Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF VISION STATEMENTS OF PUBLIC AND PRIVATE HOSPITALS IN TURKEY WITH CONTENT ANALYSIS

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 3, 1265 - 1278, 29.09.2020
https://doi.org/10.16953/deusosbil.558991

Öz

The aim of this study was to determine the content of the vision statements of all hospitals in Turkey and to make comparison based on the hospital ownership structure, type of service, education status, accreditation condition and chain condition. To achieve this goal, both the public and private sector hospitals in Turkey has been identified as the universe of the study. A total of 1361 hospitals, including 836 public and 525 private hospitals, were examined. Content analysis was used to compare the vision statements of the hospitals. Vision statements have been assessed using elements which are hope for the future, challenging and about excellence, impressiveness and emotionality, empowerment, prepare for the future and memorable and provide guidance. The results of this study show that there are significant differences in terms of vision statement contents according to the ownership structure of the hospitals, service type, education status, accreditation status and chain status. The results, however, reveal that the vast majority of hospitals do not achieve excellence in creating vision.

Kaynakça

  • Ağırbaş, İ. (2016). Hastane yönetim ve organizasyonu. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Alkoç, G. P. (2010). Misyon ve vizyon ifadelerinin işletme stratejisindeki yeri ve işletme performansı üzerindeki etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. 6. Baskı, Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Anthony, S. O. (2012). Influence of vision and mission statement on organizational effectiveness: an appraisal of a private sector experience in Nigeria. The Pacific Journal of Science and Technology, 13(1), 389-397.
  • Collins, J. C. & Porras, J. I. (1996). Building your company’s vision. Harvard Business Review, https://employeeengagement.com/wp-content/uploads/2011/08/Building_Your_Companys_Vision_HBR_1996.pdf, (Erişim tarihi: 26.04.2019).
  • Dinçer, Ö. (1998). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Drohan, W. M. (1999). Writing a mission statement. Association Management, 51(1), 117.
  • Duncan, J.W., Ginter, P.M. & Swayne, L.E. (2006). Strategic managenet of health care organizations. Massachussetts: Blacwell Publishers Inc.
  • Kantabutra, S. & Avery, G. C. (2010). The power of vision: statements that resonate. Journal of Business Strategy, 31(1), 37-45.
  • Kavuncubaşı, Ş. & Yıldırım, A. (2018). Hastane ve sağlık kurumları yönetimi. 5. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Levin, I.M. (2000). Vision revisited: telling the story of the future. Journal of Applied Behavioral Science, 36(1), 91-107.
  • Lucas, J. R. (1998). Anatomy of a vision statement. American Management Association International, 87(2), 22-26.
  • Mintzberg, H. (1994). The Fall and Rise of Strategic Planning, Harvard Business Review, January-February, 107-114.
  • Ocak, M., Güler, M. & Basım, H.N. (2016). Türk savunma sanayi firmaları vizyon ve misyon ifadelerinin içerik analizi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 23(2), 503-518.
  • Oghojafor, B. E. A., Olayemi, O. O. & Okonji, P. S. (2011). Enhancing organization’s performance through effective vision and mission. Chinese Business Review, 10(11), 1071-1075.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik çözümlemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24(1), 213-220.
  • Sağlık Bakanlığı Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü. Genel sağlık istatistikleri. http://rapor.saglik.gov.tr/istatistik/rapor/index.php (Erişim tarihi: 10.08.2018).
  • Swayne, L.E., Duncan, J.W. & Ginter, P.M. (2006). Strategic managenet of health care organizations. Massachussetts: Blackwell Publishers Inc.
  • Uğurluoğlu, Ö., Bilgin Demir, İ. & Ürek, D. (2019). Sağlık kurumlarında stratejik yönetim. 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ülgen, H. & Mirze, S.K. (2010). İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Vandijck, D., Desmidt, S. & Buelens, M. (2007). Relevance of mission statements in Flemish not-for-profit health care organizations. Journal of Nursing Management, 15, 131-141.

TÜRKİYE’DEKİ KAMU VE ÖZEL HASTANELERİN VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 3, 1265 - 1278, 29.09.2020
https://doi.org/10.16953/deusosbil.558991

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki tüm hastanelerin vizyon ifadelerinin içeriklerinin belirlenmesi ve hastanelerin mülkiyet yapısına, hizmet türüne, eğitim statüsüne, akreditasyon durumuna ve zincir olma durumuna göre karşılaştırmaların yapılmasıdır. Bu amaca ulaşabilmek için Türkiye’deki hem kamu hem de özel sektöre ait hastaneler çalışmanın evreni olarak belirlenmiştir. 836 kamu ve 525 özel hastane olmak üzere toplamda 1361 hastanenin vizyon ifadesi incelenmiştir. Hastanelerin vizyon ifadelerinin karşılaştırılmasında içerik analizi kullanılmıştır. Vizyon ifadeleri; geleceğe yönelik umut, meydan okuma ve mükemmellik, etkileyicilik ve duygusallık, personel güçlendirme, geleceğe hazırlama ve anımsanabilirlik ve yön verme öğeleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bu araştırmanın sonuçları, hastanelerin mülkiyet yapısına, hizmet türüne, eğitim statüsüne, akreditasyon durumuna ve zincir olma durumuna göre vizyon ifadesi içerikleri bakımından anlamlı farklılıklar olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte elde edilen sonuçlar, hastanelerin büyük çoğunluğunun vizyon oluşturmada mükemmele ulaşamadığını ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Ağırbaş, İ. (2016). Hastane yönetim ve organizasyonu. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Alkoç, G. P. (2010). Misyon ve vizyon ifadelerinin işletme stratejisindeki yeri ve işletme performansı üzerindeki etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. 6. Baskı, Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Anthony, S. O. (2012). Influence of vision and mission statement on organizational effectiveness: an appraisal of a private sector experience in Nigeria. The Pacific Journal of Science and Technology, 13(1), 389-397.
  • Collins, J. C. & Porras, J. I. (1996). Building your company’s vision. Harvard Business Review, https://employeeengagement.com/wp-content/uploads/2011/08/Building_Your_Companys_Vision_HBR_1996.pdf, (Erişim tarihi: 26.04.2019).
  • Dinçer, Ö. (1998). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Drohan, W. M. (1999). Writing a mission statement. Association Management, 51(1), 117.
  • Duncan, J.W., Ginter, P.M. & Swayne, L.E. (2006). Strategic managenet of health care organizations. Massachussetts: Blacwell Publishers Inc.
  • Kantabutra, S. & Avery, G. C. (2010). The power of vision: statements that resonate. Journal of Business Strategy, 31(1), 37-45.
  • Kavuncubaşı, Ş. & Yıldırım, A. (2018). Hastane ve sağlık kurumları yönetimi. 5. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Levin, I.M. (2000). Vision revisited: telling the story of the future. Journal of Applied Behavioral Science, 36(1), 91-107.
  • Lucas, J. R. (1998). Anatomy of a vision statement. American Management Association International, 87(2), 22-26.
  • Mintzberg, H. (1994). The Fall and Rise of Strategic Planning, Harvard Business Review, January-February, 107-114.
  • Ocak, M., Güler, M. & Basım, H.N. (2016). Türk savunma sanayi firmaları vizyon ve misyon ifadelerinin içerik analizi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 23(2), 503-518.
  • Oghojafor, B. E. A., Olayemi, O. O. & Okonji, P. S. (2011). Enhancing organization’s performance through effective vision and mission. Chinese Business Review, 10(11), 1071-1075.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik çözümlemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24(1), 213-220.
  • Sağlık Bakanlığı Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü. Genel sağlık istatistikleri. http://rapor.saglik.gov.tr/istatistik/rapor/index.php (Erişim tarihi: 10.08.2018).
  • Swayne, L.E., Duncan, J.W. & Ginter, P.M. (2006). Strategic managenet of health care organizations. Massachussetts: Blackwell Publishers Inc.
  • Uğurluoğlu, Ö., Bilgin Demir, İ. & Ürek, D. (2019). Sağlık kurumlarında stratejik yönetim. 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ülgen, H. & Mirze, S.K. (2010). İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Vandijck, D., Desmidt, S. & Buelens, M. (2007). Relevance of mission statements in Flemish not-for-profit health care organizations. Journal of Nursing Management, 15, 131-141.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tezcan Şahin 0000-0002-4712-4161

Saffet Ocak 0000-0002-6804-9201

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahin, T., & Ocak, S. (2020). TÜRKİYE’DEKİ KAMU VE ÖZEL HASTANELERİN VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1265-1278. https://doi.org/10.16953/deusosbil.558991