Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama ve Uygulama Örneği

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 62, 621 - 632, 21.05.2019
https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216225

Öz

Ağır hizmet araçları günümüzde
birçok alanda ve farklı amaçlara yönelik olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada,
özel amaçlı bir ağır hizmet aracının, standartlarca belirlenmiş performans
gereksinimlerini sağlamak amacıyla havalı fren sistemine ait elemanların
boyutlandırılması ve araç üzerine yerleşimini kapsayan bir hesaplama ve
uygulama örneği sunulmuştur. Bu hesaplamalarda 4 akslı araç, fren sistemi
hesaplarını basitleştirmek amacıyla 2 akslı olarak düşünülmüş ve talep edilen
maksimum frenleme ivmesine göre fren sistemi yapı elemanları boyutları
belirlenmiştir. Yapılan hesaplamalar sonucunda, taşıtın ön iki aksında iki
kaliperli, arka iki aksında bir kaliperli disk fren kullanılmıştır.

Kaynakça

  • [1] Kuralay, N.S. 2008. Motorlu Taşıtlar; Temel ve Tasarım Esasları, Yapı Elemanları, Cilt 1; Tahrik ve Sürüş Sistemleri. İzmir: TMMOB Makina Mühendisleri Odası, Yayın No: MMO/2008/484; 315s.
  • [2] Demirsoy, M., 2005. Motorlu Taşıtlar, Cilt 2. İstanbul: Birsen Yayınevi, ISBN:975-511-069-0.
  • [3] Hamurişçi, Y., Kuralay, N.S., Topaç, M.M. 2010. Ağır Ticari Taşıt Frenleri için Test Düzeneğinin Kavramsal Tasarımı. 5. Otomotiv Teknolojileri Kongresi,07-08 Haziran, Bursa.
  • [4] Bayrakçeken, H., Altıparmak, D. 2005. Mathematical Modeling and An Experimental Study for Vehicle Braking Force Analysis, G.Ü. Fen Bilimleri Dergisi, Cilt: 18(3), s. 489-503. ISSN: 1303-9709.
  • [5] XU, L., Zhang, J., Yan, X., Zhou, Z. 2016. Parameter Optimization of An Automobile Brake System Using A Novel Improved Genetic Algorithm, International Journal of Simulation Systems, Science & Technology, Cilt: 17(46), s. 9.1-9.6. DOI: 10.5013/IJSSST.a.17.46.09.
  • [6] Esmailzadeh, E., Goodarzi, A., Behmadi, M. 2011. Optimized Braking Force Distribution during A Braking-in-Turn Maneuver for Articulated Vehicles, International Journal of Automotive Engineering, Cilt:1(1), s. 56-61. DOI: 10.1109/ICMET.2010.5598422.
  • [7] He, L., Wang, X., Zhang, Y., Wu, J., Chen, L. 2011. Modeling and Simulation Vehicle Air Brake System. 8. Modelica Conference, 20-22 Mart, Dresden.
  • [8] Mithun, S., Mariappa, S., Gayakwad, S. 2014. Modeling and Simulation of Pneumatic Brake System Used in Heavy Commercial Vehicle, Journal of Mechanical and Civil Engineering, Cilt: 11(1), s. 1-9.
  • [9] He, L., Wu, J., Peng, M., Hou, Y., Chen, L. 2012. Modeling and Co-Simulation for Air Brake System of Heavy Truck, Advanced Materials Research, Cilt: 466-467, s. 1109-1114. DOI: 10.4028/AMR.466-467.1109.
  • [10] Düzgün, M., Altıparmak, D., Bayrakçeken, H. 2005. An Experimental Investigation of Stopping Distance of Automobiles, G.Ü. Fen Bilimleri Dergisi, Cilt: 18(1), s. 153-165. ISSN: 1303-9709.
  • [11] Bayrakçeken, H., Düzgün, M. 2005. Taşıtlarda Fren Verimi ve Frenleme Mesafesi Analizi. Politeknik Dergisi, Cilt:8, Sayı: 2, s. 153-160. ISSN: 1302-0900.
  • [12] Rossmann, E. 2004. Brake Design for Multi-Axle Vehicles. SIMPACK User Meeting Presentation.
  • [13] Ishak, M.R., Bakar, A.R., Belhocine, A., Taib, J.M., Omar, W.Z.W. 2016. Brake Torque Analysis of Fully Mechanical Parking Brake System: Theoretical and Experimental Approach. Measurement, Cilt: 94 s. 487-497. DOI: 10.1016/j.measurement.2016.08.026
  • [14] Miraei, M., Mirzaeinejad, H. 2012. Optimal Design of A Non-Linear Controller for Anti-Lock Braking System. Transportation Research Par C, Cilt: 24, s. 19-35. DOI: 10.1016/j.trc.2012.01.008.
  • [15] Wang, C., Zhao, W., Li, W. 2018. Braking Sense Consistency Strategy of Electro-Hydraulic Composite Braking System. Mechanical Systems and Signal Processing, Cilt: 109, s. 196-219. DOI: 10.1016/j.ymssp.2018.02.047.
  • [16] Heisler, H. 2002. Advanced Vehicle Technology, Second Ed. Butterworth-Heinemann Publishing, ISBN: 0-7506-5131-8.
  • [17] Breuer, B., Dausend, U. 2003. Advanced Brake Technology. SAE International. ISBN: 0-7680-1247-3.
  • [18] Reif, K. 2014. Brakes, Brake Control and Driver Assistance Systems Function, Regulation and Components. Springer. ISBN: 978-3-658-03977-6.
  • [19] Nunney, M.J. 2007. Light and Heavy Vehicle Technology, Fourth Ed. Butterworth-Heinemann Publishing. ISBN: 0-7506-8037-7.
  • [20] Halderman, J.D. 2012. Automotive Technology Principles, Diagnosis and Service, Fourth Ed. Pearson Publishing, ISBN: 0-13-254261-7.

Design, Calculation and Application Example of 8x8 Heavy-Duty Brake System

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 62, 621 - 632, 21.05.2019
https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216225

Öz

Heavy-Duty
vehicles are used in many fields for many purposes recently. In this study,
calculation and application example is presented consist of capacity
determination of air brake system of the special purpose heavy-duty vehicle to
reach performance requirements in related standard procedures and layout of
components into the vehicle body. The vehicle that has 4 axles is considered as
if it has 2 axle for simplification of the brake system calculations and brake
system components are determined according to maximum braking acceleration
demand. As a consequence of the calculations, disc brake with two calipers in
two front axles and disc brake with one caliper two rear axles are used in the
vehicle.

Kaynakça

  • [1] Kuralay, N.S. 2008. Motorlu Taşıtlar; Temel ve Tasarım Esasları, Yapı Elemanları, Cilt 1; Tahrik ve Sürüş Sistemleri. İzmir: TMMOB Makina Mühendisleri Odası, Yayın No: MMO/2008/484; 315s.
  • [2] Demirsoy, M., 2005. Motorlu Taşıtlar, Cilt 2. İstanbul: Birsen Yayınevi, ISBN:975-511-069-0.
  • [3] Hamurişçi, Y., Kuralay, N.S., Topaç, M.M. 2010. Ağır Ticari Taşıt Frenleri için Test Düzeneğinin Kavramsal Tasarımı. 5. Otomotiv Teknolojileri Kongresi,07-08 Haziran, Bursa.
  • [4] Bayrakçeken, H., Altıparmak, D. 2005. Mathematical Modeling and An Experimental Study for Vehicle Braking Force Analysis, G.Ü. Fen Bilimleri Dergisi, Cilt: 18(3), s. 489-503. ISSN: 1303-9709.
  • [5] XU, L., Zhang, J., Yan, X., Zhou, Z. 2016. Parameter Optimization of An Automobile Brake System Using A Novel Improved Genetic Algorithm, International Journal of Simulation Systems, Science & Technology, Cilt: 17(46), s. 9.1-9.6. DOI: 10.5013/IJSSST.a.17.46.09.
  • [6] Esmailzadeh, E., Goodarzi, A., Behmadi, M. 2011. Optimized Braking Force Distribution during A Braking-in-Turn Maneuver for Articulated Vehicles, International Journal of Automotive Engineering, Cilt:1(1), s. 56-61. DOI: 10.1109/ICMET.2010.5598422.
  • [7] He, L., Wang, X., Zhang, Y., Wu, J., Chen, L. 2011. Modeling and Simulation Vehicle Air Brake System. 8. Modelica Conference, 20-22 Mart, Dresden.
  • [8] Mithun, S., Mariappa, S., Gayakwad, S. 2014. Modeling and Simulation of Pneumatic Brake System Used in Heavy Commercial Vehicle, Journal of Mechanical and Civil Engineering, Cilt: 11(1), s. 1-9.
  • [9] He, L., Wu, J., Peng, M., Hou, Y., Chen, L. 2012. Modeling and Co-Simulation for Air Brake System of Heavy Truck, Advanced Materials Research, Cilt: 466-467, s. 1109-1114. DOI: 10.4028/AMR.466-467.1109.
  • [10] Düzgün, M., Altıparmak, D., Bayrakçeken, H. 2005. An Experimental Investigation of Stopping Distance of Automobiles, G.Ü. Fen Bilimleri Dergisi, Cilt: 18(1), s. 153-165. ISSN: 1303-9709.
  • [11] Bayrakçeken, H., Düzgün, M. 2005. Taşıtlarda Fren Verimi ve Frenleme Mesafesi Analizi. Politeknik Dergisi, Cilt:8, Sayı: 2, s. 153-160. ISSN: 1302-0900.
  • [12] Rossmann, E. 2004. Brake Design for Multi-Axle Vehicles. SIMPACK User Meeting Presentation.
  • [13] Ishak, M.R., Bakar, A.R., Belhocine, A., Taib, J.M., Omar, W.Z.W. 2016. Brake Torque Analysis of Fully Mechanical Parking Brake System: Theoretical and Experimental Approach. Measurement, Cilt: 94 s. 487-497. DOI: 10.1016/j.measurement.2016.08.026
  • [14] Miraei, M., Mirzaeinejad, H. 2012. Optimal Design of A Non-Linear Controller for Anti-Lock Braking System. Transportation Research Par C, Cilt: 24, s. 19-35. DOI: 10.1016/j.trc.2012.01.008.
  • [15] Wang, C., Zhao, W., Li, W. 2018. Braking Sense Consistency Strategy of Electro-Hydraulic Composite Braking System. Mechanical Systems and Signal Processing, Cilt: 109, s. 196-219. DOI: 10.1016/j.ymssp.2018.02.047.
  • [16] Heisler, H. 2002. Advanced Vehicle Technology, Second Ed. Butterworth-Heinemann Publishing, ISBN: 0-7506-5131-8.
  • [17] Breuer, B., Dausend, U. 2003. Advanced Brake Technology. SAE International. ISBN: 0-7680-1247-3.
  • [18] Reif, K. 2014. Brakes, Brake Control and Driver Assistance Systems Function, Regulation and Components. Springer. ISBN: 978-3-658-03977-6.
  • [19] Nunney, M.J. 2007. Light and Heavy Vehicle Technology, Fourth Ed. Butterworth-Heinemann Publishing. ISBN: 0-7506-8037-7.
  • [20] Halderman, J.D. 2012. Automotive Technology Principles, Diagnosis and Service, Fourth Ed. Pearson Publishing, ISBN: 0-13-254261-7.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yiğit Vatansever Bu kişi benim 0000-0002-6946-225X

Nusret Sefa Kuralay 0000-0002-9609-8289

Mustafa Umut Karaoğlan 0000-0002-3780-3451

Yayımlanma Tarihi 21 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Vatansever, Y., Kuralay, N. S., & Karaoğlan, M. U. (2019). 8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama ve Uygulama Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, 21(62), 621-632. https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216225
AMA Vatansever Y, Kuralay NS, Karaoğlan MU. 8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama ve Uygulama Örneği. DEUFMD. Mayıs 2019;21(62):621-632. doi:10.21205/deufmd.2019216225
Chicago Vatansever, Yiğit, Nusret Sefa Kuralay, ve Mustafa Umut Karaoğlan. “8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama Ve Uygulama Örneği”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi 21, sy. 62 (Mayıs 2019): 621-32. https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216225.
EndNote Vatansever Y, Kuralay NS, Karaoğlan MU (01 Mayıs 2019) 8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama ve Uygulama Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 21 62 621–632.
IEEE Y. Vatansever, N. S. Kuralay, ve M. U. Karaoğlan, “8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama ve Uygulama Örneği”, DEUFMD, c. 21, sy. 62, ss. 621–632, 2019, doi: 10.21205/deufmd.2019216225.
ISNAD Vatansever, Yiğit vd. “8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama Ve Uygulama Örneği”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 21/62 (Mayıs 2019), 621-632. https://doi.org/10.21205/deufmd.2019216225.
JAMA Vatansever Y, Kuralay NS, Karaoğlan MU. 8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama ve Uygulama Örneği. DEUFMD. 2019;21:621–632.
MLA Vatansever, Yiğit vd. “8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama Ve Uygulama Örneği”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, c. 21, sy. 62, 2019, ss. 621-32, doi:10.21205/deufmd.2019216225.
Vancouver Vatansever Y, Kuralay NS, Karaoğlan MU. 8x8 Ağır Hizmet Aracı Fren Sistemi Tasarım, Hesaplama ve Uygulama Örneği. DEUFMD. 2019;21(62):621-32.

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.