Sulfate ion in seawater is one of the main problems that affect the cement mortars and
concrete by creating expansion cracks and spills. For the durability of concrete under the
effects of sea water, the type of cement used in the concrete production have an important
role as well as at low water / cement ratio which is necessary to be impervious. In this study,
the mortar specimens have been produced by the using of five different types of cement at two
water/cement proportions. After the 28-days curing, the samples have been exposed to sea
water effect in the form of wetting and drying. The effects of sea water on the sample
properties have been determined by experiments such as compressive strength, capillary
water absorption, rapid chloride permeability and dimensional stability. The results of the
experiments showed that using of the pozzolan blended cements could be obtained a better
performance from the samples made with the portland cement.
Cement seawater effect mechanical properties physical properties
Deniz suyunda bulunan sülfat iyonları çimento harçlarında ve betonda genleşme yaratarak
çatlak, dökülme vb. hasarlar oluşturan başlıca problemlerden biridir. Betonların deniz suyu
etkilerine dayanıklılığı için düşük su/çimento oranları ile geçirimsiz olacak şekilde
üretilmesinin yanı sıra kullanılan çimento tipinin de önemli bir rolü vardır. Bu çalışmada, beş
farklı tip çimento kullanılarak iki farklı su/çimento oranında çimento harcı örnekleri
üretilmiştir. Hazırlanan örnekler 28 günlük kür süresinden sonra ıslanma-kuruma şeklinde
deniz suyu etkisinde bırakılmıştır. Deniz suyunun örnekler üzerindeki etkisi; basınç dayanımı,
kılcal yolla su emme, hızlı klor geçirimliliği ve boyutsal kararlılık deneyleri yapılarak
belirlenmiştir. Deney sonuçları deniz suyu etkisinde puzolan katkılı çimentolarla hazırlanan
örneklerin portland çimentosuyla hazırlanan örneklerden daha iyi performans sağladığını
göstermiştir.
Çimento deniz suyu etkisi mekanik özellikler fiziksel özellikler
Diğer ID | JA37BF82ZR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.