Application of sustainable transportation policies for resolving the transportation problem of Istanbul that has a population of 14.7 million in 2015 is of vital importance. This study focuses on economical and social goals of sustainable transportation by researching the relationship between urban accessibility, affordability and the transportation system. The purpose of this study is to investigate the combined role of affordability and accessibility and to introduce an accessibility measure to compare different transportation infrastructure schemes in Istanbul. For this purpose, the accessibility has been measured by means of a joint logit model. The main outcomes have been shown on an accessibility map and an elasticity analysis has been presented for different user groups. It has been concluded that accessibility is much higher in the central areas and decreases in the outskirts of the city. Results of the joint logit function have indicated that the effects of gender, income and car availabilities on mode choice are significant. The elasticity analysis has shown that mode choice decisions of car users are not sensitive to the transportation cost
2015 yılı itibarıyla 14,7 milyon nüfuslu İstanbul’un ulaşım
problemlerinin çözümü için sürdürülebilir ulaşım politikaları
hayati önem taşımaktadır. Bu çalışma, kentsel erişilebilirlik,
ödenebilirlik ve ulaştırma sistemi arasındaki ilişkiyi araştırarak
sürdürülebilir ulaştırmanın ekonomik ve sosyal hedeflerine
odaklanmıştır. Bu çalışmanın amacı, ödenebilirlik ve
erişilebilirliğin birleşik etkisinin incelenmesi ve İstanbul için farklı
ulaştırma yatırımı şemalarının karşılaştırılabileceği bir
erişilebilirlik ölçütünün sunulmasıdır. Bu doğrultuda birleşik logit
model ile erişilebilirlik hesapları yapılmıştır. Çıktılar
görselleştirilerek erişilebilirlik haritası oluşturulmuş ve farklı
kullanıcı grupları için esneklik analizi yapılmıştır. Çalışmada,
erişilebilirliğin kent merkezindeki bir çekirdek alanlarda yüksek
olduğu, dış kısımlarda azaldığını sonucuna varılmaktadır. Birleşik logit model sonuçları cinsiyet, gelir, otomobil sahipliliği
değişkenlerinin tür seçimi üzerinde önemli bir etkisinin olduğunu
vurgulamaktadır. Esneklik analizi, otomobil kullanıcılarının tür
tercihi kararlarının ulaşım maliyetine duyarlı olmadığını
göstermiştir.
Diğer ID | JA56UY67TJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 56 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.