Giriş: Hijyen enfeksiyonların gelişimini önlemede önemli bir unsurdur. Amaç: Bu araştırma, Bayraklı, İzmir’de ilköğretim okullarında verilen kapsamlı bir hijyen eğitiminin öğrencilerin bilgi düzeyine ve okul devamsızlığına etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tek grup ön test-son test deseninde bir eğitim müdahalesi çalışmasıdır. Yapılan eğitimin bilgi düzeyine ve devamsızlığa etkisi incelenmiştir. Eğitim öncesi uygulanan ve 20 bilgi sorusu içeren ön-testin ardından, araştırmacılar Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan hijyen eğitimi materyalini kullanarak 2010 bahar yarıyılında öğrencilere eğitim yapmışlardır. Üç ay sonra 584 öğrenciye son-test uygulanmış ve ön-testle karşılaştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin 2009 ve 2010 güz yarıyılı devamsızlıkları karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde ki-kare, McNemar ve bağımlı gruplarda t testleri kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin ortalama bilgi puanları anlamlı olarak yükselmiştir (pre-test: 7.59 ± 2.57, post-test: 12.36 ± 2.38, p =.000, her iki test de 20 üzerinden değerlendirilmiştir). Devamsızlık oranı 2009 güz yarıyılında %3.18 günden (%95 GA 3.03-3.34) 2010 güz yarıyılında %2.83 güne (%95 CI 2.69-2.98) düşmüştür ve %11 azalmıştır. Eğitim öncesinde ortalama bilgi puanları, öğrencilerin yaş, sosyal güvence ve aile tipine göre anlamlı farklılık gösterirken eğitim sonrası puanlar, bu etmenlerden bağımsızdır ve eğitimin öğrenciler arasındaki bilgi eşitsizliklerini azalttığını göstermektedir. Sonuç: Eğitimin öğrencilerin bilgi düzeyleri ve devamsızlıkları üzerinde önemli etkisi olmuştur. Bu değişimler, yapılandırılmış bir eğitim müdahalesinin, okul ortamında bulaşıcı hastalıkları kontrol etmeye yönelik etkili bir ilk adım olabileceğini düşündürmektedir.
Background: Hygiene is a key element in preventing the development of infections. Objectives: This study aimed to evaluate the effects of a comprehensive hygiene training program on students’ level of knowledge and absenteeism among primary schools in Bayraklı, Izmir. Methods: This study involves an educational intervention in the form of a one-group pretest-posttest design. The impact of the training was evaluated by comparing level of knowledge and absenteeism. Following a pre-test including 20 knowledge questions on hygiene, researchers conducted hygiene instruction using an education toolkit prepared by the Ministry of Health. A post-test was given to 584 students three months post-instruction. Chi-square, McNemar’s and dependent samples t tests were used to analyse the data. Results: Students’ mean
knowledge scores significantly increased (pre-test: 7.59 ± 2.57, post-test: 12.36 ± 2.38, p =.001). Absenteeism rate per 100 student-days decreased significantly from 3.18 (95% CI 3.03-3.34) in the Fall 2009 semester to 2.83 (95% CI 2.69-2.98) in the Fall 2010 semester and this decrease corresponded to a 11.0% reduction in absenteeism. Before the training, students’ mean scores on hygiene significantly differed according to their age, social security and family type, while post-test scores were independent of these determinants. Conclusion: The training had a significant impact on students’ level of knowledge and absenteeism. These changes suggest that a structured educational intervention can be an effective first step in a controlling communicable disease in the school setting.
School Health Training Student Absenteeism Infection Control
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.