Giriş: DEHB çocukluk çağının en sık rastlanan psikiyatrik hastalıklarındandır. DEHB sorunları yaşayan bir çocuğun tanılanmasında öğretmenler kritik bir role sahiptir. Amaç: İlköğretim sınıf öğretmenlerinin çocuklarda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunu (DEHB) Tanıma Yeterliliklerinin belirlenmesi amaçlandı. Yöntem: Tanımlayıcı araştırmanın evrenini, Orta Anadolu’da bir İl Merkezinde,18 ilköğretim okulunda görevli 180 sınıf öğretmeni oluşturdu. Araştırma, gönüllü 143 sınıf öğretmeni ile yürütüldü. Veriler; Öğretmenlere yönelik sosyo-demografik form ve Almacıoğlu (2007) tarafından geliştirilen “Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Tanıma Yeterliliği Ölçeği ile toplandı. Bulgular: Öğretmenlerin DEHB tanıma yeterliliği ölçeği puan ortalaması 8,26±2,92 dir. Ölçek ortalama puanı, cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem, mezuniyet öncesinde DEHB hakkında eğitim alıp almama, DEHB hakkında hizmet içi eğitim alıp almama, konu hakkında kitap ve makale okuma durumu değişkenlerine göre istatistiksel olarak farklılık göstermedi. Hizmet içi eğitim alanlar ve kitap ve /veya makale okuyanlar daha yüksek puan ortalamasına sahipti. Öğretmenlerin %74.8 bu sorunu olan çocuklara yaklaşım, yönlendirme açısından sıkıntı yaşadıklarını ve kendilerine destek alabilecek bir okul sağlığı hemşiresinin bulunmasını önemli buldu. Sonuç: Sınıf öğretmenlerinin DEHB tanıma yeterlilikleri orta düzeydedir, bu yeterliliklerinin arttırılması için öğretmen yetiştirmede eğitim programlarına DEHB hakkında ders konularının eklenmesi, hizmet içi eğitimler düzenlenmesi yararlı olacaktır. Okullarda okul hemşirelerinin görev alması, öğretmenler ve rehberlik araştırma merkezi işbirliği ile bu özel gruplara ve ailelere destek vermesi vurgulandı.
Dikkat eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Okul Sağlığı Hemşiresi Sınıf Öğretmeni.
Background: ADHD is one of the most common psychiatric disorders of childhood. Teachers have a critical role in diagnosing children
with ADHD. Objective: Study aimed to determine the primary school classroom teachers’ competency in recognizing the Children with
Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) Material and Methods: Descriptive study population consisted of 18 primary schools
and 180 classroom teachers. 143 classroom teachers participated voluntarily. Data were collected by “Personal information form,” and
“Recognition Adequacy Scale of Attention Deficit and Hyperactivity” (ADHD). Results: The mean score of the scale was 8.26±2.92. No
statistically significant differences were found between the average scale scores and variables such as gender, marital status, seniority,
getting education about ADHD in pre-graduation period, by in-service training, or by reading books and articles. But, those who received
training on the subject before graduation by in-service-training and by reading books had higher scores. 74.8% of teachers reported that they
had trouble in approaching and directing the children to the health services. They found very important the employment of a school health
nurse in the school. Conclusions: Results showed that teachers' competency in recognition of ADHD were at medium level. To improve
teachers' competencies, the addition of lectures about ADHD into the curriculum of teacher training programs and promotion of in-servicetraining, employment of the school nurses could be suggested and co-operations among the school nurses, teachers, and guiding centers for
these special groups and their families must be supported
Attention Deficit and Hyperactivity Disorder School Nursing Primary School Teacher.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.