The goal of this research is to make an aluminum alloy center housing for a turbocharger, which is currently built of cast iron, in order to minimize weight in the car sector. The use of aluminum alloy instead of cast iron to manufacture a turbocharger's central housing is expected to result in a 60 percent weight reduction.
It was determined in the investigation that A242 aluminum alloy might be utilized in place of cast iron. The turbo mid-hub, which is comprised of A242 aluminum alloy, was then heat treated and hardness tested. The finite element approach was used to examine the temperature distribution of the part.
As a result of the aging experiment, the solution temperature and duration were kept constant, and the most acceptable aging temperature and time for the turbocharger cental hausing were identified as 190°C, 234 minutes, as a consequence of the aging heat treatments done at different temperatures. The hottest spots of the turbocharger central hausing built from A242 alloy and cast iron, according to the temperature distribution study, are 153°C in the aluminum alloy section and 233°C in the cast iron component.
-
-
-
Bu araştırmanın amacı, otomobil sektöründe ağırlığı en aza indirmek için şu anda dökme demirden yapılmış bir turboşarj için alüminyum alaşımlı bir merkez muhafazası yapmaktır. Bir turboşarjın orta göbeğini üretmek için dökme demir yerine alüminyum alaşımının kullanılmasıyla, ağırlıkta yüzde 60'lık bir azalma beklenir.
Yapılan incelemede dökme demir yerine A242 alüminyum alaşımının kullanılabileceği belirlendi. A242 alüminyum alaşımlı turboşarj merkez muhafazası daha sonra ısıl işleme tabi tutuldu ve sertlik testi yapıldı. Parçanın sıcaklık dağılımı da sonlu elemanlar analizi kullanılarak incelenmiştir.
Sonuç olarak; yapılan yaşlandırma deneyinde çözeltiye alma sıcaklığı ve süresi sabit tutulmuş olup farklı sıcaklıklarda yapılan yaşlandırma ısıl işlemleri sonucunda turbo orta göbeği için en uygun yaşlandırma sıcaklığı ve süresi 190°C, 234 dakika olarak belirlenmiştir. Sıcaklık dağılım analizi sonucunda A242 alaşımından ve pik demirden üretilen turbo orta göbeğinin en sıcak noktaları, alüminyum alaşımından üretilen parçada 153°C olup dökme demir parçada ise 233°C’dir.
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 72 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.