Bu çalışmanın amacı, limanların
gelecek planlamaları için faydalı sonuçlar elde etmek için Türk limanlarındaki
konteyner trafiği ile Türkiye’nin endüstriyel üretimi arasındaki nedensellik
ilişkisini doğrusal olmayan yapıları ve muhtemel gecikmeli etkileri göz önünde
bulundurarak tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Diks ve Panchenko (2006)
tarafından önerilen doğrusal olmayan nedensellik testi kullanılmaktadır. Veri
seti Ocak 2005 ve Nisan 2019 dönemleri arasını kapsayan aylık bazda 172
gözlemden oluşmaktadır. Araştırmaya konu olan değişkenlerdeki doğrusal olmayan
yapı göz önünde bulundurularak yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgulara
göre, endüstriyel üretim endeksinden liman çıktı hacimlerine tek yönlü anlamlı
nedensellik ilişkisi olduğu ve 3 dönem (ay) boyunca etkisini sürdürdüğü tespit
edilmiştir. Talep seviyesine göre gelecek üretim planlamalarındaki değişimlerin
limanlara yansıması birkaç dönem sürebildiği için, bu durumun Türk
üreticilerinin ithal ara mallarını üretim faaliyetlerinde yoğun olarak
kullanmaları nedeniyle oluştuğu düşünülebilir. Bu sonuçların hem limanlara, hem
de liman kullanıcıları ve politika belirleyicilere strateji geliştirme ve
planlama konularında önemli katkılar sunacağı umulmaktadır.
Gecikmeli nedensellik Türk limanları Endüstriyel Üretim Endeksi
The purpose of this study is to determine the causal
relationship between container traffic in Turkish ports and industrial
production of Turkey considering the possible nonlinear structures and lagged
impacts in order to generate results which are likely to be useful for the
future planning of the ports. In accordance with this purpose, the non-linear
test proposed by Diks and Panchenko (2006) has been
used. The dataset consists of 172 monthly observations and covers the period
between January 2005 and April 2019. According to the results obtained by
considering the nonlinear structures, there is a significant unidirectional causality
relationship from industrial production index to port throughputs and the
impact continues during 3 periods (months). This situation
can be thought to be caused by the intensive use of imported intermediate goods
by Turkish producers. According to the demand level, it may take several
periods for the changes in the future production planning to be reflected in
the ports. These results are hoped to provide significant contributions both to
ports, port users and policy makers in terms of strategy development and
planning.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts