Background: Nurses need to know and internalize the professional values of the profession in order to provide care effectively. It is emphasized that high emotional intelligence is effective for individuals to achieve the desired result in areas such as work and education. Therefore, it is important to study the emotional intelligence and professional values of nursing students. Objectives: This study was planned to compare the emotional intelligence of nursing students with their professional values and to determine the relationship between them.
Methods: The study was applied to 505 students of a state nursing faculty between 13-15 April 2017. In data collection; “Information Questionnaire for Students”, “Trait Emotional Intelligence Scale- Short Form (TEIS-SF): Scale-Short Form and “Nurses Professional Values Scale-Revised (NPVS-R)” tools were used. Shapiro-Wilk, Mann Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman Correlation were used in data analysis. Results: A statistically significant difference was determined among NPVS-R point averages of the female (107.88 ± 15.34) and male students (103.81 ± 16.83) (p = .040, U = 17.178). In Giving Care factor of NPVS-R, point averages of the females (59.57 ± 8.75) were significantly higher compared to the males (57.06 ± 9.93) (p = .030, U = 16. 990), point averages of females were determined to be higher also in Professionalism and Confidence factors. No statistically significant difference was determined between TEIS-SF point averages of female (97.85 ± 14.29) and male (97.61 ± 15.61) students. Point averages of emotionality sub-dimension were determined to be significantly higher in females (19.82 ± 3.74) than males (18.88 ± 3.66) (p = .010, U = 16.586). Point averages of males were determined to be higher in sociability and self-control sub-dimensions and point averages of females were determined to be higher in well-being sub-dimension; however, there was no statistically significant difference was determined. Furthermore, a low positive association was determined between NPVS-R total emotional intelligence subscale and TEIS-SF point averages and all subscales of nursing students (p = .000, r = .31-.37). Conclusion: The emotional intelligence level of the nursing students and their perception for professional values is directly proportional, regardless of gender. No statistically significant difference was determined between emotional intelligence levels in accordance with their gender in nursing students. As NPVS-R points of female students were higher than males shows that their tendency to adapt to professional values is stronger than boys.
Giriş: Giriş: Hemşirelerin, bakımı etkin biçimde verebilmesi için, mesleğin profesyonel değerlerini bilmesi ve içselleştirmesi gerekmektedir. Duygusal zekânın yüksek olmasının bireylerin iş, eğitim gibi alanlarda istedikleri sonuca ulaşabilmesinde etkili olduğu vurgulanmaktadır. Bu nedenle hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâlarının ve mesleki değerlerinin çalışılması önemlidir. Amaç: Bu araştırma; hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâları ile mesleki değerlerinin karşılaştırılması ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Yöntem: Araştırma 13-15 Nisan 2017 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinin hemşirelik fakültesinde eğitim görmekte olan 505 lisans öğrencisi ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Öğrenci Bilgi Formu”, “Duygusal Zekâ Özellik Ölçeği-Kısa Formu (DZÖÖ-KF)” ve “Revize Edilen Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği (HMDÖ-R)” kullanılmıştır. Verilerinin analizinde Shapiro-Wilk, Mann Whitney U, Kruskal Wallis ve Spearman Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Bulgular: Kız (107.88 ± 15.34) ve erkek (103.81 ± 16.83) öğrencilerin HMDÖ-R puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p = .040). Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeğinin Bakım Verme faktöründe kız öğrencilerin puan ortalamaları (59.57 ± 8.75) erkeklerinkine (57.06 ± 9.93) göre anlamlı bir şekilde yüksek olup (p = .030), Profesyonellik ve Güven faktörlerinde de kız öğrencilerin puan ortalamaları yüksek saptanmıştır. Kız öğrencilerde duygusallık alt boyutu puan ortalaması (19.82 ± 3.74) erkeklere (18.88 ± 3.66) göre daha yüksek bulunmuştur (p = .01, U = 16.586). Sosyallik ve öz kontrol alt boyutlarında erkeklerin, iyi oluş boyutunda kız öğrencilerin puan ortalamaları yüksek olup bu fark anlamlı bulunmamıştır. Kız (97.85 ± 14.29) ve erkek öğrencilerin (97.62 ± 15.61) DZÖÖ-KF toplam duygusal zekâ alt boyutu puan ortalamaları arasında bir fark bulunmamıştır. Hemşirelik öğrencilerinin HMDÖ-R toplam puan ortalaması ve tüm alt boyutları ile DZÖÖ-KF toplam duygusal zekâ alt boyutu arasında (p = .000, r = .31-.37) orta düzeyde pozitif yönde bir ilişki saptanmıştır. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyet farkı olmaksızın duygusal zekâ düzeyleri ile hemşirelik mesleği değerleri algılarının doğru orantılı arttığı görülmüştür. Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyetlerine göre duygusal zekâ düzeyleri arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Kız öğrencilerin erkeklere göre HMDÖ-R puanlarının daha yüksek olması mesleki değerlere uyum eğiliminin daha güçlü olduğu yönündedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.