Giriş: Hemşirelik mesleği kritik karar vermeyi gerektirir. Bu nedenle hemşirelerin eleştirel düşünme becerisine sahip olması gerekir. Amaç:
Bu çalışma, hemşirelik son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipte
olan araştırma, 2011-2012 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Döneminde, Türkiye’nin farklı bölgelerinde bulunan yedi üniversitede öğrenim gören
ve araştırmaya katılmayı kabul eden 553 son sınıf hemşirelik öğrencileri ile yapılmıştır. Veriler, Öğrenci Tanıtıcı Özellikler Formu ve
Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; sayı, yüzdelik hesapları, t
testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey testi, kullanılmıştır. Bulgular: Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme puan ortalaması
X=193.87 ± 23.019 olup düşük düzeydedir. Öğrencilerin KEDEÖ alt ölçek puan ortalamalarından sadece analitiklik alt ölçeği puan
ortalaması orta düzeyde (45.03 ± 7.105), doğruyu arama alt ölçeği 24.25 ± 5.167, açık fikirlilik alt ölçeği 36.98 ± 9.099, sistematiklik alt
ölçeği 20.35 ± 3.733, kendine güven alt ölçeği 28.20 ± 5.465, meraklılık alt ölçeği 39.07 ± 7.047 puan olup düşük düzeydedir. Araştırmada,
aile yapısının ve baba eğitim düzeyinin öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerini olumlu yönde etkilediği saptanmıştır. Sonuç: Hemşirelik
öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri düşük bulunmuştur
Background: The nursing profession requires critical decision-making. Therefore, nurses must have the ability to think critically.
Objective: This study was carried out to determine the critical thinking levels of final year nursing students. Method: This descriptive study
was conducted in 2011-2012 Academic Year Spring Semester, with 553 final year nursing students who were studying in seven universities
in different regions of Turkey and who agreed to participate in the study. The data were collected with Student Descriptive Characteristics
Form and the California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). Numbers, percentage calculations, t test, one-way variance
analysis and Tukey's test were used in the assessment of the data. Results: Findings gained through the study show that the mean score of
final year nursing students’ critical thinking is x= 193.87 ± 23.019, which is low. Of the students’ mean CCTDI sub scale scores, only the
analytical subscale score is at a moderate level (45.03 ± 7.105). Search for truth subscale mean score is 24.25 ± 5.167, open-mindedness
subscale score 36.98 ± 9.099, being systematic subscale mean score 20.35 ± 3.733, self-confidence subscale score 28.20 ± 5.465, 39.07 ±
7.047 curiosity subscale score 39.07 ± 7.047, which are low. The study shows that family structure and educational level of the father have
an effect on critical thinking levels of students. Conclusion: As a result, nursing students' critical thinking level is low.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.