Bu çalışmada sosyal medya ortamında görülen
reklam paylaşımlarında var olan cinsiyetçi dil ve bu dilin kültür endüstrisi
ile ilişkisi irdelenmektedir. Adorno, kültür endüstrisini "bireyi bir meta
haline getiren ve iktidarın kullanımına sunan bir araç" olarak
tanımlamaktadır (Alpyürür). Tüketim ve tükettirmek üzerine inşa edilen kitle
kültürünü üreten bu endüstri; sanat, eğlence, dinlenme, boş zamanları
değerlendirme gibi pek çok yaşam pratiğini tüketim eylemine dönüştürmektedir
(Kara, 2014: 52). Bu dönüştürme eyleminin propagandasını kitle iletişim
araçları üzerinden gerçekleştiren endüstri bunun için reklamları sık sık
kullanır ve reklamlarda genellikle cinsiyetçi söylemlere başvurur. Televizyon
ve sinema gibi ortamlarda görünür olan cinsiyetçi söylemle inşa edilmiş bu
reklamlarla internette de karşılaşılmakta ve bunlar bireyin cinsiyetçi
söylemlere maruz kalmasına sebep olmaktadır. Araştırmanın amacı, internet
ortamında var olan ve kültür endüstrisinin çıkarlarıyla örtüşen, tüketim
propagandasını cinsiyetçi söylemlere başvurarak üretilen bu reklamlara dikkat çekmek
ve bu konuda farkındalığı artırmaktır. Araştırma literatür taramasına dayalı
betimsel bir çalışmadır. Ayrıca seçilen reklam görselleri, kültür endüstrisi ve
cinsiyetçilik kavramları çerçevesinde içeriksel olarak incelenmiştir.
Reklam Sosyal Medya Kültür Endüstrisi Cinsiyetçilik Toplumsal Cinsiyet
In this study, the
sexist language existing in the advertisement sharings in social media and its
relation with culture industry are examined. Adorno describes the culture
industry as "a tool that makes the individual a commodity and presents it
to the use of power" (Alpyürür). This industry, which produces mass
culture built on consumption and dissipating, turns many lifestyle practices
such as art, entertainment, leisure, leisure time into consumption activities.
The industry that makes propaganda of this transformation through mass media
often uses advertising for it and often resort to sexist discourse in
advertisements. These advertisements, which are constructed with a sexist
discourse emerging in the media such as television and cinema, are also visible
on the internet and cause the individual to be exposed to sexist discourses.
The aim of the research is to draw attention to and raise awareness of these
advertisements, which exist in the internet and which overlap with the
interests of the culture industry and which are produced by resorting to sexist
discourses of consumption propaganda. Research is descriptive study based on
literature search. Also, selected advertisement images examined contextually by
relationships between cultural industry and sexism subjects.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 4 |