Bu çalışmada, Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi (ÇB-ARP) ele alınmıştır. Günlük hayatta marketler, firmalar ve kurumlar bazı ürünleri müşterilerine teslim ederken ya da belirli noktalardan toplarken, bu ürünleri araç içinde farklı bölmelere koymaları gerekmektedir. Bazı ürünlerin oda sıcaklığında, bazılarının soğuk olarak taşınması gerekmektedir. Bazı atıkların, kimyasal ürünlerin ya da yakıtların diğer ürünlerle karıştırılmadan taşınması gerekmektedir. Bu yüzden dağıtım ya da toplama yapan araç filosundaki her bir aracın birden fazla bölmeye sahip olması ve dağıtılan ya da toplanan ürünlerin ilgili bölmelerde taşınması gerekmektedir. Bu makalede çalışılan ÇB-ARP, bir, iki ve üç bölmeli araç senaryoları dahilinde ayrı ayrı ele alınmıştır. Çözüm yöntemi olarak melez bir Genetik Algoritma (GA) kullanılmış ve bu algoritma Araç Rotalama Problemi (ARP) literatüründe sıklıkla kullanılan bir problem örnek seti üzerinde uygulanmıştır. Sonuç olarak bu çalışmadaki ÇB-ARP modeli için yeni referans sonuçları üretilmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır.
Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi, Melez Genetik Algoritma, Sezgisel Arama
In this study, a Multi-Compartment Vehicle Routing Problem (MC-VRP) was studied. In daily life, markets, companies and organizations need to load their certain products into different compartments in vehicles during the delivery or collecting of these products. Some of the products need to be carried in cold temperature while others in ambient temperature. Some wastes, chemical products or fuel types need to be transported in the same vehicle separately. Therefore, the transportation fleet must have vehicles with separate compartments and the different products must be either delivered or collected in related compartments of these vehicles. The MC-VRP studied in this paper was taken into consideration with three scenarios of vehicles with one-, two-, or three-compartments. As the solution method, a hybrid Genetic Algorithm (GA) was used and applied on a well-known problem instance set in Vehicle Routing Problem (VRP) literature. As a result, new benchmark results were obtained for the version of MC-VRP in this study and these results were evaluated.
Multi-Compartment Vehicle Routing Problem, Hybrid Genetic Algorithm, Heuristic Search
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 67 |
Bibtex | @araştırma makalesi { deumffmd743158, journal = {Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi}, issn = {1302-9304}, eissn = {2547-958X}, address = {DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ TINAZTEPE YERLEŞKESİ 35390 BUCA/İZMİR}, publisher = {Dokuz Eylül Üniversitesi}, year = {2021}, volume = {23}, number = {67}, pages = {71 - 80}, doi = {10.21205/deufmd.2021236706}, title = {Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma}, key = {cite}, author = {Erdoğdu, Kazım} } |
APA | Erdoğdu, K. (2021). Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma . Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi , 23 (67) , 71-80 . DOI: 10.21205/deufmd.2021236706 |
MLA | Erdoğdu, K. "Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma" . Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 23 (2021 ): 71-80 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/deumffmd/issue/59584/743158> |
Chicago | Erdoğdu, K. "Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma". Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 23 (2021 ): 71-80 |
RIS | TY - JOUR T1 - Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma AU - KazımErdoğdu Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.21205/deufmd.2021236706 DO - 10.21205/deufmd.2021236706 T2 - Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 71 EP - 80 VL - 23 IS - 67 SN - 1302-9304-2547-958X M3 - doi: 10.21205/deufmd.2021236706 UR - https://doi.org/10.21205/deufmd.2021236706 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma %A Kazım Erdoğdu %T Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma %D 2021 %J Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi %P 1302-9304-2547-958X %V 23 %N 67 %R doi: 10.21205/deufmd.2021236706 %U 10.21205/deufmd.2021236706 |
ISNAD | Erdoğdu, Kazım . "Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma". Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 23 / 67 (Ocak 2021): 71-80 . https://doi.org/10.21205/deufmd.2021236706 |
AMA | Erdoğdu K. Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma. DEUFMD. 2021; 23(67): 71-80. |
Vancouver | Erdoğdu K. Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi. 2021; 23(67): 71-80. |
IEEE | K. Erdoğdu , "Çok Bölmeli Araç Rotalama Problemi için Bir Melez Genetik Algoritma", Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, c. 23, sayı. 67, ss. 71-80, Oca. 2021, doi:10.21205/deufmd.2021236706 |