Bu çalışmada, 1800’lü yıllardan bu
yana, yöneylem araştırması alanının en çok çalışılan problemlerinden biri olan
gezgin satıcı ve ulaştırma problemleri üzerinde durulmakta ve aralarındaki
ilişkiden faydalanan yeni bir çözüm algoritması önerilmektedir. Ulaştırma
problemleri için bir çok başlangıç çözüm algoritması önerilmiştir. Benzer bir
mantık ve sezgi ile simetrik gezgin satıcı problemine başlangıç çözümü üretmek
için TPORT adı verilen bir yaklaşım önerilmiştir. Elde edilen başlangıç
çözümünün performansı 2-Opt sezgiseli
ile geliştirilmiştir. Geliştirilen sezgisel En Yakın Komşu algoritması ile
yakınlık gösterdiği için gezgin satıcı problemlerinin çözüm performansları En
Yakın Komşu algoritması ve 2-Opt sezgisellerinin çözümleri ile
karşılaştırılmıştır. Önerilen yaklaşım sıklıkla kullanılan gezgin satıcı test
problemleri ve bilimsel yazında yer alan bir grup ile analiz edilmiştir.
Ortalama çözüm değeri %26 optimalden uzak iken, En Yakın Komşu algoritması için
%16 olarak gerçekleşmiştir. Ancak 2-Opt ile hem TPORT hem de En Yakın Komşu
algoritmalarının çözümleri geliştirildiğinde, sırasıyla %4 ve %3 optimalden
ortalama sapma elde edilmiştir. Bu bağlamda önerilen çözüm yaklaşımı çözüm
performansı açısından rekabetçi olduğu ileri sürülebilir. Ancak çözüm süreleri
açısından yapılan karşılaştırmalarda önerilen yöntemle En Yakın Komşu
algoritması arasında önemli düzeyde fark vardır. Sonuç olarak, önerilen
yöntemin hem çözüm hızı hem de çözüm kalitesi bakımından kıyaslanan yöntemlere
göre iyi olduğu gösterilmiştir. Özellikle, problem boyutu büyüdükçe kıyaslanan
yöntemlerin çözüm süresi neredeyse sabit bir seviyede seyrederken En Yakın
Komşu algoritmasının çözüm süreleri asimptotik bir eğilim göstermiştir.
Gezgin Satıcı Problemi Ulaştırma Problemi En Yakın Komşu Algoritması 2-Opt
In this study, a novel solution
algorithm taking advantage of the relationship between traveling salesman and
transportation problems that are the most studied problems of operations
research field since 1800s, is proposed. Many initial solution algorithms have
been proposed for transportation problems. In this study, an approach called
TPORT is proposed for the initial solution for the symmetric traveling salesman
problem with similar approach and intuition. The performance of the initial
solutions is developed with 2-Opt algorithm. As the developed heuristic has
similarities with the nearest neighbor algorithm, the solution performances of
the traveling salesman problems were compared with the solutions of the nearest
neighbor algorithm and 2-Opt. The proposed approach has been analyzed by the
well-known traveling salesman test instances and a group of test instances from
the literature. The average solution performance of the proposed method was
26%, while the performance of the nearest neighbor algorithm was 16%. However,
when the solutions of TPORT and nearest neighbor algorithm were developed with
2-Opt, the average deviation was obtained as 4% and 3%, respectively. In this
context, it can be argued that the proposed solution approach is competitive in
terms of solution performance. Also, there is a huge difference between the
proposed method and the nearest neighbor algorithm in terms of solution times.
As a result, it has been shown that the proposed method with 2-Opt improvement
is superior for both the solution speed and the quality of the solutions. In
particular, as the problem size is increased, the solution time of the
comparable methods is almost constant, while the solution time of the nearest
neighbor algorithm shows an asymptotic trend.
Traveling Salesman Problem Transportation Problem Nearest Neigbor Algortithm 2-Opt
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 63 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.