BibTex RIS Kaynak Göster

BİSİKLET KULLANIMININ ORTAYA ÇIKARDIĞI POZİTİF DIŞSALLIKLAR

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 3, 273 - 290, 26.02.2016
https://doi.org/10.16953/deusbed.44321

Öz

Dünyada her geçen gün artan çevre, sağlık, ulaşım gibi birçok problem, bunlarla mücadeleyi de zorunlu kılmaktadır. Bisiklet ise bu mücadelede basit bir araç olmasına rağmen, kullanımı ile ya da alternatif ulaşım araçlarının kullanılmamasını sağlayarak, üreticisi ve tüketicisine sağladığı faydaların dışında ortaya çıkardığı diğer dışsal faydalar ile tüm bu sorunlara küçük de olsa bir çözüm sunmaktadır.

Bu nedenle bu çalışmanın amacı, herkes tarafından erişilebilir bir araç olmasına rağmen günümüzde hak ettiği değeri bir türlü alamayan bisiklet kullanımının neden yaygınlaştırılması gerektiğini açıklama, alıcı ve satıcısına sağladığı faydalar ile pozitif dışsallıkları da ortaya koyarak, daha iyi bir gelecek için basit bir çözüm yolu sunma arayışı olmuştur. Bisiklet kullanımının çevreci, eğlenceli, ucuz ve herkes tarafından erişilebilir bir araç olması da konunun önemini bir kat daha arttırmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Bisiklet, Dışsallık, Sağlık, Çevre.

Kaynakça

  • ADAC (2002). Unterwegs mit dem Fahrrad. ADAC Signale, -Informationen und Tipps für die Schule-, (23): 1-8.
  • ADFC (2013). Wir bewegen was! Das verkehrspolitische programm des ADFC. Berlin: Allgemeiner Deutscher Fahrrad Club e.V. (ADFC).
  • Australian Government (2008). Cycling: Getting Australia moving, -Barriers, facilitators and interventions to get more Australians physically active through cycling-. Australian Government, Department of Health and Ageing, Report, January.
  • Ayverdi, E. (2004). Bisiklet sektör profili. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Bjerregaard, R. (1999). Fahrradfreundliche städte: Vorwärts im Sattel. Belgium: Europäische Gemeinschaften.
  • Callahan, G. (2001). What is an externality?. Mises Insitute-The Free Market, 19 (8), http://mises.org/library/what-externality, (02.12.2014).
  • Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. (DVR)(2008). Erlebnis radfahren -sicher macht’s mehr spaβ, Deutscher verkehrssicherheitsrat e.V. (DVR). 3. Auflage, 4-6.
  • Dockery, D. W., Pope, C. A., Xu, X., Spengler, J. D., Ware, J. H., Fay, M. E., Ferris, B. G. and. Speizer, F. E. (1993). An Association between air pollution and mortality in six U.S. cities. New England Journal of Medicine, 329 (24): 1753-1759.
  • Durmuş, M. (2008). Kamu ekonomisi. 2. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Encyclopædia Britannica (2011). "Bicycle". Encyclopædia Britannica Ultimate Reference Suite. Chicago: Encyclopædia Britannica.
  • Freeman, M. W. ve Christine J. (2006). Kolesterolünüzü nasıl düşürebilirsiniz? Çev. Saadet Özkal. İstanbul: Acıbadem Sağlık Grubu ve Optimist Yayınları. Yayın No: 47.
  • Froböse, I. (2006). Cyling & health -Kompendium gesundes radfahren-. Köln: Zentrum für Gesundheit Deutsche Sporthochschule.
  • Global Sherpa. (2001). World bike market, eco indicators and development. January 5. http://www.globalsherpa.org/world-bike-market-eco-indicator-international-development, (17.11.2004).
  • Hütter, A. (2013). Verkehr auf einem Blick. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt.
  • Kirmanoğlu, H. (2007). Kamu ekonomisi analizi. İstanbul: Beta Basım.
  • Klarl, T. (2013). Einführung in die finanzwissenschaft externe effekte. Universität Augsburg, Sommersemester. https://www.uni-ulm.de/fileadmin/web site_uni_ulm/mawi.inst.150/lehre/ss13/EinFinWiss/Externe_Effekte.pdf, (10.12. 2014).
  • Öztürk, N. (2011). Kamu ekonomisi. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Parry, I. W. H., Walls, M. ve Harrington, W. (2006, 2007). Automobile externalities and policies. Resources for The Future, Disskussionpaper, June 2006, revised January 2007, RFF DP 06-26, 1-37.
  • Prendergast, R. (1993). Marshallian external economies. The Economic Journal, 103 (417): 454-458.
  • Pucher, J. ve Dijkstra, L. (2003). Promoting safe walking and cycling to improve public health: Lessons from The Netherlands and Germany. American Journal of Public Health, 93 (9): 1509-1516.
  • Rissel, C. ve Wen, L. M. (2001). The possible effect on frequency of cycling if mandatory bicyle helmet legislation was repealed in Sydney, Australia: a cross sectional survey. Health Promotion Journal of Australia, 22 (3): 178-183.
  • Rodt, S., Georgi, B., Huckestein, B., Mönch, L., Herbener, R., Jahn, H., Koppe, K. ve Jörn, L. (2010). CO2-Emissionsminderung im Verkehr in Deutschland. Dessau, Germany: Unweltbundesamt.
  • Sağlam, M., Boşnak-Güçlü, M., İnal İnce, D., Savcı, S. ve Arıkan, H. (2008). Hipertansiyon ve egzersiz. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 730.
  • Sankar, U. (2014). Enviromental externalities. http://coe.mse.ac.in/dp/envt-ext-sankar.pdf, (10.12.2014).
  • Savaşan, F. (2013). Kamu ekonomisi - Piyasa başarısızlığından devletin başarısızlığına. Geliştirilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı. İstanbul: Kitap Matbaacılık.
  • Schlag, C. H. (2005/2006). Marktversagen I-externalität-. Mikroökonomie WS 05/06. Hochschule Liechtenstein. http://www.kofl.li/dok/lehre/Mikro/ WS_05_06/Externalit%C3%A4ten.pdf, (21.12.2014).
  • Schmidt, K. M. (2008). Externe effekte und öffentliche güter. Kapitel 10. http://www.experimentalforschung.econ.uni-muenchen.de/studium/veranstaltungs archiv/mikro1/mikro1-10_09ss_not.pdf, (02.12.2014).
  • Schwartz, J. (1994). Air pollution and daily mortality: A review and meta analysis. Environmental Research, 64 (1): 36-52.
  • Sinus (2013). Fahrrad-monitor Deutschland 2013, Ergebnisse einer reprӓsentativen Online-Befragung, Markt-Und Sozial Forschung, http://www.adfc. de/files/2/35/Monitor_2013.pdf, (21.12.2014).
  • Sönmez, S. (1987). Kamu ekonomisi teorisi: Kamu harcamalarında etkinlik arayışı. 1. Baskı. Ankara: Teori Yayınları.
  • Stad Leipzig (2014). Radfahren in Leipzig. http://www.leipzig.de/umwelt-und-verkehr/unterwegs-in-leipzig/fahrrad/, (21.11.2014).
  • Süme, M. ve Özsoy S. (2010). Osmanlı’dan günümüze Türkiye’de bisiklet sporu. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24): 345-360.
  • T.C. Ulaştırma Bakanlığı (2011). Türkiye ulaşım ve iletişim stratejisi- Hedef 2023. http://www.izmiriplanliyorum.org/static/upload/file/turkiye_ 2023_ ulasim_ve_iletisim_stratejisi.pdf, (25.12.2014).
  • Takens, R. (2012). The European bicycle industry. European bicycle market-2012 edition. Industry & Market Profile (2011 Statistics). Brussels, Belgium: COLIBI-COLIPED.
  • Ulutürk, S. (2011). Kamu ekonomisi mal ve hizmet üretimi analizi. A. Kökkocak (Ed.) Kamu Ekonomisi: İçinde 127-166. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Umwelt Bundesamt (2009). Sprit sparen und mobil sein. 2. Überarbeitete Auflage. Umwelt Bundesamt für Menschen und Umwelt. Februar.
  • Urbach, A. (2014). Stresskiller fahrrad. Das Fahrradmagazin Trekkingbike: 1-6, (19.11.2014).
  • Uttley, J. and Lovelace, R. (2014). Cycling promotion schemes and long-term behavioural change: A case study from the University of Schffield. White Rose Research Online. April 27: 1-22.
  • Uz, V. E. ve Mustafa K. (2004). Kentiçi ulaşımda bisiklet. TMH-Türkiye Mühendislik Haberleri. Sayı 429, 2004/1: 41-46.
  • Übelmesser, S. (2009/2010). Externe effekte, LMU München, WS. http://www.fiwi.vwl.uni-muenchen.de/lehre/archiv/vorlesungen/200910allokation/ alloka tion_kap5.pdf, (09.06.2013).
  • Wicks, F. (2010). Credit to bicycle. Mechanical Engieering (The Magazine of ASME), July, sayısından çeviren Barış Gönülşen. Bisikletin Değeri. Makina Tarihi, Mühendis ve Makine, 51(609): 21-26.
  • Woldwatch (2014). Bicycle production reaches 130 million units. Woldwatch Institute Vision for a Sustainable World. November 17, 2014. http://www.worldwatch.org/node/5462, (17.11.2014).

POSITIVE EXTERNALITIES CAUSED BY CYCLING

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 3, 273 - 290, 26.02.2016
https://doi.org/10.16953/deusbed.44321

Öz

World is witnessing ever increasing environmental, health and transportation related problems day by day. In fact it is a struggle to overcome them. While the use of bicycle is a simple tool for this aim, it provides a solution by the external benefits that it causes apart from the fact that it is an alternative to other transportation vehicles and by using bicycle it prevents the use of them as well as the benefits it provides to its producer and its owner.

The aim of this study is the shed light over the question why the use of bicycle should be encouraged that though it is accessible to everyone, it still does not have the rate of usage that it deserves. Moreover, by putting forward the externalities that it provides to its seller and its buyer, the search for a simple solution for a better future is given. The fact that bicycle use is environmental, fun, cheap and accessible to everyone increases the significance of subject.

Keywords: Bicycle, Externality, Health, Environment.

Kaynakça

  • ADAC (2002). Unterwegs mit dem Fahrrad. ADAC Signale, -Informationen und Tipps für die Schule-, (23): 1-8.
  • ADFC (2013). Wir bewegen was! Das verkehrspolitische programm des ADFC. Berlin: Allgemeiner Deutscher Fahrrad Club e.V. (ADFC).
  • Australian Government (2008). Cycling: Getting Australia moving, -Barriers, facilitators and interventions to get more Australians physically active through cycling-. Australian Government, Department of Health and Ageing, Report, January.
  • Ayverdi, E. (2004). Bisiklet sektör profili. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Bjerregaard, R. (1999). Fahrradfreundliche städte: Vorwärts im Sattel. Belgium: Europäische Gemeinschaften.
  • Callahan, G. (2001). What is an externality?. Mises Insitute-The Free Market, 19 (8), http://mises.org/library/what-externality, (02.12.2014).
  • Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. (DVR)(2008). Erlebnis radfahren -sicher macht’s mehr spaβ, Deutscher verkehrssicherheitsrat e.V. (DVR). 3. Auflage, 4-6.
  • Dockery, D. W., Pope, C. A., Xu, X., Spengler, J. D., Ware, J. H., Fay, M. E., Ferris, B. G. and. Speizer, F. E. (1993). An Association between air pollution and mortality in six U.S. cities. New England Journal of Medicine, 329 (24): 1753-1759.
  • Durmuş, M. (2008). Kamu ekonomisi. 2. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Encyclopædia Britannica (2011). "Bicycle". Encyclopædia Britannica Ultimate Reference Suite. Chicago: Encyclopædia Britannica.
  • Freeman, M. W. ve Christine J. (2006). Kolesterolünüzü nasıl düşürebilirsiniz? Çev. Saadet Özkal. İstanbul: Acıbadem Sağlık Grubu ve Optimist Yayınları. Yayın No: 47.
  • Froböse, I. (2006). Cyling & health -Kompendium gesundes radfahren-. Köln: Zentrum für Gesundheit Deutsche Sporthochschule.
  • Global Sherpa. (2001). World bike market, eco indicators and development. January 5. http://www.globalsherpa.org/world-bike-market-eco-indicator-international-development, (17.11.2004).
  • Hütter, A. (2013). Verkehr auf einem Blick. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt.
  • Kirmanoğlu, H. (2007). Kamu ekonomisi analizi. İstanbul: Beta Basım.
  • Klarl, T. (2013). Einführung in die finanzwissenschaft externe effekte. Universität Augsburg, Sommersemester. https://www.uni-ulm.de/fileadmin/web site_uni_ulm/mawi.inst.150/lehre/ss13/EinFinWiss/Externe_Effekte.pdf, (10.12. 2014).
  • Öztürk, N. (2011). Kamu ekonomisi. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Parry, I. W. H., Walls, M. ve Harrington, W. (2006, 2007). Automobile externalities and policies. Resources for The Future, Disskussionpaper, June 2006, revised January 2007, RFF DP 06-26, 1-37.
  • Prendergast, R. (1993). Marshallian external economies. The Economic Journal, 103 (417): 454-458.
  • Pucher, J. ve Dijkstra, L. (2003). Promoting safe walking and cycling to improve public health: Lessons from The Netherlands and Germany. American Journal of Public Health, 93 (9): 1509-1516.
  • Rissel, C. ve Wen, L. M. (2001). The possible effect on frequency of cycling if mandatory bicyle helmet legislation was repealed in Sydney, Australia: a cross sectional survey. Health Promotion Journal of Australia, 22 (3): 178-183.
  • Rodt, S., Georgi, B., Huckestein, B., Mönch, L., Herbener, R., Jahn, H., Koppe, K. ve Jörn, L. (2010). CO2-Emissionsminderung im Verkehr in Deutschland. Dessau, Germany: Unweltbundesamt.
  • Sağlam, M., Boşnak-Güçlü, M., İnal İnce, D., Savcı, S. ve Arıkan, H. (2008). Hipertansiyon ve egzersiz. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 730.
  • Sankar, U. (2014). Enviromental externalities. http://coe.mse.ac.in/dp/envt-ext-sankar.pdf, (10.12.2014).
  • Savaşan, F. (2013). Kamu ekonomisi - Piyasa başarısızlığından devletin başarısızlığına. Geliştirilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı. İstanbul: Kitap Matbaacılık.
  • Schlag, C. H. (2005/2006). Marktversagen I-externalität-. Mikroökonomie WS 05/06. Hochschule Liechtenstein. http://www.kofl.li/dok/lehre/Mikro/ WS_05_06/Externalit%C3%A4ten.pdf, (21.12.2014).
  • Schmidt, K. M. (2008). Externe effekte und öffentliche güter. Kapitel 10. http://www.experimentalforschung.econ.uni-muenchen.de/studium/veranstaltungs archiv/mikro1/mikro1-10_09ss_not.pdf, (02.12.2014).
  • Schwartz, J. (1994). Air pollution and daily mortality: A review and meta analysis. Environmental Research, 64 (1): 36-52.
  • Sinus (2013). Fahrrad-monitor Deutschland 2013, Ergebnisse einer reprӓsentativen Online-Befragung, Markt-Und Sozial Forschung, http://www.adfc. de/files/2/35/Monitor_2013.pdf, (21.12.2014).
  • Sönmez, S. (1987). Kamu ekonomisi teorisi: Kamu harcamalarında etkinlik arayışı. 1. Baskı. Ankara: Teori Yayınları.
  • Stad Leipzig (2014). Radfahren in Leipzig. http://www.leipzig.de/umwelt-und-verkehr/unterwegs-in-leipzig/fahrrad/, (21.11.2014).
  • Süme, M. ve Özsoy S. (2010). Osmanlı’dan günümüze Türkiye’de bisiklet sporu. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24): 345-360.
  • T.C. Ulaştırma Bakanlığı (2011). Türkiye ulaşım ve iletişim stratejisi- Hedef 2023. http://www.izmiriplanliyorum.org/static/upload/file/turkiye_ 2023_ ulasim_ve_iletisim_stratejisi.pdf, (25.12.2014).
  • Takens, R. (2012). The European bicycle industry. European bicycle market-2012 edition. Industry & Market Profile (2011 Statistics). Brussels, Belgium: COLIBI-COLIPED.
  • Ulutürk, S. (2011). Kamu ekonomisi mal ve hizmet üretimi analizi. A. Kökkocak (Ed.) Kamu Ekonomisi: İçinde 127-166. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Umwelt Bundesamt (2009). Sprit sparen und mobil sein. 2. Überarbeitete Auflage. Umwelt Bundesamt für Menschen und Umwelt. Februar.
  • Urbach, A. (2014). Stresskiller fahrrad. Das Fahrradmagazin Trekkingbike: 1-6, (19.11.2014).
  • Uttley, J. and Lovelace, R. (2014). Cycling promotion schemes and long-term behavioural change: A case study from the University of Schffield. White Rose Research Online. April 27: 1-22.
  • Uz, V. E. ve Mustafa K. (2004). Kentiçi ulaşımda bisiklet. TMH-Türkiye Mühendislik Haberleri. Sayı 429, 2004/1: 41-46.
  • Übelmesser, S. (2009/2010). Externe effekte, LMU München, WS. http://www.fiwi.vwl.uni-muenchen.de/lehre/archiv/vorlesungen/200910allokation/ alloka tion_kap5.pdf, (09.06.2013).
  • Wicks, F. (2010). Credit to bicycle. Mechanical Engieering (The Magazine of ASME), July, sayısından çeviren Barış Gönülşen. Bisikletin Değeri. Makina Tarihi, Mühendis ve Makine, 51(609): 21-26.
  • Woldwatch (2014). Bicycle production reaches 130 million units. Woldwatch Institute Vision for a Sustainable World. November 17, 2014. http://www.worldwatch.org/node/5462, (17.11.2014).
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Şubat 2016
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydın, M. (2016). BİSİKLET KULLANIMININ ORTAYA ÇIKARDIĞI POZİTİF DIŞSALLIKLAR. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 273-290. https://doi.org/10.16953/deusbed.44321