Bu çalışmada, şehir içi deniz
yolu toplu taşımacılığında seferlere vapur atama ve rotalama problemi ele
alınmıştır. Problem, gerçek hayatta İstanbul Şehir Hatları A.Ş.’nin periyodik
olarak karşılaştığı, tarifelerde saatleri belirlenen seferlere vapur atama
probleminden yola çıkılarak tanımlanmıştır. Sefer tarifeleri, yaz ve kış
dönemine ve haftanın günlerine göre farklılık göstermektedir. Atamada;
seferlerin yolcu talepleri, hat-vapur kısıtları, vapurların yolcu kapasiteleri,
iskelelerin vapur kapasiteleri, vapurların iskelelere bağlanabilme kısıtları
dikkate alınmalıdır. Ayrıca, personellerin günlük çalışma saatini belirleyen
kanuni düzenlemeler vapurların çalışma saatlerini kısıtlamaktadır. Amaç, yakıt
tüketimi ve dış kaynak kullanımı maliyetlerinden oluşan toplam maliyetleri en
küçüklenmektir. Öncelikle, problem için bir matematiksel model
geliştirilmiştir. Gerçek boyutlu problem örnekleri için matematiksel modelin
yetersiz kalması nedeniyle tabu arama yöntemine dayalı bir sezgisel yöntem
geliştirilmiştir. Geliştirilen yöntemin etkinliği gerçekçi veri kümeleri
üzerinde gösterilmiştir.
Vapur-sefer atama ve rotalama Düğüm ve zaman kısıtlı kapasiteli ayrıt rotalama Deniz yolu toplu taşımacılığı Tabu Arama
In this research, we study the trip-ferry assigment and ferry
routing problem that arises in public ferry transportation services. The
problem is motivated by the real problem that Istanbul Şehir Hatları Inc. needs
to solve periodically while assigning ferries to ferry lines having
predetermined tarrifs. Tariffs differ according to the season and day of the
week. The trip-ferry assignment should consider passenger demand of ferry
lines, line-ferry restrictions, ferry passenger capacities, ferry capacities of
piers and ferry-pier restrictions. Additionally, working regulations of ferry
personnel restrict ferry working hours. The objective is to minimize total cost
of fuel consumption and outsourcing. First, a mathematical model was developed.
As the mathematical model is inadequate for solving realistic size problem
instances, a tabu search-based heuristic method is proposed. The effectiveness
of the heuristic is analayzed on realistic data instances.
Ferry-trip assigment and ferry routing Node and time constrained capacitated arc routing Maritime pupblic transport Tabu search
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 62 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.