Giriş: Etik değerler yaşamın her alanında olduğu gibi
bilimsel araştırma sürecinde de hayati öneme sahiptir. Yapılan
araştırmalarda etik ihlallerin arttığı belirtilmektedir. Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik doktora öğrencilerinin
araştırma etiği hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki araştırmanın verileri iki ayrı
üniversitede hemşirelik doktora programına kayıtlı toplam 57 öğrenciden
toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Araştırma Etiği Anketi
kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistik ve ki kare testi kullanılarak
analiz edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların
%98.2’si kadın, %47.4’ü 25-29 yaş aralığında, %70.2’si akademisyen ve %54.4’ü
yeterlilik öncesi dönemdedir. Katılımcılar en fazla aynı araştırmayı birden
fazla toplantıda sunmayı etik bulurken (%29.8), kişileri katılıma zorlama
(%47.4) en çok sergilenen davranış, bulguları rapor etmede yanlı davranma
(%64.9) ise en sık gözlemlenen davranış olmuştur. Katılımcıların klinisyen ve
akademisyen olma durumları ile maddeler arasında yapılan analiz sonucuna göre davranışı
etik bulma, davranışı gösterme ve davranışın gösterildiğine şahit olma
alanlarında klinisyen doktora öğrencilerinin oranları akademisyen doktora
öğrencilerinden yüksektir ve fark istatistiksel olarak anlamlıdır (p < .05).
Sonuç:
Araştırmada öne çıkan en önemli husus etik olmayan davranışların fazlaca gözlemlenmiş
olmasıdır. Özellikle klinisyen öğrencilerin tüm alanlarda yüksek oranlara sahip
olması düşündürücüdür. Hemşirelik lisansüstü programlarında araştırma etiğine
yönelik ders sayılarının arttırılması ve öğrencilere araştırma yapma deneyimi
kazandıracak müfredat düzenlemelerinin yapılması önerilmektedir.
Background: Ethical values are vital in the scientific research
process as well as in every field of life. In the studies conducted, it is
stated that ethical violations have increased. Objectives: The aim of this study is to examine the views of
nursing doctoral students on research ethics. Methods: The data of the descriptive study were collected from 57
students enrolled in the nursing doctorate program at two different
universities. The Personal Information Form and the Research Ethics
Questionnaire were used as data collection tools. The data were analyzed using
descriptive statistics and chi-square test. Results: 98.2% of the participants were women, 47.4% were in the
age range 25-29, 70.2% were academicians and 54.4% were in the
pre-qualification period. To present the
same research in more than one meeting (29.8%), force people to participate
(47.4%) and biased to report the findings (64.9%) had the highest percentage.
According to the analysis made between clinicians and academicians, in thinking
the behavior is ethical, do the behavior and see the behavior is done by colleagues’
fields, the clinician doctoral students' rates are higher than the academic
doctoral students and the difference is statistically significant (p < .05).
Conclusion: The most important issue
in the study is that unethical behaviors are observed too much. Particularly,
clinician students have high rates in all areas. In nursing graduate programs,
it is recommended to increase the number of courses related to research ethics
and to make curriculum arrangements that will provide students gain research
experience.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 4 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.