ. ULUSLARARASI TİCARETİN GELECEĞİ İNSANSIZ GEMİLER: GZFT ANALİZİ VE HUKUKİ BOYUTLARI. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2018;10(2):279-302.

Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz

Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.

Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts


download    download   download

                                               18441     23882   23881      13875                                                                     27606  13880 13876  27184   download