BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2009, Cilt: 24 Sayı: 2 - Cilt: 24 Sayı: 2, 139 - 150, 25.07.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerine göre problem çözme becerilerini incelemektir. Cinsiyet, sınıf ve kişilik uyum özelliklerine göre öğrencilerin problem çözme becerilerinde farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Ölçme araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Problem Çözme Envanteri ve Hacettepe Kişilik Envanteri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, erkek ve kız öğrencilerin problem çözme becerilerinde farklılık yoktur. Sınıf düzeyine göre öğrencilerin problem çözme becerileri farklılık göstermektedir. Dördüncü sınıftaki öğrencilerin, alt sınıflardaki öğrencilere, üçüncü sınıftaki öğrencilerin birinci sınıftaki öğrencilere göre problem çözme becerileri daha yüksektir. Öğrencilerin kişilik uyumları ile problem çözme becerileri arasında pozitif ilişki vardır.

Kaynakça

  • AKSU, Meral (1989), “Problem Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi”, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi Problem Çözme Yöntemleri Sempozyumu, 44-54.
  • AKTAŞ, Yaşare (1997), “Üniversite Öğrencilerini Uyum Düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Çalışma”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110
  • ALYSSA Frank, Vicki Green, Daniel W. McNeil (1993), “Adolescent Substance Users: Problem- Solving Abilities” Journal of Substance Abuse, 5(1), 85-92
  • CENKSEVEN Fulya, VURAL AKAR Ruken (2006), “Ergenlerin Düşünme Gereksinimi ve Cinsiyetlerine Göre Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 25
  • ÇİLİNGİR Arzu (2006), “Fen Lisesi ile Genel Lise Öğrencilerinin Sosyal Becerileri ve Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırması”, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DENİZ M. Engin (2004), “Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Öz Saygı Karar Verme Stilleri ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(15), 25-30
  • ERDOĞAN Samiye, ŞANLI H. Sinem, BEKİR Hatice Ş. (2005), “Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479-496
  • GENÇ Salih Zeki, KALAFAT Temel (2007), “Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları ile Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 10-22
  • GÜNİNDİ, Nilgül (2008), “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarının Sosyal Uyum Becerileri ile Anne-Babalarının Empatik Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • HEPPNER, Paul P. (1982), “Personal Problem Solving: A Descriptive Study of Individual Differences” Journal of Counseling Psychology. 29(6) 580-590
  • HEPPNER. P. P. ve Petersen, C. H. (1982), “The Development and Implications of a Personal Problem Solving Inventory”, Journal of Counseling Psychology, 29 (1), 66-75.
  • İNANÇ Necmettin, SAVAŞ Haluk A., TUTKUN Hamdi, HERKEN Hasan, SAVAŞ Esen (2004), “Gaziantep Üniversitesi Mediko-Sosyal Merkezi’nde Psikiyatrik Açıdan İncelenen Öğrencilerin Klinik ve Sosyo-Demografik Özellikleri”, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 222- 230
  • KENNETH D. Belzer, Thomas J. D’Zurilla, Albert Maydeu-Olivares (2002), “Social Problem Solving and Trait Anxiety as Predictors of Worry in a College Student Population” Personality and Individual Differences, 33(4), 573-585
  • KORKUT Fidan (2002), “Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184
  • MİCHAEL A. McColloch, David G. Gilbert, Sheri Johnson (1990), “Effects of Situational Variables on the Interpersonal Behavior of Families with an Aggressive Adolescent”, Personality and Individual Differences, 11(1) 1-11
  • OĞUZKAN, A. F. (1974). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara
  • OTACIOĞLU Sena Gürşan (2007), “Eğitim Fakültelerinin Farklı Branşlarında Eğitim Alan Öğrencilerin Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması” Eğitim Araştırmaları, 29, 73-83
  • ÖZDAMAR, Kazım (2004), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Kitabevi, Eskişehir
  • ÖZGÜVEN, İbrahim E. (1992), Hacettepe Kişilik Enavnteri, Psiklojik Danışma Rehberlik Ve Eğitim Merkezi (PDREM), Ankara
  • SARDOĞAN, Mehmet E., KARAHAN T. Fikret, KAYGUSUZ Canani (2006), “Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Kararsızlık Stratejilerinin Problem Çözme Becerisi, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, ve Fakülte Türüne Göre İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 78-97
  • SAVAŞIR, Işık. ve ŞAHİN Nesrin H. (1997), Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • SAYGILI, Halis (2000), “Problem Çözme Becerisi ile Sosyal ve Kişisel Uyum Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum
  • THOMAS J. D'Zurilla, Albert Maydeu-Olivares, Gail L. Kant (1998), “Age and Gender Differences in Social Problem-Solving Ability”, Personality and Individual Differences, 25(2), 241-252
  • TOY, Belgin (2006), “Sanat Eğitimi Alan ve Almayan 15-17 Yaş Grubundaki Ergenlerin Sosyal Uyumlarının ve Benlik Tasarım Düzeylerinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • WİLLİAM B. Jaffee, Thomas J. D'Zurilla (2003), “Adolescent Problem Solving, Parent Problem Solving, and Externalizing Behavior in Adolescents”, Behavior Therapy, 34(3), 295-311
  • YEĞEN, Beyza (2008), “Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Uyumları ile Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Kadıköy İlçesi Örneği)”, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • YEŞİLYAPRAK, Binnur (2007), “Büyük Kentte Üniversiteye Uyum Daha Zor”, (http://ilef.ankara.edu.tr/netgorunum/yazi.php?yad=10534) (erişim tarihi; 18.04.2008)
  • YÖRÜKOĞLU, A. (2004). Çocuk Ruh Sağlığı (27. baskı). Özgür Yayınları, İstanbul

ANALYZING THE RELATIONSHIP BETWEEN PROBLEM SOLVING SKILLS AND PERSONALITY CHARACTERISTICS OF UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2009, Cilt: 24 Sayı: 2 - Cilt: 24 Sayı: 2, 139 - 150, 25.07.2016

Öz

The aim of this study is to analyze problem solving skills of university students according to their personal characteristics. We try to find out if there is a difference in problem solving skills considering sex, class and personality harmony characteristics. Personal data form, Problem Solving Scale and Hacettepe Personality Scale are used as measurement tools. The results of the study indicate that there is no difference between male and female students in problem solving skills. Problem solving skills of students differ in class level. Senior students’ problem solving skills are higher than others. Junior students’ problem solving skills are higher than freshman students. There is a positive relationship between problem solving skills and personality harmonies of students.

Kaynakça

  • AKSU, Meral (1989), “Problem Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi”, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi Problem Çözme Yöntemleri Sempozyumu, 44-54.
  • AKTAŞ, Yaşare (1997), “Üniversite Öğrencilerini Uyum Düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Çalışma”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110
  • ALYSSA Frank, Vicki Green, Daniel W. McNeil (1993), “Adolescent Substance Users: Problem- Solving Abilities” Journal of Substance Abuse, 5(1), 85-92
  • CENKSEVEN Fulya, VURAL AKAR Ruken (2006), “Ergenlerin Düşünme Gereksinimi ve Cinsiyetlerine Göre Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 25
  • ÇİLİNGİR Arzu (2006), “Fen Lisesi ile Genel Lise Öğrencilerinin Sosyal Becerileri ve Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırması”, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DENİZ M. Engin (2004), “Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Öz Saygı Karar Verme Stilleri ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(15), 25-30
  • ERDOĞAN Samiye, ŞANLI H. Sinem, BEKİR Hatice Ş. (2005), “Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479-496
  • GENÇ Salih Zeki, KALAFAT Temel (2007), “Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları ile Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 10-22
  • GÜNİNDİ, Nilgül (2008), “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarının Sosyal Uyum Becerileri ile Anne-Babalarının Empatik Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • HEPPNER, Paul P. (1982), “Personal Problem Solving: A Descriptive Study of Individual Differences” Journal of Counseling Psychology. 29(6) 580-590
  • HEPPNER. P. P. ve Petersen, C. H. (1982), “The Development and Implications of a Personal Problem Solving Inventory”, Journal of Counseling Psychology, 29 (1), 66-75.
  • İNANÇ Necmettin, SAVAŞ Haluk A., TUTKUN Hamdi, HERKEN Hasan, SAVAŞ Esen (2004), “Gaziantep Üniversitesi Mediko-Sosyal Merkezi’nde Psikiyatrik Açıdan İncelenen Öğrencilerin Klinik ve Sosyo-Demografik Özellikleri”, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 222- 230
  • KENNETH D. Belzer, Thomas J. D’Zurilla, Albert Maydeu-Olivares (2002), “Social Problem Solving and Trait Anxiety as Predictors of Worry in a College Student Population” Personality and Individual Differences, 33(4), 573-585
  • KORKUT Fidan (2002), “Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184
  • MİCHAEL A. McColloch, David G. Gilbert, Sheri Johnson (1990), “Effects of Situational Variables on the Interpersonal Behavior of Families with an Aggressive Adolescent”, Personality and Individual Differences, 11(1) 1-11
  • OĞUZKAN, A. F. (1974). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara
  • OTACIOĞLU Sena Gürşan (2007), “Eğitim Fakültelerinin Farklı Branşlarında Eğitim Alan Öğrencilerin Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması” Eğitim Araştırmaları, 29, 73-83
  • ÖZDAMAR, Kazım (2004), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Kitabevi, Eskişehir
  • ÖZGÜVEN, İbrahim E. (1992), Hacettepe Kişilik Enavnteri, Psiklojik Danışma Rehberlik Ve Eğitim Merkezi (PDREM), Ankara
  • SARDOĞAN, Mehmet E., KARAHAN T. Fikret, KAYGUSUZ Canani (2006), “Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Kararsızlık Stratejilerinin Problem Çözme Becerisi, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, ve Fakülte Türüne Göre İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 78-97
  • SAVAŞIR, Işık. ve ŞAHİN Nesrin H. (1997), Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • SAYGILI, Halis (2000), “Problem Çözme Becerisi ile Sosyal ve Kişisel Uyum Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum
  • THOMAS J. D'Zurilla, Albert Maydeu-Olivares, Gail L. Kant (1998), “Age and Gender Differences in Social Problem-Solving Ability”, Personality and Individual Differences, 25(2), 241-252
  • TOY, Belgin (2006), “Sanat Eğitimi Alan ve Almayan 15-17 Yaş Grubundaki Ergenlerin Sosyal Uyumlarının ve Benlik Tasarım Düzeylerinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • WİLLİAM B. Jaffee, Thomas J. D'Zurilla (2003), “Adolescent Problem Solving, Parent Problem Solving, and Externalizing Behavior in Adolescents”, Behavior Therapy, 34(3), 295-311
  • YEĞEN, Beyza (2008), “Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Uyumları ile Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Kadıköy İlçesi Örneği)”, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • YEŞİLYAPRAK, Binnur (2007), “Büyük Kentte Üniversiteye Uyum Daha Zor”, (http://ilef.ankara.edu.tr/netgorunum/yazi.php?yad=10534) (erişim tarihi; 18.04.2008)
  • YÖRÜKOĞLU, A. (2004). Çocuk Ruh Sağlığı (27. baskı). Özgür Yayınları, İstanbul
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA38DS22NJ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Dündar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 24 Sayı: 2 - Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dündar, S. (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
AMA Dündar S. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Temmuz 2016;24(2):139-150.
Chicago Dündar, Süleyman. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 24, sy. 2 (Temmuz 2016): 139-50.
EndNote Dündar S (01 Temmuz 2016) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 24 2 139–150.
IEEE S. Dündar, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 2, ss. 139–150, 2016.
ISNAD Dündar, Süleyman. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 24/2 (Temmuz 2016), 139-150.
JAMA Dündar S. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2016;24:139–150.
MLA Dündar, Süleyman. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 2, 2016, ss. 139-50.
Vancouver Dündar S. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2016;24(2):139-50.