Honeycomb composite materials are used in the high strength mechanical structures especially in
the case of energy absorption that is revealed after the impact of the parts. They are being inserted to
laminates of the inner and the outer wall sandwich structures in order to obtain fairly lighter systems.
Substituting of the honeycombs between laminae is lead to increase the moment of inertia and
resulting increase to the bending strength of the structure. They are generally used for internal
material that is obtained by combining corrugated plates in sandwich constructions. In this work,
aluminium folio materials (commercial grade aluminium or 3000 series aluminium alloy) and
polyester sucked glass fiber and paper are used. After testing, the maximum strengths, fracture and
deformations values and the energy absorption ability are obtained under compression and crush
loads . The optimisation will be obtained together with different choice of material and size of the
honeycomb cells. It is presented various clues for the practical applications especially in aerospace,
automotive and defence industry.
Petekli kompozit yapılar, özellikle çarpma sonucu ortaya çıkan enerjinin absorbe edildiği yüksek
mekanik dayanım gerektiren konstrüksiyonlarda kullanılır. Oldukça hafif sistemler elde etmek için,
sandviç yapıların iç ve dış tabakaları arasına bu petekli yapılar yerleştirilir. Tabakalar arasına petekli
yapının yerleştirilmesi, yapının atalet momentinin ve eğilme dayanımının artmasını sağlar. Ondüle
edilmiş plakaların birleştirilmesi sonucu elde edilen petek yapılı hücreler, sandviç yapıların iç (dolgu)
malzemesini oluşturur. Bu çalışmada, alüminyum folyo (ticari alüminyum, 3000 serisi alüminyum
alaşımı), polyerster reçine emdirilmiş kağıt ve cam elyaf kullanılmıştır. Deneyler sonucu petek yapılı
kompozitlerin, maksimum dayanım, kırılma ve deformasyon değerleri ve enerji absorbe özellikleri
basma ve çarpma yükleri altında elde edilmiştir. Petek yapılı hücrelerin farklı hücre boyutu ve
malzeme seçimi birlikte ele alınarak, optimum değerler bulunmuştur. Özellikle uzay, otomotiv ve
savunma sanayinde pratik uygulamalar için çeşitli ipuçları sunulmuştur
Diğer ID | JA26DA22BC |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 4 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.