Giriş: Nitelikli ve ahlaki olarak duyarlı hemşireler yetiştirebilmek için öğrencilerin ahlaki duyarlılıkları ile ilişkili faktörlerin farkında
olunması gereklidir. Amaç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin ahlaki duyarlılık düzeylerinin sosyodemografik ve eğitimsel
değişkenlere göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu çalışma kesitsel tanımlayıcı olarak planlanmıştır. Toplamda 300 hemşirelik
öğrencisinden 189'u çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır. Veriler Ahlaki Duyarlılık Ölçeği ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin toplam
ahlaki duyarlılık (F2-186,=3.82, p=0.020) ve otonomi (F2-186=6.65, p=0.000) puanları yaş ve eğitim düzeyine göre azalmaktadır. Arkadaşları
ile birlikte yaşayan (F2-171=4.09, p=0.008) ve etik dersi alan (t=2.34, p=0.020) öğrencilerin ahlaki duyarlılıkları daha düşük olarak
bulunmuştur. Sonuç: Beklenenin aksine öğrencilerin ahlaki duyarlılığı bazı alt boyutlarda ve toplam puanlarda yaşa ve eğitim düzeyine göre
azalmaktadır, diğer alt boyutlarda herhangi bir farklılık görülmemiştir. Bu sonuçlarda altı çizilen nedenler yapılacak nicel ve nitel çalışmalar
ile değerlendirilmelidir
Background: Educating high quality and morally sensitive nurses requires educators to be aware of variables related to students’ moral
sensitivity. Objectives: The study aimed to determine the moral sensitivity levels of nursing students according to sociodemographic and
educational variables. Methods: This study employed a cross-sectional descriptive design. The number of respondents was 189 of the total
300 undergraduate nursing students. Data were collected using the Moral Sensitivity Questionnaire (MSQ). Results: Total moral sensitivity
(F2-186,=3.82, p=0.020) and autonomy (F2-186=6.65, p=0.000) scores of students decreased with age and educational level. The students who
were living with their friends (F2-171=4.09, p=0.008) and who had taken ethic courses (t=2.34, p=0.020), had a lower level of moral
sensitivity. Conclusion: Contrary to expectations, moral sensitivity levels of students usually decreased by age and educational level in some
sub-dimensions and the total scores, other sub-dimensions did not show any differences. The underlying causes of these results should be
explored with further quantitative and qualitative studies
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.