The quality standards of
vocational subjects in Higher Education need to be revisited by focusing on
different aspects. In this manner, the local studies would provide a detailed
analysis to discover the issues in the wider context. While there are many
studies focused on the learning styles of prospective teachers and geography
students, so far, it has been little known about the Maritime students’
learning styles which is always vital for organising, teaching, and learning
activities. In this case, the current study focuses on a programme that
includes both camps (“Social Sciences” and ”Natural and Applied Sciences”).
This study therefore aims to discover the students’ learning styles in the
Marine Transportation Engineering Programmes, utilizing Kolb’s Learning Style
Inventory, which is the most common tool to portray the pupils’ way to learn.
The data collected has been undertaken by the second researcher from two groups
of students studying at the Department of Marine Transportation Engineering.
The inventory has been conducted through 324 students. The descriptive and
inferential statistical techniques (Frequency, Chi-square and One-ANOVA) were
employed to analyze the data. The results presented are placing more emphasis
on the factors affecting students’ learning styles such as gender, grade and
personal intuitive, and living place. In addition to these analyses, the paper
presents a comparison of students’ views on their learning experience in the
maritime programme and their learning styles. The paper has been finalised by
offering a discussion section which might offer some clues to improving the
quality of students’ learning experience in Marine Transportation Engineering
programmes of Maritime Facultie
Kolb’s learning styles teaching learning maritime education engineering education
Yükseköğretimde mesleki
eğitimin kalite standartları pek çok yönü ile tekrar değerlendirilmeye gereksinim
duymaktadır. Özellikle yerel düzeyde örnek çalışmalar geniş bir bağlamda
sorunları keşfetmek için ayrıntılı bir analiz sağlayacaktır. Şimdiye kadar
yürütülmüş çalışmalar sosyal bilimler ya da fen bilimleri konularına
odaklanmıştır. Bu durumda bu çalışma her iki disiplini de içeren bir programa
odaklanmış olacaktır. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği (DUİM)
öğrencilerinin öğrenme stillerini belirlemeyi hedefleyen bu çalışmada, öğrencilerin öğrenme yollarını sergileyen en
yaygın araç olan Kolb'un öğrenme stilleri envanteri kullanılmıştır. Bu envanter
Lisans düzeyinde DUİM eğitimi veren iki fakülteden toplam 324 öğrenci tarafından
tamamlanmıştır. Analiz edilecek veriler tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiksel
teknikler (Frekans, Ki-kare, Tek yönlü ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir.
Analiz sürecinde çeşitli değişkenlerin - öğrencilerin öğrenme stilleri ve
deneyimleri üzerindeki etkisi de ayrıca sorgulanmıştır. Bu makalede ayrıca,
öğrencilerin DUİM programlarındaki öğrenme deneyimlerine yönelik görüşleriyle
kendilerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılmasına yönelikte bir analiz
sunulmaktadır. Araştırma sonuçları son olarak denizcilik fakültelerindeki DUİM
öğrencilerinin öğrenme deneyimlerinin kalitesinin nasıl artırılacağına dair
bazı ipuçlarını içeren bir tartışma bölümünün sunulmasıyla sonlanmaktadır.
Kolb'un öğrenme stilleri öğrenme öğretme denizcilik eğitimi mühendislik eğitimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts