In |
Waste Frying Oil Biodiesel Engine Performance Exhaust Emissions
Bu çalışmada %50 atık kızartma yağı biyodizeli - %50
dizel yakıt karışımı (B50) ve saf atık kızartma yağı biyodizeli (B100) ile
çalışan direkt enjeksiyonlu bir dizel motorda yanma, motor performansı ve egzoz
emisyonları deneysel olarak incelenmiştir.
Deney motoru 1750 – 3000 d/d motor devri aralığında çalıştırılmıştır.
Ayrıca maksimum tork devri olan 2200 d/d motor hızında 3,75, 7,5, 11,25 ve 15
Nm motor yüklerinde çalıştırılmıştır. Silindir
içi basınç, ısı dağılımı, yanma süresi, motor momenti ve özgül yakıt tüketimi
gibi yanma ve motor performans parametrelerinin değişimleri incelenmiştir.
Ayrıca egzoz emisyonları da karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Karışım
ve saf biyodizel yakıtı kullanımında tüm motor yüklerinde silindir içi basınç
artış göstermiştir. Maksimum motor momentinin elde edildiği motor devrinde
dizel yakıtına göre B50 ve B100 yakıtı kullanımında motor momenti sırası ile %
1,63 ve % 3,25 azalmıştır. Aynı deney şartları altında özgül yakıt tüketimi ise
sırası ile % 7,63 ve %15,39 kötüleşmiştir. Biyodizel yakıtların kullanımında
oksijen içeriği nedeniyle yanma süresi kısalmıştır. Tam yük şartları altında
B50 ve B100 yakıtları kullanımında sırası ile CO emisyonları % 24,4 ve % 39,37
oranında azalmıştır. Aynı şartlarda NOx emisyonları % 29,4 ve %
50,45 kötüleşmiştir. Oksijen içeriği B50 ve B100 yakıtlarının is emisyonlarını
sırası ile % 58,8 ve % 69,25 oranında iyileştirmiştir. Sonuç olarak B50 yakıtı
dizel motor üzerinde herhangi bir değişiklik yapılmaksızın kolayca kullanılabilir.
Atık Kızartma Yağı Biyodizel Motor Performansı Egzoz Emisyonları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 64 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.