This article addresses the issue of how to determine criminal liability in the event of an accident involving a vehicle equipped with an autonomous driving system while the system is in operation. This first requires the establishment of standards of care (due diligence) for autonomous driving, however there is currently no such regulation in Turkey. The German Highway Traffic Act plays a pioneering role in regulating the use of autonomous vehicles. Given the similarities between our legal systems, it has been deemed preferable to examine the German legal approach to this issue, as it serves as a guide for our country as well. First, we will discuss how autonomous vehicles differ from conventional vehicles, followed by how this affects criminal liability. In our article, the criminal responsibilities of the autonomous vehicle manufacturer, the autonomous vehicle operator, and the autonomous vehicle user will be addressed from a holistic view. The fundamental issue encountered in this regard is the determination of the duty of care obligations of the manufacturer, the user, and the vehicle owner. Doctrine's and jurisprudence’s approach to the matter will be examined.
product liability in criminal law autonomous car standards of care for autonomous driving producer's product monitoring obligation permissible risk
Bu makalede çözümü aranan sorun, otonom sürüş sistemine sahip bir aracın otonom sürüş sırasında yapacağı bir kazada ceza sorumluluğunun nasıl belirleneceğidir. Bunun için öncelikle otonom sürüşte özen kurallarının belirlenmesi gerekir ancak ülkemizde bu konuda bir düzenleme yoktur. Alman Karayolları Trafik Kanunu (AKTK) ise otonom araçların kullanımının düzenlenmesi bakımından öncü bir rol oynamaktadır. Hukuk sistemlerimizin benzerliği sebebiyle ülkemiz bakımından da yol gösterici olduğundan Alman hukukunun bu konuya yaklaşımının incelenmesi tercih edilmiştir. Çalışmamızda öncelikle otonom araçların konvansiyonel araçlardan ne farkı olduğundan, ardından bu durumun ceza sorumluluğuna etkisinden bahsedilecektir. Makalemizde otonom araç üreticisi, otonom araç işleteni ve otonom araç kullanıcısının ceza hukuku sorumlulukları bütüncül bir yaklaşımla ele alınacaktır. Bu konuda karşılaşılan temel sorun olan üreticinin, kullanıcının ve araç sahibinin özen yükümlülüklerinin belirlenmesine dair öğretinin yaklaşımı incelenecektir.
ceza hukukunda ürün sorumluluğu otonom araç otonom sürüşte özen standartları üreticinin ürün izleme yükümlülüğü izin verilen risk
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ceza Hukuku |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, HeinOnline, GoogleScholar, Academindex, Sherpa Romeo, Ulrich’s Periodicals Directory ve Asos Index veri tabanlarında taranmaktadır.
Dergimiz 2024 Mayıs sayısından itibaren yalnızca elektronik ortamda yayınlanacaktır.
Dokuz Eylul University Publishing Web-Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
İletişim sayfamız
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfd/contacts

