Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Yöntem:
Tanımlayıcı ve kesitsel tipte yürütülen araştırmanın örneklemini hemşirelik bölümündeki 522 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Öğrenci Bilgi
Formu ile Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF) kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin ölçek alt faktör puan
ortalamaları sırasıyla tükenme: 15.85 ± 4.62, duyarsızlaşma: 10.53 ± 3.75, yetkinlik: 11.45 ± 3.00 olarak bulunmuştur. Çalışmada tükenme
ve duyarsızlaşma alt faktör puanlarının; alttan dersi olma, bölümünü istemeyerek tercih etme, bölümünden memnun olmama ve kendini
başarısız olarak algılama değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Yetkinlik alt boyut puanlarının ise bölümünü isteyerek
tercih etme ve kendini başarılı olarak algılama değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Sonuç: Bu çalışmada cinsiyet,
alttan dersi olma, mesleği isteyerek seçme, hemşirelik bölümünden memnuniyet ve başarı durumunu algılama değişkenlerine göre hemşirelik
öğrencilerinin tükenmişlik puanlarının farklılaştığı saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda eğitim sürecinde mesleki kimliğin
benimsenmesine yönelik faaliyetlerin arttırılması ve öğrencilerin başarı duygusunu arttıracak çalışmalara yer verilmesi, nitel çalışmalarla
tükenmişlik yaşanmasına neden olan faktörlerin açıklaştırılarak müfredatta ek düzenlemelerin yapılması ve tükenmişliği azaltmaya yönelik
müdahale çalışmalarının yapılması önerilebilir
Objectives: This study was carried out on the purpose of determining nursing students’ level of burnout and affecting factors elements.
Methods: Sample of this descriptive and cross-sectional research consisted of 522 students in Nursing Department. The data were collected
using the Student Information Form and Maslach Burnout Inventory-Student Scale (MBI-SS). Results: Scale sub-factor point averages of
students were found as follows: Exhaustion: 15.85 ± 4.62, cynicism: 10.53 ± 3.75, efficacy: 11.45 ± 3.00, respectively. It was determined in
the study that exhaustion and cynicism sub-factor points differed significantly according to the variables, having failed course, having chosen
the department involuntarily, dissatisfaction with the department and perceiving oneself as unsuccessful. Also, it was determined in the study
that efficacy sub-dimension points differed significantly according to the variables, having chosen the department involuntarily and
perceiving oneself as successful. Conclusion: In this study, it was established that nursing students’ level of burnout varies depending on
variables of sex, having failed course, having chosen the profession voluntarily, satisfaction with the nursing department and self-perception
of success. In direction of these results, the increment of the activities for the adoption of professional identity in the education process and
the inclusion, of activities that will increase the sense of success of the students; the clarification of the factors causing burnout with
qualitative studies and the constitution of additional regulations in the curriculum; and the constitution of intervention studies to reduce
burnout may be suggested..
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.