Bu çalışmanın amacı, Tip 1 Diyabetli adölesanların diyabet eğitiminde kullanılan web tabanlı eğitimlerin içeriklerini ve etkilerini değerlendirmektir.“Web based diabetes education” ve “web based diabetes training”, anahtar kelimeleri ile “Pubmed”, “Cochrane” ve “Google Akademik” veri tabanları kullanılarak “2005-2014” yılları arasında yayınlanmış 61 çalışma içerik, çalışmalarda kullanılan yöntemler, çalışmaların sonuçları ve önerileri açısından incelenmiştir. Ulaşılan 61 çalışmanın %73.7’sinin (n=45) içleme kriterine uygun olmadığı, çalışmaların yalnızca %43.7’sinin doğrudan web tabanlı diyabet eğitimine yönelik olduğu bulunmuştur. Çalışmalar tasarımına göre incelendiğinde, çalışmaların %83.3’ünün (n=5) randomize kontrollü çalışma olduğu ve tüm çalışmaların girişimsel çalışma olduğu görülmektedir. Çalışmalarda adölesanların diyabete bağlı yaşam kaliteleri, öz yeterlilikleri, HbA1c değerleri, öz yönetim düzeyleri, stresle baş etme durumları, sosyal yeterlilik, aile çatışması, problem çözme becerileri irdelenmiştir. Tip 1 Diyabetli adölesanlara verilecek sağlık eğitimlerinin web üzerinden sağlanmasının hastalık yönetimi üzerine olumlu etkilerinin olduğu, HbA1c düzeyini iyileştirdiği, problem çözme becerileri üzerine olumlu etkilerinin olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Web tabanlı eğitim; web tabanlı diyabet eğitimi; web tabanlı diyabet çalışması.
Web tabanlı eğitim web tabanlı diyabet eğitimi web tabanlı diyabet çalışması
The aim of this study is to evaluate the contents and effects of the web-based trainings which are used in the education of the type 1 diabetic adolescents. We have examined the contents, methods, findings as well as the recommendations of 61 studies that were published between 2005 and 2014. We found these studies by using the key words such as “web based diabetes education” and “web based diabetes training” in websites as “Pubmed”, “Cochrane” and “Google Academic”. We have found that the %73.7 of the studies (n:45) were not appropriate to the inclusion criteria. Therefore, we decided that the %43.7 of the studies were suitable for the web-based diabetes training. The %83.3 of the studies (n:5) were randomized and controlled and all the studies were interventional. In these studies, diabetes-related the life qualities of adolescents, their self-efficacies, their self-management levels, coping with stress situations, social competence, family conflict, problem-solving skills were examined. Conclusively, providing the web-based health trainings to the adolescents with type-1 diabetes have positive impacts both on their problem-solving and disease management skills. Furthermore, it has been stated that these web-based trainings also enhance the HbA1c levels of the adolescents
web-based training web-based diabetes training web-based diabetes study
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.