BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Depresyon ve Etkileyen Faktörler

Yıl 2013, Cilt: 6 Sayı: 2, 67 - 74, 01.05.2013

Öz

Giriş: Ergenlik depresyonu psikososyal sorunlar ve kimlik bunalımları ile ilişkilidir ve tekrarlama riski yüksektir. Amaç: Buaraştırma ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinde depresyon ve etkileyen faktörlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Araştırmanın örneklemini 7 ilköğretim okulundan basit rastgele örneklem yöntemiyle seçilen 696 öğrencioluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ve Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği (ÇDÖ) iletoplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin ÇDÖ puan ortalamalarının 11.826.70 olduğu belirlenmiş ve %17.4’ünde depresyonbulunmuştur. Öğrencilerin bazı tanıtıcı özellikleri, okul yaşantıları, ergenlerin ailesel özellikleri, arkadaşlık kurma veduygularını ifade etme durumları, sigara içme ve sağlık durumları gibi birçok etkenin öğrencilerin depresyon düzeylerinietkilediği belirlenmiştir (p = .014, p = .004, p = .002, p = .001). Sonuç: Riskli grupta yer alan öğrencilerin ruhsal açıdan dahadikkatli değerlendirilmesi, ergenlere ve ailelerine bu döneme özgü ruhsal değişikliklerle ilgili bilgi verilmesi ve okul-sağlıkkuruluşu-aile arasında olumlu, yapıcı, destekleyici ilişkiler kurulması önerilebilir

Kaynakça

  • Ackard, D. M., Neumark-Sztainer, D., Story, M., & Perry, C. (2006). Parent-child connectedness and behavioral and emotional health among adolescents. American Journal of Preventive Medicine, 30(1), 59-66.
  • Adewuya, A. O., & Ologun, Y. A. (2006). Factors associated with depressive symptoms in Nigerian adolescents. Journal of Adolescent Health, 39(1), 105- 110.
  • Axelson, D. A., & Birmaher, B. (2001). Relation between anxiety and depressive disorders in childhood and adolescence. Depression and Anxiety, 14(2), 67-78.
  • Almeida-Filhoa, N., Lessa, I., Magalhães, L., Araújo, M. J., Estela, A., James, S. A., et al. (2004). Social inequality and depressive disorders in Bahia, Brazil: interactions of gender,ethnicity,and social class. Social Science & Medicine, 59(7), 1339–1353
  • Aysev, A., Ulukol, B., & Ceyhun, G. (2000). Çalışan ve okuyan çocukların “çocuklar için depresyon ölçeği” ile değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 53(1), 27-30.
  • Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü (19.04.2011). Hemşirelik yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik (Sayı No. 27910). Erişim: 15.11.2012.
  • http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419 -5.htm. Bilgin, N. G., Toros, F., Çamdeviren, H., Şaşmaz, T., & Mert, E. (2004). Evde fiziksel ve sözel olarak cezalandırılan çocukların sosyodemografik özellikleri: prevelens çalışması. Yeni Symposium, 42(3), 131-139.
  • Bodur, Ş., & Üneri, Ö. Ş. (2008). Çocuk ve ergenlerde majör depresif bozukluk: bir gözden geçirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9, 105-110.
  • Bostanci, M., Ozdel, O., Oguzhanoglu, N. K., Özdel, L., Ergin, A., Ergin, N., et al. (2005). Depressive symptomatology among university students in Denizli, Turkey: prevalence and sociodemographic correlates. Croatian Medical Journal, 46(1), 96-100.
  • Chang, G., Sherritt, L., & Knight, J. R. (2005). Adolescent cigarette smoking and mental health symptoms. Journal of Adolescent Health, 36(6), 517–522.
  • Chaplin, T. M., Gillham, J. E., Reivch, K., Elkon, A.G.L., Samuel, B., Freres, DR., et al. (2006). Depression prevention for early adolescent girls a pilot study of all girls versus co-ed groups. Journal of Early Adolescence, 26(1), 110-126.
  • Costello, E. J., Erkanli, A., & Angold, A. (2006). Is there an epidemic of child or adolescent depression? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(12), 1263–1271.
  • Diego, M. A., Field, T. M., & Sanders, C. F. (2003). Academic performance, popularity, and depression predict adolescent substance use. Adolescence, 38(149), 35-42.
  • Dursun, O. B., Güvenir, T., & Özbek, A. (2010). Çocuk ergen ruh sağlığında epidemiyolojik çalışmalar: yöntemsel bir bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2(3), 401-416.
  • Ellonenm, N., Kääriäinen, J., & Autio, V. (2008). Adolescent depression and school social support: a multilevel analysis of a finnish sample. Journal of Community Psychology, 36(4), 552–567.
  • Eskin, M. (2000). Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışıyla ilişkileri. Klinik Psikiyatri, 3, 228-234.
  • Eskin, M., Ertekin, K., Harlak, H., & Dereboy, Ç. (2008). Lise öğrencisi ergenlerde depresyonun yaygınlığı ve ilişkili olduğu etmenler. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(4), 382-389.
  • Ertem, Ü., & Yazıcı, S. (2006). Ergenlik döneminde psikososyal sorunlar ve depresyon. Aile ve Toplum, 3(9), 7-12.
  • Fergusson, D. M., & Woodward, L. J. (2002). Mental health, educational, and social role outcomes of adolescents with depression. Archives of General Pschiatry, 59, 225-231.
  • Jenkins, S.R., Goodness, K., & Buhrmester, D. (2002). Gender differences in early adolescents’ relationship qualities, self-efficacy,and depression symptoms. Journal of Early Adolescence, 22(3), 277-309.
  • Heath, P. A., & Camarena, P. M. (2002). Patterns of depressed affect during early adolescence. Journal of Early Adolescence, 22(3), 252-276.
  • Kaye, D., Montgomery, M. E., Munson, S. W. (2002). Child and adolescent mental health (pp. 276). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
  • Kovacks, M. (1981). The children’s depression ınventory (CDI). Psychopharmalogical Bulletin, 21, 995-998.
  • Kraaij, V., Garnefski, N., Wilde, E. J., Dijkstra, A., Gebhardt, W., Maes., et al. (2003). Negative life events and depressive symptoms in late adolescence: bonding and cognitive coping as vulnerability factors?. Journal of Youth and Adolescence, 32(3), 185–193.
  • Matziou, V., Perdikaris, P., Galanis, P., Dousis, E. & Tzoumakas, K. (2008). Evaluating depression in a sample of children and adolescents with cancer in Greece. International Nursing Review, 55, 314–319.
  • McCarty, C. A., Mason, W. A., Kosterman, R., Hawkins, J.D., Lengua, L.J., & McCauley, E. (2008). Adolescent school failure predicts depression among girls. Journal of Adolescent Health, 43(2), 180–187.
  • Ocakcı, A., & Kürtüncü, M. (2004). Çocuk yuvasında yaşayan 9-13 yaş grubu çocuklarda depresyon ve benlik kavramı düzeylerinin belirlenmesi. Eğirim Bilimleri ve Uygulama, 3(5), 75-86.
  • Okwumabua, J. O., Wong, S. P., & Duryea, E. J. (2003). Depressive symptoms and decision making among african american youth. Journal of Adolescent Research, 18(5), 436-453.
  • Öner, S., Buğdaycı, R., Şaşmaz, T., Kurt, A. Ö., & Toros, F. (2004).Mersin çıraklık eğitim merkezi öğrencilerinde depresyon ve etkileyen faktörler. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 18, 36-42.
  • Ören, N. & Gençdoğan, B. (2007). Lise öğrencilerinin depresyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 15(1), 85- 92.
  • Öy, B. (1991). Çocuklar için depresyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 2, 132-137.
  • Özfırat, Ö., Pehlivan, E., & Çiledağ Özdemir, F. (2009). Malatya il merkezindeki lise son sınıf öğrencilerinde depresyon prevalansı ve ilişkili faktörler. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16(4), 247-255.
  • Öztürk, O., & Uluşahin, A. (2008). Ruh sağlığı ve bozuklukları (11. baskı, pp.374-375). Ankara: Bayt Ltd. Şti.
  • Patten, C. A., Gillin, J. C., Farkas, A. J., Gilpin, E. A., Berry, C. C. & Pierce, J. P. (1997). Depressive symptoms in california adolescents: family structure and parental support. Journal of Adolescent Health, 20, 271- 278.
  • Pine, D. S., Cohen, E., Cohen, P., & Brook, J. (1999). Adolescent depressive symptoms as predictors of adult depression: moodiness or mood disorder? The American Journal of Pschiatry, 156, 133-135.
  • Rosenbaum Asarnow, J., Tomson, M. C., & Berk, M. S. (2005). Adolescent depression: family-focused treatment strategies. In M. William, J. L. Levow (Eds.), Family Psychology: The Art Of The Science (pp. 426). NC, USA: Oxford University Press
  • Saluja, G., Iachan, R., Scheidt, P. C., Overpeck, M. D., Sun, W., & Giedd, J. N. (2004). Prevalence of and risk factors for depressive symptoms among young adolescents. Archives of Pedıatric and Adolescent Medicine, 158, 760-65.
  • Savaşır, I., & Şahin, N. H. (1997). Bilişsel davranışçı terapilerde değerlendirme sık kullanılan ölçekler. Ankara: Özyurt Matbaacılık.
  • Sütoluk, Z., Nazlıcan, E., Azizoğlu, A., & Akbaba, M. (2005). Yüreğir çıraklık eğitim merkezi öğrencilerinde depresyon sıklığı ve nedenleri. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 23, 23-26.
  • Tamar, M., & Özbaran, B. (2004). Çocuk ve ergenlerde depresyon. Klinik Psikiyatri, 2(2), 84-92.
  • Toros, F. (2002). Çocukluk çağı ve ergenlik dönemi depresyonlarında risk etmenleri. Türkiye Klinikleri Psikiyatri Dergisi, 3(2), 75-79.
  • Tuğrul, C. D. (2000). Stres ve depresyon. Psikiyatri Dünyası, 4, 12-17.
  • Türkleş, S., Hacıhasanoğlu, R., & Çapar, S. (2008). Lise öğrencilerinde depresyon düzeyi ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(2), 18-28.
  • Ünal, S., Küey, L., Güleç, C., Bekaroğlu, M., Evlice, Y. E., & Kırlı, S. (2002). Depresif bozukluklarda risk etkenleri. Klinik Psikiyatri, 5, 8-15

Depression in Second Level Elementary Students and The Factors Which Affect It

Yıl 2013, Cilt: 6 Sayı: 2, 67 - 74, 01.05.2013

Öz

Background: Adolescence depression is associated with psychosocial problems and identity crises and, has a high risk of recurrence.
Objectives: This research was conducted to examine depression in second level elementary students and the factors which affect it.
Methods: Study sample consisted of 7 primary schools which are selected with a simple randomly 696 students. The data were collected
with the survey created by the researchers and the Children Depression Inventory (CDI). Results: 17.4% of the students' cases depression
was found and CDI scores were determined 11.82 ± 6.70. Many factors such as some descriptive characteristics of the students, school
experiences, family characteristics of adolescents, express the feelings and friendship-building situations, smoking and health status affect
students' levels of depression (p = .014, p = .004, p = .002, p = .001). Conclusion: It is suggested that more careful evaluation of the students
in the spiritually-risk group, providing information to adolescents and their families on changes in psychological characteristics of this
period, establish positive, constructive, supportive relationships between school- health care provider-family

Kaynakça

  • Ackard, D. M., Neumark-Sztainer, D., Story, M., & Perry, C. (2006). Parent-child connectedness and behavioral and emotional health among adolescents. American Journal of Preventive Medicine, 30(1), 59-66.
  • Adewuya, A. O., & Ologun, Y. A. (2006). Factors associated with depressive symptoms in Nigerian adolescents. Journal of Adolescent Health, 39(1), 105- 110.
  • Axelson, D. A., & Birmaher, B. (2001). Relation between anxiety and depressive disorders in childhood and adolescence. Depression and Anxiety, 14(2), 67-78.
  • Almeida-Filhoa, N., Lessa, I., Magalhães, L., Araújo, M. J., Estela, A., James, S. A., et al. (2004). Social inequality and depressive disorders in Bahia, Brazil: interactions of gender,ethnicity,and social class. Social Science & Medicine, 59(7), 1339–1353
  • Aysev, A., Ulukol, B., & Ceyhun, G. (2000). Çalışan ve okuyan çocukların “çocuklar için depresyon ölçeği” ile değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 53(1), 27-30.
  • Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü (19.04.2011). Hemşirelik yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik (Sayı No. 27910). Erişim: 15.11.2012.
  • http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419 -5.htm. Bilgin, N. G., Toros, F., Çamdeviren, H., Şaşmaz, T., & Mert, E. (2004). Evde fiziksel ve sözel olarak cezalandırılan çocukların sosyodemografik özellikleri: prevelens çalışması. Yeni Symposium, 42(3), 131-139.
  • Bodur, Ş., & Üneri, Ö. Ş. (2008). Çocuk ve ergenlerde majör depresif bozukluk: bir gözden geçirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9, 105-110.
  • Bostanci, M., Ozdel, O., Oguzhanoglu, N. K., Özdel, L., Ergin, A., Ergin, N., et al. (2005). Depressive symptomatology among university students in Denizli, Turkey: prevalence and sociodemographic correlates. Croatian Medical Journal, 46(1), 96-100.
  • Chang, G., Sherritt, L., & Knight, J. R. (2005). Adolescent cigarette smoking and mental health symptoms. Journal of Adolescent Health, 36(6), 517–522.
  • Chaplin, T. M., Gillham, J. E., Reivch, K., Elkon, A.G.L., Samuel, B., Freres, DR., et al. (2006). Depression prevention for early adolescent girls a pilot study of all girls versus co-ed groups. Journal of Early Adolescence, 26(1), 110-126.
  • Costello, E. J., Erkanli, A., & Angold, A. (2006). Is there an epidemic of child or adolescent depression? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(12), 1263–1271.
  • Diego, M. A., Field, T. M., & Sanders, C. F. (2003). Academic performance, popularity, and depression predict adolescent substance use. Adolescence, 38(149), 35-42.
  • Dursun, O. B., Güvenir, T., & Özbek, A. (2010). Çocuk ergen ruh sağlığında epidemiyolojik çalışmalar: yöntemsel bir bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2(3), 401-416.
  • Ellonenm, N., Kääriäinen, J., & Autio, V. (2008). Adolescent depression and school social support: a multilevel analysis of a finnish sample. Journal of Community Psychology, 36(4), 552–567.
  • Eskin, M. (2000). Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışıyla ilişkileri. Klinik Psikiyatri, 3, 228-234.
  • Eskin, M., Ertekin, K., Harlak, H., & Dereboy, Ç. (2008). Lise öğrencisi ergenlerde depresyonun yaygınlığı ve ilişkili olduğu etmenler. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(4), 382-389.
  • Ertem, Ü., & Yazıcı, S. (2006). Ergenlik döneminde psikososyal sorunlar ve depresyon. Aile ve Toplum, 3(9), 7-12.
  • Fergusson, D. M., & Woodward, L. J. (2002). Mental health, educational, and social role outcomes of adolescents with depression. Archives of General Pschiatry, 59, 225-231.
  • Jenkins, S.R., Goodness, K., & Buhrmester, D. (2002). Gender differences in early adolescents’ relationship qualities, self-efficacy,and depression symptoms. Journal of Early Adolescence, 22(3), 277-309.
  • Heath, P. A., & Camarena, P. M. (2002). Patterns of depressed affect during early adolescence. Journal of Early Adolescence, 22(3), 252-276.
  • Kaye, D., Montgomery, M. E., Munson, S. W. (2002). Child and adolescent mental health (pp. 276). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
  • Kovacks, M. (1981). The children’s depression ınventory (CDI). Psychopharmalogical Bulletin, 21, 995-998.
  • Kraaij, V., Garnefski, N., Wilde, E. J., Dijkstra, A., Gebhardt, W., Maes., et al. (2003). Negative life events and depressive symptoms in late adolescence: bonding and cognitive coping as vulnerability factors?. Journal of Youth and Adolescence, 32(3), 185–193.
  • Matziou, V., Perdikaris, P., Galanis, P., Dousis, E. & Tzoumakas, K. (2008). Evaluating depression in a sample of children and adolescents with cancer in Greece. International Nursing Review, 55, 314–319.
  • McCarty, C. A., Mason, W. A., Kosterman, R., Hawkins, J.D., Lengua, L.J., & McCauley, E. (2008). Adolescent school failure predicts depression among girls. Journal of Adolescent Health, 43(2), 180–187.
  • Ocakcı, A., & Kürtüncü, M. (2004). Çocuk yuvasında yaşayan 9-13 yaş grubu çocuklarda depresyon ve benlik kavramı düzeylerinin belirlenmesi. Eğirim Bilimleri ve Uygulama, 3(5), 75-86.
  • Okwumabua, J. O., Wong, S. P., & Duryea, E. J. (2003). Depressive symptoms and decision making among african american youth. Journal of Adolescent Research, 18(5), 436-453.
  • Öner, S., Buğdaycı, R., Şaşmaz, T., Kurt, A. Ö., & Toros, F. (2004).Mersin çıraklık eğitim merkezi öğrencilerinde depresyon ve etkileyen faktörler. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 18, 36-42.
  • Ören, N. & Gençdoğan, B. (2007). Lise öğrencilerinin depresyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 15(1), 85- 92.
  • Öy, B. (1991). Çocuklar için depresyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 2, 132-137.
  • Özfırat, Ö., Pehlivan, E., & Çiledağ Özdemir, F. (2009). Malatya il merkezindeki lise son sınıf öğrencilerinde depresyon prevalansı ve ilişkili faktörler. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16(4), 247-255.
  • Öztürk, O., & Uluşahin, A. (2008). Ruh sağlığı ve bozuklukları (11. baskı, pp.374-375). Ankara: Bayt Ltd. Şti.
  • Patten, C. A., Gillin, J. C., Farkas, A. J., Gilpin, E. A., Berry, C. C. & Pierce, J. P. (1997). Depressive symptoms in california adolescents: family structure and parental support. Journal of Adolescent Health, 20, 271- 278.
  • Pine, D. S., Cohen, E., Cohen, P., & Brook, J. (1999). Adolescent depressive symptoms as predictors of adult depression: moodiness or mood disorder? The American Journal of Pschiatry, 156, 133-135.
  • Rosenbaum Asarnow, J., Tomson, M. C., & Berk, M. S. (2005). Adolescent depression: family-focused treatment strategies. In M. William, J. L. Levow (Eds.), Family Psychology: The Art Of The Science (pp. 426). NC, USA: Oxford University Press
  • Saluja, G., Iachan, R., Scheidt, P. C., Overpeck, M. D., Sun, W., & Giedd, J. N. (2004). Prevalence of and risk factors for depressive symptoms among young adolescents. Archives of Pedıatric and Adolescent Medicine, 158, 760-65.
  • Savaşır, I., & Şahin, N. H. (1997). Bilişsel davranışçı terapilerde değerlendirme sık kullanılan ölçekler. Ankara: Özyurt Matbaacılık.
  • Sütoluk, Z., Nazlıcan, E., Azizoğlu, A., & Akbaba, M. (2005). Yüreğir çıraklık eğitim merkezi öğrencilerinde depresyon sıklığı ve nedenleri. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 23, 23-26.
  • Tamar, M., & Özbaran, B. (2004). Çocuk ve ergenlerde depresyon. Klinik Psikiyatri, 2(2), 84-92.
  • Toros, F. (2002). Çocukluk çağı ve ergenlik dönemi depresyonlarında risk etmenleri. Türkiye Klinikleri Psikiyatri Dergisi, 3(2), 75-79.
  • Tuğrul, C. D. (2000). Stres ve depresyon. Psikiyatri Dünyası, 4, 12-17.
  • Türkleş, S., Hacıhasanoğlu, R., & Çapar, S. (2008). Lise öğrencilerinde depresyon düzeyi ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(2), 18-28.
  • Ünal, S., Küey, L., Güleç, C., Bekaroğlu, M., Evlice, Y. E., & Kırlı, S. (2002). Depresif bozukluklarda risk etkenleri. Klinik Psikiyatri, 5, 8-15
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Serpil Turkeş Bu kişi benim

Rabia Hacıhasanoğlu Aşılar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Turkeş, S., & Aşılar, R. H. (2013). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Depresyon ve Etkileyen Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 67-74.

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.

349202.svg        14839           wp-logo.png          ici2.png           Scopus_logo.svg 

       

      

Creative Commons License
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.