Background: The mass media have an important role in promoting a profession and in forming the image of the profession. Objectives: The
aim of the study is to evaluate the subject by researching how the nursing profession is represented in the cinema and how the nurse identity
is adapted into cinema. Methods: It is a descriptive type of research. In our study, it was evaluated with content analysis how the nursing
profession has been represented in the cinema and how the nurse identity is adapted into cinema in eleven Turkish films determined by
accessibility criteria. Results: A total of eleven Turkish films and series were reviewed in the study. The nurse appears as the main character
in seven of the films examined but the word "nurse" is only taken part in two film titles. While the nurse character often encounters to us as a
positive role in the films (8 films) there were films in which it is presented as a negative "bad character". In films, nurses are considered as
persons who can not make their own decisions and can not use their professional autonomy; moreover, nursing is often reflected as a
profession in which its autonomy is limited and even none, its independent roles are ignored and often shown as a doctor's assistant. It seems
that the nursing roles in the films have not been very compatible with contemporary nursing roles and they have not been correctly reflected.
In the films, whereas the nurses appear on the screen quite common but they are a complementary role of the related scene. Conclusion: It
was observed that nurses are treated with positive and negative different characters and roles in the cinema and can not be properly and
adequately reflected in terms of their profession, duty, authority, responsibilities and roles. It was determined that the nurses were reflected
on the screen with a gender perspective and were represented on the screen in such a way as to impair the society's view of the profession
Amaç: Hemşirelik mesleğinin sinemada nasıl temsil edildiği, sinemada hemşire kimliğinin topluma nasıl aktarıldığını irdeleyerek konuyu değerlendirmektir.Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Çalışmamızda, ulaşılabilirlik ölçütü ile belirlenen on bir Türk filminde, hemşirelik mesleğinin sinemada nasıl temsil edildiği ve sinemada hemşire kimliğinin nasıl aktarıldığı değerlendirilmiştir.Bulgular: Çalışmada toplam on bir Türk filmi ve dizisi incelemiştir. İncelenen filmlerin yedi tanesinde hemşire ana karakter olarak görünmekte, yalnızca iki filmin adında hemşire sözcüğü geçmektedir. Filmlerde sıklıkla (8 film) hemşire karakteri olumlu bir rolde karşımıza çıkarken, onun olumsuz, “kötü bir karakter” olarak oynadığı filmler de bulunmaktadır. Hemşireler filmlerde mesleki açıdan kendi kararlarını veremeyen, mesleki özerkliğini kullanamayan kişiler olarak ele alınmakta; hemşirelik sıklıkla özerkliği sınırlı hatta hiç olmayan, bağımsız rolleri göz ardı edilen bir meslek olarak yansıtılmakta ve sıklıkla doktorun yardımcısı olarak gösterilmektedir. Filmlerdeki hemşirelik rollerinin çağdaş hemşirelik rolleriyle pek de uyumlu olmadığı ve bunların doğru olarak yansıtılmadığı görülmektedir. Filmlerde hemşireler ekranda oldukça sık olarak görünmekle birlikte, ilgili sahnenin bir tamamlayıcısı rolündedirler.Sonuç: Sinemada hemşirelerin olumlu, olumsuz farklı karakter ve rollerle ele alındığı; mesleki açıdan, görev, yetki, sorumlulukları ve rolleri açısından doğru ve yeterli biçimde topluma yansıtılamadığı görülmüştür. Hemşirelerin ekrana cinsiyetçi bakış açısı ile yansıtıldığı ve ekranda toplumun mesleğe bakışını zedeleyecek şekilde temsil edildiği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.