Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 62, 357 - 368, 21.05.2019
https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216204

Öz

Bu çalışmada, şehir içi deniz
yolu toplu taşımacılığında seferlere vapur atama ve rotalama problemi ele
alınmıştır. Problem, gerçek hayatta İstanbul Şehir Hatları A.Ş.’nin periyodik
olarak karşılaştığı, tarifelerde saatleri belirlenen seferlere vapur atama
probleminden yola çıkılarak tanımlanmıştır. Sefer tarifeleri, yaz ve kış
dönemine ve haftanın günlerine göre farklılık göstermektedir. Atamada;
seferlerin yolcu talepleri, hat-vapur kısıtları, vapurların yolcu kapasiteleri,
iskelelerin vapur kapasiteleri, vapurların iskelelere bağlanabilme kısıtları
dikkate alınmalıdır. Ayrıca, personellerin günlük çalışma saatini belirleyen
kanuni düzenlemeler vapurların çalışma saatlerini kısıtlamaktadır. Amaç, yakıt
tüketimi ve dış kaynak kullanımı maliyetlerinden oluşan toplam maliyetleri en
küçüklenmektir. Öncelikle, problem için bir matematiksel model
geliştirilmiştir. Gerçek boyutlu problem örnekleri için matematiksel modelin
yetersiz kalması nedeniyle tabu arama yöntemine dayalı bir sezgisel yöntem
geliştirilmiştir. Geliştirilen yöntemin etkinliği gerçekçi veri kümeleri
üzerinde gösterilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Tiwari, G. 2006. Urban Passenger Transport: Framework for an Optimal Modal Mix, INRM Policy Brief Series, No: 1, Asian Development Bank, New Delhi.
  • [2] http://www.udhb.gov.tr/images/kurumsal/3kbit.pdf ( Erişim Tarihi: 19/06/2018)
  • [3] Kepir, B., Koçyiğit, Ç., Koyuncu, I., Özer, M.B., Yetis Kara, B., Gürbüz, M.A. 2016. Flight-Scheduling Optimization and Automation for AnadoluJet, Interfaces, Cilt. 46(4), s. 315-325. DOI: 10.1287/inte.2016.0853
  • [4] Sniezek, J. 2001. The capacitated arc routing problem with vehicle/site dependencies: An application of arc routing and partitioning, University of Maryland, PhD thesis.
  • [5] Yan, S., Chen, C.H., Chen, H.Y., Lou, T.C. 2007. Optimal scheduling models for ferry compaies under alliances, Journal of Marine Science and Technology, Cilt. 15, s. 53-66.
  • [6] Huisman, D., Kroon, L.G., Lentink, R.M., Vromans, M.J.C.M. 2005. Operations Research in passenger railway transportation, Statistica Neerlandica, Cilt. 59(4), s. 467-497. DOI: 10.1111/j.1467-9574.2005.00303.x
  • [7] Eiselt, H.A., Gendreau, M., Laporte, G. 1995b. Arc Routing Problems, Part 1: The Chinese Postman Problem, Operations Research, Cilt. 43(2), s. 231-242. DOI: 10.1287/opre.43.2.231
  • [8] Eiselt, H. A., Gendreau, M., Laporte, G. 1995b. Arc Routing Problems, Part 2: The Rural Postman Problem, Operations Research, Cilt. 43(3), s. 399-414. DOI: 10.1287/opre.43.3.399
  • [9] Eglese, R.W., Murdock, H. 1991. Routing Road Sweepers in a Rural Area, The Journal of the Operational Research Society, Cilt. 42, s. 281-288. DOI: 10.2307/2583381
  • [10] Eglese, R.W., Li, L.Y.O. 1992. Efficient Routing for Winter Gritting, The Journal of the Operational Research Society, Cilt. 43, s. 1031-1034. DOI: 10.1057/palgrave.jors.0431102
  • [11] Bouliane, J., Laporte, G. 1992. Locating Postal Relay Boxes Using a Set Covering Algorithm, Am. J. Math. And Mgmt. Sci., Cilt. 12, s. 65-74. DOI: 10.1016/j.cor.2010.04.010
  • [12] Wunderlich, J., Collette, M., Levy, L., Bodin, L.D. 1992. Scheduling Meter Readers for Southern California Gas Company, Interfaces Cilt. 22(3), s. 22-30. DOI: 10.1287/inte.22.3.22
  • [13] Usberti, F.L., Franc, P. M., Frank, A.L.M. 2011. The Open Capacitated Arc Routing Problem, Computers & Operations Research, Cilt. 38(11), s. 1543-1555. DOI: 10.1016/j.cor.2011.01.012
  • [14] Ulusoy, G. 1985. The fleet size and mix problem for capacitated arc routing, European Journal of Operational Research, Cilt. 22, s. 329-337. DOI: 10.1016/0377-2217(85)90252-8
  • [15] Cattrysse, D., Muyldermans, L., Van Oudheusden, D. 2003. District design for arc routing applications, Journal of the Operational Research Society, Cilt. 54, s. 1209-1221. DOI: 10.1057/palgrave.jors.2601626
  • [16] Karapetyan, D., Abraham P.P. 2013. A reduced integer programming model for the ferry scheduling problem, Public Transport, Cilt. 4(3), s. 151-163. DOI: 10.1007/s12469-012-0058-0
  • [17] Orhan, I., Kapanoğlu, M., Karakoç H. 2010. Hava yolu Operasyonlarında Planlama ve Çizelgeleme, Pamukkale Uni. Muhendislik Bilimleri Dergisi, Cilt. 16(2), s. 181-191.
  • [18] Taillard, E.D., Badeau, P., Gendreau, M., Guertin, F., Potvin, J.Y. 1997. A tabu search heuristic for the vehicle routing problem with soft time windows. Transportation Science, Cilt. 31, s. 170-186. DOI: 10.1287/trsc.31.2.170
  • [19] Gendreau, M., Laporte, G., Potvin, J.Y. 2002. Meta-heuristics for the capacitated VRP. ss 129-154. Toth, P. ve Vigo, D., ed. 2002. The Vehicle Routing Problem, SIAM Monographs on Discrete Mathematics and Applications. SIAM Publishing, Philadelphia.
  • [20] Glover, F., Laguna, M. 1998. Tabu Search. In: Du DZ., Pardalos P.M., ed. 1998. Handbook of Combinatorial Optimization. Springer, Boston, MA
  • [21] Bach, L., Gendreau, M., Wohlk, S. 2015. Freight railway operator timetabling and engine scheduling, European Journal of Operational Research, Cilt. 241(2), s. 309-319. DOI: 10.1016/j.ejor.2014.08.036
  • [22] Canca, D., Barrena, E. 2018. The integrated rolling stock circulation and depot location problem in railway rapid transit systems, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Cilt. 109, s. 115-138. DOI: 10.1016/j.tre.2017.10.018

Ferry Assignment and Routing Optimization for Public Ferry Transportation: A Case Study for Istanbul Şehir Hatları

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 62, 357 - 368, 21.05.2019
https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216204

Öz

In this research, we study the trip-ferry assigment and ferry
routing problem that arises in public ferry transportation services. The
problem is motivated by the real problem that Istanbul Şehir Hatları Inc. needs
to solve periodically while assigning ferries to ferry lines having
predetermined tarrifs. Tariffs differ according to the season and day of the
week. The trip-ferry assignment should consider passenger demand of ferry
lines, line-ferry restrictions, ferry passenger capacities, ferry capacities of
piers and ferry-pier restrictions. Additionally, working regulations of ferry
personnel restrict ferry working hours. The objective is to minimize total cost
of fuel consumption and outsourcing. First, a mathematical model was developed.
As the mathematical model is inadequate for solving realistic size problem
instances, a tabu search-based heuristic method is proposed. The effectiveness
of the heuristic is analayzed on realistic data instances.

Kaynakça

  • [1] Tiwari, G. 2006. Urban Passenger Transport: Framework for an Optimal Modal Mix, INRM Policy Brief Series, No: 1, Asian Development Bank, New Delhi.
  • [2] http://www.udhb.gov.tr/images/kurumsal/3kbit.pdf ( Erişim Tarihi: 19/06/2018)
  • [3] Kepir, B., Koçyiğit, Ç., Koyuncu, I., Özer, M.B., Yetis Kara, B., Gürbüz, M.A. 2016. Flight-Scheduling Optimization and Automation for AnadoluJet, Interfaces, Cilt. 46(4), s. 315-325. DOI: 10.1287/inte.2016.0853
  • [4] Sniezek, J. 2001. The capacitated arc routing problem with vehicle/site dependencies: An application of arc routing and partitioning, University of Maryland, PhD thesis.
  • [5] Yan, S., Chen, C.H., Chen, H.Y., Lou, T.C. 2007. Optimal scheduling models for ferry compaies under alliances, Journal of Marine Science and Technology, Cilt. 15, s. 53-66.
  • [6] Huisman, D., Kroon, L.G., Lentink, R.M., Vromans, M.J.C.M. 2005. Operations Research in passenger railway transportation, Statistica Neerlandica, Cilt. 59(4), s. 467-497. DOI: 10.1111/j.1467-9574.2005.00303.x
  • [7] Eiselt, H.A., Gendreau, M., Laporte, G. 1995b. Arc Routing Problems, Part 1: The Chinese Postman Problem, Operations Research, Cilt. 43(2), s. 231-242. DOI: 10.1287/opre.43.2.231
  • [8] Eiselt, H. A., Gendreau, M., Laporte, G. 1995b. Arc Routing Problems, Part 2: The Rural Postman Problem, Operations Research, Cilt. 43(3), s. 399-414. DOI: 10.1287/opre.43.3.399
  • [9] Eglese, R.W., Murdock, H. 1991. Routing Road Sweepers in a Rural Area, The Journal of the Operational Research Society, Cilt. 42, s. 281-288. DOI: 10.2307/2583381
  • [10] Eglese, R.W., Li, L.Y.O. 1992. Efficient Routing for Winter Gritting, The Journal of the Operational Research Society, Cilt. 43, s. 1031-1034. DOI: 10.1057/palgrave.jors.0431102
  • [11] Bouliane, J., Laporte, G. 1992. Locating Postal Relay Boxes Using a Set Covering Algorithm, Am. J. Math. And Mgmt. Sci., Cilt. 12, s. 65-74. DOI: 10.1016/j.cor.2010.04.010
  • [12] Wunderlich, J., Collette, M., Levy, L., Bodin, L.D. 1992. Scheduling Meter Readers for Southern California Gas Company, Interfaces Cilt. 22(3), s. 22-30. DOI: 10.1287/inte.22.3.22
  • [13] Usberti, F.L., Franc, P. M., Frank, A.L.M. 2011. The Open Capacitated Arc Routing Problem, Computers & Operations Research, Cilt. 38(11), s. 1543-1555. DOI: 10.1016/j.cor.2011.01.012
  • [14] Ulusoy, G. 1985. The fleet size and mix problem for capacitated arc routing, European Journal of Operational Research, Cilt. 22, s. 329-337. DOI: 10.1016/0377-2217(85)90252-8
  • [15] Cattrysse, D., Muyldermans, L., Van Oudheusden, D. 2003. District design for arc routing applications, Journal of the Operational Research Society, Cilt. 54, s. 1209-1221. DOI: 10.1057/palgrave.jors.2601626
  • [16] Karapetyan, D., Abraham P.P. 2013. A reduced integer programming model for the ferry scheduling problem, Public Transport, Cilt. 4(3), s. 151-163. DOI: 10.1007/s12469-012-0058-0
  • [17] Orhan, I., Kapanoğlu, M., Karakoç H. 2010. Hava yolu Operasyonlarında Planlama ve Çizelgeleme, Pamukkale Uni. Muhendislik Bilimleri Dergisi, Cilt. 16(2), s. 181-191.
  • [18] Taillard, E.D., Badeau, P., Gendreau, M., Guertin, F., Potvin, J.Y. 1997. A tabu search heuristic for the vehicle routing problem with soft time windows. Transportation Science, Cilt. 31, s. 170-186. DOI: 10.1287/trsc.31.2.170
  • [19] Gendreau, M., Laporte, G., Potvin, J.Y. 2002. Meta-heuristics for the capacitated VRP. ss 129-154. Toth, P. ve Vigo, D., ed. 2002. The Vehicle Routing Problem, SIAM Monographs on Discrete Mathematics and Applications. SIAM Publishing, Philadelphia.
  • [20] Glover, F., Laguna, M. 1998. Tabu Search. In: Du DZ., Pardalos P.M., ed. 1998. Handbook of Combinatorial Optimization. Springer, Boston, MA
  • [21] Bach, L., Gendreau, M., Wohlk, S. 2015. Freight railway operator timetabling and engine scheduling, European Journal of Operational Research, Cilt. 241(2), s. 309-319. DOI: 10.1016/j.ejor.2014.08.036
  • [22] Canca, D., Barrena, E. 2018. The integrated rolling stock circulation and depot location problem in railway rapid transit systems, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Cilt. 109, s. 115-138. DOI: 10.1016/j.tre.2017.10.018
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Yucel 0000-0002-3448-1522

Yayımlanma Tarihi 21 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Yucel, E. (2019). Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, 21(62), 357-368. https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216204
AMA Yucel E. Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması. DEUFMD. Mayıs 2019;21(62):357-368. doi:10.21205/deufmd.2019216204
Chicago Yucel, Eda. “Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama Ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi 21, sy. 62 (Mayıs 2019): 357-68. https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216204.
EndNote Yucel E (01 Mayıs 2019) Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 21 62 357–368.
IEEE E. Yucel, “Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması”, DEUFMD, c. 21, sy. 62, ss. 357–368, 2019, doi: 10.21205/deufmd.2019216204.
ISNAD Yucel, Eda. “Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama Ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 21/62 (Mayıs 2019), 357-368. https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216204.
JAMA Yucel E. Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması. DEUFMD. 2019;21:357–368.
MLA Yucel, Eda. “Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama Ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, c. 21, sy. 62, 2019, ss. 357-68, doi:10.21205/deufmd.2019216204.
Vancouver Yucel E. Şehir İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığında Vapur Atama ve Rotalama Optimizasyonu: İstanbul Şehir Hatları Uygulaması. DEUFMD. 2019;21(62):357-68.

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.