Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİHİR KAVRAMI ÜZERİNE SEMANTİK BİR İNCELEME

Yıl 2018, Sayı: 48, 169 - 200, 07.12.2018
https://doi.org/10.21054/deuifd.493129

Öz

Büyü, kadim medeniyetlerin hemen hepsinde bilinen bir şeydi. Bununla birlikte büyücüler, zorunlu olarak saygı duyulan ve kendilerinden çekinilen bir konumda olmayı sürdürdüler. Peki sihir ile büyü aynı anlama mı gelmekteydi? Bu makale sihir kavramını, ilk dönemlerden itibaren yazılmış tarih, edebiyat ve lügat çalışmaları üzerinden semantik bir analize tabi tutmayı hedeflemektedir. Buna göre kavramın muhtevası ve bu kavramla anılan kimseler için biçilen kimlik tespit edilmeye çalışılacak ayrıca tarih boyunca sihir kavramının neleri ifade etmek için kullanıldığı örneklerle izah edilecektir. Aynı zamanda bu inceleme sırasında ortaya çıkan kavram içeriği, Kuran-ı Kerim’den ilgili ayetlerle tekrar ele alınarak anlam bütünlüğü temin edip etmediği değerlendirilecektir. Makalenin temel hedefi her kavramın tarih boyunca canlı bir süreçten geçtiğine dikkat çekmek ve sihir kavramının da bundan bir istisna teşkil etmediğini göstermektir.

Kaynakça

  • Ahmed bin Hanbel, Müsned, (İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992)
  • Atmaca, Veli, “Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, cilt 10, sayı 1, 1-40
  • Aydar, Hidayet, “Muavvizeteyn Üzerine Bir Değerlendirme” İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, sayı 11, 6-7.
  • Aydın, Hayati, “İslâm İnançları Açısından Mucize, Kerâmet, Sihir ve İstidrac Kavramları Üzerine Bir İnceleme” Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: XVII, Sayı: 32 (Aralık 2015) 105-137.
  • Aynî, Bedreddin, Umdetü’l-kârî, (I-XVI) thk. Sıdkı Cemil el-Attâr, Dâru’l-fikr, 1999,
  • Bedir, Ahmet, H. Hüseyin Tunçbilek, “Harut ve Marut İki Melek mi?” Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, Sayı, IV, 1-28.
  • Belâzürî, Ensâbü’l-eşrâf, thk. Süheyl Zekkâr, Riyaz Zirikli, (Beyrut: Dâru’l-fikr, 1996)
  • Buhari, el-Câmiu’s-sahîh (İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992)
  • Câhız, , el-Beyân ve’t-tebyîn, (I-II) thk. İbrahim Şemseddin, (Beyrut: 2003)
  • Cahız, Resâilü’l-Câhız, (www.al-mostafa.com) ty.
  • Cessâs, Ahkamü’l-Kurân, thk. Muhammed Sadık Kamhâvî, (Beyrut: 1992)
  • Cevad Ali, el-Mufassal fî tarihi’l-arab kable’l-İslam, (Bağdat: Câmiatü Bağdâd, 1993)
  • Cevherî, Tâcü’l-lüğa (I-VI, 2563 sayfa) ty.
  • Çelebi, İlyas “Sihir” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (Ankara: TDV Yayınları) 37: 170.
  • Demirci, Kürşat, “Harut ve Marut” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (Ankara: TDV Yayınları), 16: 262-264
  • Ebu Davud, Sünen, (İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992)
  • Ebu Hilal el-Askerî, Cemheretü’l-emsâl, ty.

A SEMANTICS RESEARCH ON MAGIC CONCEPT

Yıl 2018, Sayı: 48, 169 - 200, 07.12.2018
https://doi.org/10.21054/deuifd.493129

Öz

Magic was known in almost all ancient civilizations. However, the magicians remained in a position that was necessarily respected and feared. So sihr and buyu were the same meaning? This article aims to subject the concept of magic/sihr to a semantic analysis through the studies of history, literature and linguistics from the early periods. According to this, the content of the concept and the identity determined for this concept will be tried to be identified and also the history of magic will be explained by examples. At the same time, the content of the concept that emerged during this examination will be re-examined with the relevant verses from the Quran and whether or not it assumes meaning integrity. The main objective of the article is to draw attention to the fact that every concept goes through a living process throughout history and to show that the concept of magic is not an exception.

Kaynakça

  • Ahmed bin Hanbel, Müsned, (İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992)
  • Atmaca, Veli, “Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, cilt 10, sayı 1, 1-40
  • Aydar, Hidayet, “Muavvizeteyn Üzerine Bir Değerlendirme” İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, sayı 11, 6-7.
  • Aydın, Hayati, “İslâm İnançları Açısından Mucize, Kerâmet, Sihir ve İstidrac Kavramları Üzerine Bir İnceleme” Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: XVII, Sayı: 32 (Aralık 2015) 105-137.
  • Aynî, Bedreddin, Umdetü’l-kârî, (I-XVI) thk. Sıdkı Cemil el-Attâr, Dâru’l-fikr, 1999,
  • Bedir, Ahmet, H. Hüseyin Tunçbilek, “Harut ve Marut İki Melek mi?” Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, Sayı, IV, 1-28.
  • Belâzürî, Ensâbü’l-eşrâf, thk. Süheyl Zekkâr, Riyaz Zirikli, (Beyrut: Dâru’l-fikr, 1996)
  • Buhari, el-Câmiu’s-sahîh (İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992)
  • Câhız, , el-Beyân ve’t-tebyîn, (I-II) thk. İbrahim Şemseddin, (Beyrut: 2003)
  • Cahız, Resâilü’l-Câhız, (www.al-mostafa.com) ty.
  • Cessâs, Ahkamü’l-Kurân, thk. Muhammed Sadık Kamhâvî, (Beyrut: 1992)
  • Cevad Ali, el-Mufassal fî tarihi’l-arab kable’l-İslam, (Bağdat: Câmiatü Bağdâd, 1993)
  • Cevherî, Tâcü’l-lüğa (I-VI, 2563 sayfa) ty.
  • Çelebi, İlyas “Sihir” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (Ankara: TDV Yayınları) 37: 170.
  • Demirci, Kürşat, “Harut ve Marut” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (Ankara: TDV Yayınları), 16: 262-264
  • Ebu Davud, Sünen, (İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992)
  • Ebu Hilal el-Askerî, Cemheretü’l-emsâl, ty.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Cengiz Bu kişi benim 0000-0001-8143-5388

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 48

Kaynak Göster

ISNAD Cengiz, Osman. “SİHİR KAVRAMI ÜZERİNE SEMANTİK BİR İNCELEME”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 48 (Aralık 2018), 169-200. https://doi.org/10.21054/deuifd.493129.