BibTex RIS Kaynak Göster

The Childbirth Education Program “Awareness in childbirth”

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 2, 131 - 141, 01.05.2015

Öz

The importance of childbirth education is understood much more every day. Therefore, many philosophies and models are used in
childbirth education. Quality of childbirth preparation education is determined by appropriateness of education to the social culture and
health system as well as its basic model and philosophy. Therefore, it is necessary for childbirth preparatory educators to adjust education
content, their methods to the local conditions and revising them into changing requirements are prerequisite for successful education. In this
article, after fifteen years of experience, which was created in 2013, the program will be shared. Program is prepared using the Dick Read,
HypnoBirthing, Lamaze, Bradley, Social Cognitive Learning Theory and Adult Education methods and philosophy. Each course have a
name according to aim and the content. The education program consists of four weeks and a total of eight hours a week for two hours.

Kaynakça

  • ACOG Committee Opinion. (2002). Exercise during pregnancy and postpartum period. 267, 1-3.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy the exercise of control. USA, WH Freeman an Company.
  • Bandura, A. (1989). Social cognitive theory. Greenwich: CT: JAI Press.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. New York: Academic Press. Bandura, A. (1998). Health promotion from the perspective of social cognitive theory. Pschology and Health, (13), 623-49.
  • Clapp, J.F. (2008). Long-term outcome after exercising throughout pregnancy: fitness and cardiovascular risk. Am J Obstet Gynecol, 199(5), 489.e1–489.e6.
  • Çelen, H.N. (2010). Öğrenme Psikolojisi/Kuramlar. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Dick-Read, G. (2004) Childbirth without fear. London: Pinter&Martin Ltd.
  • Ferraro, Z.M., Gaudet, L., Adamo, K.B. (2012). The potential impact of physical activity during pregnancy on maternal and neonatal outcomes. Obstet Gynecol Surv, 67(2), 99-110.
  • Knowles, M.S. (1970). The Modern Practice of Adult Education Andragogy Versus Pedagogy. New York: Association Press.
  • Kurt, İ. (2008). Yetişkin Eğitimi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Mamuk, R., Davas, N.İ. (2010). Doğum ağrısının kontrolünde kullanılan nonfarmakolojik gevşeme ve tensel uyarılma yöntemleri. Şişli Etfal Hastanesi T›p Bülteni, (44), 137-144.
  • Merriam, S.B., (2001). Andragogy and Self-Directed Learning: Pillars of Adult Learning Theory. New Dırectıons For Adult And Contınuıng Educatıon, (89), 3-13.
  • Mongan, M.F (2012) HypnoBirthing, Mongan yöntemi. İstanbul: Gün Yayıncılık.
  • Okumuş, H., Mete, S., Yenal, K., Tokat, M., Şerçekuş, P. (2009) Anne Babalar için Doğuma Hazırlık. İstanbul: Deomed.
  • Smith, C.A., Levett, K.M., Collins, C.T., Crowther, C.A. (2011). Relaxation techniques for pain management in labour. The Cochrane Library, (12), 1-50.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.). (2002). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Zavorsky, G.S., Longo, L.D. (2011). Exercise guidelines in pregnancy: new perspectives. Sports Med, 41(5), 345-60.
  • Zmeyov, S.I. (1998). Androgogy: Origins, Developments, and Trends. International Review of Education, (44), 103-108.
  • http://www.bradleybirth.com/ (2015) The Bradley Method of Husband-Coached Natural Childbirth. Erişim: 31.03.2015.

Bir Doğuma Hazırlık Eğitim Programı “Doğumda Farkındalık

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 2, 131 - 141, 01.05.2015

Öz

Doğuma hazırlık eğitimlerinin önemi her geçen gün daha çok anlaşılmaktadır. Bu nedenle doğuma hazırlık eğitimlerinde birçok felsefe ve model kullanılmaktadır. Bir eğitimin niteliğini, temellendiği model ve felsefeler kadar eğitimin uygulandığı toplumun kültürüne ve sağlık sistemine uygunluğu da belirler. Bu nedenle doğuma hazırlık eğitimi uygulayacakların eğitim içeriklerini, kullanacakları yöntemleri ülke koşullarına uygun hale getirmeleri ve değişen gereksinimlere göre yeniden revize etmeleri başarılı bir eğitim için önkoşuldur. Bu makalede on beş yıllık bir deneyim sonrasında, 2013 yılında oluşturulmuş bir Doğuma Hazırlık Eğitim Programı paylaşılacaktır. Bu program Hypnobirthing, Lamaze ve Bradley yöntem ve felsefelerinden yararlanılarak hazırlanmıştır. Ayrıca eğitim programının içerik ve yöntemi oluşturulurken sosyal bilişsel öğrenme kuramı ve yetişkin eğitim ilkeleri de kullanılmıştır. Her dersin amacına uygun isimler verilmiş ve uygun içerik hazırlanmıştır. Eğitim programı dört haftalık ve haftada iki saat olmak üzere toplam sekiz saatten oluşmaktadır.

Kaynakça

  • ACOG Committee Opinion. (2002). Exercise during pregnancy and postpartum period. 267, 1-3.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy the exercise of control. USA, WH Freeman an Company.
  • Bandura, A. (1989). Social cognitive theory. Greenwich: CT: JAI Press.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. New York: Academic Press. Bandura, A. (1998). Health promotion from the perspective of social cognitive theory. Pschology and Health, (13), 623-49.
  • Clapp, J.F. (2008). Long-term outcome after exercising throughout pregnancy: fitness and cardiovascular risk. Am J Obstet Gynecol, 199(5), 489.e1–489.e6.
  • Çelen, H.N. (2010). Öğrenme Psikolojisi/Kuramlar. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Dick-Read, G. (2004) Childbirth without fear. London: Pinter&Martin Ltd.
  • Ferraro, Z.M., Gaudet, L., Adamo, K.B. (2012). The potential impact of physical activity during pregnancy on maternal and neonatal outcomes. Obstet Gynecol Surv, 67(2), 99-110.
  • Knowles, M.S. (1970). The Modern Practice of Adult Education Andragogy Versus Pedagogy. New York: Association Press.
  • Kurt, İ. (2008). Yetişkin Eğitimi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Mamuk, R., Davas, N.İ. (2010). Doğum ağrısının kontrolünde kullanılan nonfarmakolojik gevşeme ve tensel uyarılma yöntemleri. Şişli Etfal Hastanesi T›p Bülteni, (44), 137-144.
  • Merriam, S.B., (2001). Andragogy and Self-Directed Learning: Pillars of Adult Learning Theory. New Dırectıons For Adult And Contınuıng Educatıon, (89), 3-13.
  • Mongan, M.F (2012) HypnoBirthing, Mongan yöntemi. İstanbul: Gün Yayıncılık.
  • Okumuş, H., Mete, S., Yenal, K., Tokat, M., Şerçekuş, P. (2009) Anne Babalar için Doğuma Hazırlık. İstanbul: Deomed.
  • Smith, C.A., Levett, K.M., Collins, C.T., Crowther, C.A. (2011). Relaxation techniques for pain management in labour. The Cochrane Library, (12), 1-50.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.). (2002). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Zavorsky, G.S., Longo, L.D. (2011). Exercise guidelines in pregnancy: new perspectives. Sports Med, 41(5), 345-60.
  • Zmeyov, S.I. (1998). Androgogy: Origins, Developments, and Trends. International Review of Education, (44), 103-108.
  • http://www.bradleybirth.com/ (2015) The Bradley Method of Husband-Coached Natural Childbirth. Erişim: 31.03.2015.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Samiye Mete Bu kişi benim

Merve Ertuğrul Bu kişi benim

Elif Uludağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mete, S., Ertuğrul, M., & Uludağ, E. (2015). Bir Doğuma Hazırlık Eğitim Programı “Doğumda Farkındalık. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 131-141.

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.

349202.svg        14839           wp-logo.png          ici2.png           Scopus_logo.svg 

       

      

Creative Commons License
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.