Amaç: Araştırmanın amacı, Anksiyete Okuryazarlığı-Ölçeği
(AOY-Ölçeği)’nin Türkçe versiyonunun geçerlilik ve güvenilirliğinin
değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, 2017-2018
öğretim yılında, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi öğrencileriyle yapılan
metodolojik tipte bir araştırmadır. Anksiyete Okuryazarlığı-Ölçeği, bağımsız
iki yabancı dil uzmanı tarafından çeviri-geri çeviri yöntemiyle
değerlendirilerek ölçeğe Türkçe dilinde son şekli verildi. Anksiyete
Okuryazarlığı-Ölçeği’nin Kapsam Geçerlilik İndeksi 0,81 bulundu. Çalışmada AOY
düzeyini belirlemek için AOY-Ölçeği, eş değer ölçüt geçerliliğini
değerlendirmek için Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32 (TSOY-32)
kullanıldı. Ölçeğin test-tekrar test güvenilirliğini ve ayırt edici,
geçerliliğini değerlendirmek için Tıp Fakültesi’nden 38 öğrenciye ölçek iki
hafta arayla iki kez uygulandı. Ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik analizleri
yapıldı.
Bulgular: Çalışma grubundaki 204
kişinin 38’i erkek (%19), 166’sı kadın (%81), yaş ortalamaları 20,2 ± 2,3 yıl
idi. Açımlayıcı Faktör Analizi’nde ölçek maddelerinin faktör yüklerinin 0,30’dan
büyük olduğu bulundu. Tek faktörlü yapının, toplam varyansın %58,2’sini
açıkladığı görüldü. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçlarına göre uyum
indekslerinin kabul edilebilir düzeylerde olduğu görüldü. Tıp Fakültesi
öğrencilerinde ölçek puan ortancasının Fen Edebiyat Fakültesi öğrencilerine
göre daha yüksek olduğu bulundu. Anksiyete Okuryazarlığı-Ölçeği ve TSOY-32’nin
pozitif yönde zayıf korelasyon gösterdiği saptandı. Anksiyete Okuryazarlığı-Ölçeği’nin
Cronbach alfa katsayısı 0,88 olarak saptandı. Ölçeğin test-tekrar test
güvenilirliği analizinde, toplam puanları arasında pozitif yönde kuvvetli
korelasyon saptandı.
Sonuç: Analizler ışığında, AOY-Ölçeği’nin,
anksiyete okuryazarlığını ölçmede geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
anksiyete anksiyete okuryazarlığı AOY-Ölçeği geçerlilik güvenilirlik
Objective:
The aim of the study was to
evaluate the validity and reliability of the Anxiety Literacy Scale (ALIT-Scale)
in Turkish.
Anxiety Literacy-Scale was
translated into Turkish by translation-back translation method by two independent
foreign language experts and presented to expert opinion. The ALIT-Scale’s
Content Validity Index was 0.82. In the study, ALIT-Scale was applied to
determine the level of ALIT, the equivalent of criterion validity was assessed
by Turkey's Health Literacy Scale-32(THL-32). In order to evaluate the test-retest
reliability and discriminant validity of the scale, the scale was applied to 38
students from the Faculty of Medicine twice in two weeks intervals. Validity
and reliability analysis of the scale were performed
Results: Of
the 204 subjects in the study group, 38 (19%) were male 166 (81%) were female,
and the mean age was 20.2 ± 2.3 years. Factor loadings of the scale items in
Exploratory Factor Analysis were found to be greater than 0.30. The single
factor structure revealed 58.2% of the total variance. According to Confirmatory Factor Analysis results, fit
indexes were found to be acceptable. It was found that the median scores of the
students in the Faculty of Medicine were higher than the students of the
Faculty of Science and Letters. There was weak positive correlation between the
ALIT-Scale and THL-32. Cronbach's Alpha coefficient was found to be 0.88. The test-retest
reliability analysis showed a strong positive correlation between total scores.
Conclusion: In the
light of analysis, it can be concluded that ALIT-Scale provides sufficient
validity and reliability to measure anxiety literacy.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 33 Sayı: 2 |