Objective: A
questionnaire to assess the satisfaction of the patients’ relatives in order to
determine the quality and development of the Intensive Care Unit was planned.
Methods:
Between May 2015 - July 2015, the satisfaction of the relatives of patients
presenting more than 3 days has been investigated via a questionnaire in the
ICUs of Anesthesiology and Reanimation Department of Dokuz Eylül University
Medicine Faculty. At least one questionnaire was filled out for each patient (n=187). Each patient’s questionnaires were filled
out by face to face interview with their close relatives.
Results: Number
of relatives unwilling to complete the questionnaire was recorded as 37. The
questionaire response rate was found to be 80.2%. According to
our
questionnaire results, patients' relatives are found to be well satisfied with
the treatment and care of their patients, information given and concern shown
to them. They
are also able to perceive the condition of their patient and the conditions of
the ICU in high grade. Patients relatives are found to be moderately satisfied
with the interest shown to their feelings, decision-making processes and low
satisfied with the waiting room.
Discussion and conclusion: In
our study, Staffs of the ICU seemed to be successful in knowledge, skill and
communication with the patients' relatives. Besides, we think that waiting room
conditions require to be improved.
Amaç: Hastanemiz Yoğun Bakım Ünitesinin kalitesinin belirlenmesi ve geliştirilmesi amacıyla hasta yakınlarının memnuniyetinin anket formuyla değerlendirilmesi planlanmıştır.
Yöntem ve gereçler: Mayıs 2015-Temmuz 2015 tarihleri arasında Dokuz Eylül Üniversitesi Anestezi Yoğun Bakım Ünitesi’nde en az 3 gün yatan hasta yakınlarının anket uygulaması ile memnuniyetleri değerlendirilmiştir. Her hastanın birden fazla hasta yakınına (n=187) anket soruları yüzyüze görüşme yoluyla sorularak doldurulmuş ve doldurulan anketler değerlendirilmiştir.
Bulgular: Anketi doldurmak istemeyen hasta yakını sayısı 37 kişi olarak kaydedilmiştir. Anketi cevaplama oranı %80,2 olarak bulunmuştur. Anketimizin sonuçlarına göre hasta yakınları hastalarının bakım ve tedavisinden, gösterilen ilgiden, bilgilendirmeden iyi derecede memnun bulunmuşlar, hastalarının durumunu ve yoğun bakım koşullarını iyi derecede algılayabilmişlerdir. Hasta yakınları duygularına gösterilen ilgiden ve karar verme sürecinden orta derecede memnun bulunmuşlardır. Yoğun bakım ünitesinin bekleme ortamından düşük derecede memnun bulunmuşlardır.
Tartışma ve sonuç: Çalışmamızda YBÜ çalışanları bilgi, beceri ve hasta yakınları ile iletişimde başarılı bulunmuştur. Ancak bekleme salonu koşulları düzeltilmesi gerektiğini düşünmekteyiz.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2016 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 30 Sayı: 2 |