The effect of the Babylonian Exile on Jerusalem, which deeply affected the meaning of its values, was the subject of the study. The Babylonian Exile, which created a deep rupture in Jewish life, shaped Jewish belief and society. The Babylonian kingdom's attack on the Kingdom of Judah, the last remnant of the United Kingdom of Israel, in 587-586 B.C., destroying the Temple of Solomon, destroying Jerusalem, and deporting the leading Jewish people to Babylon increased the devotion of the Jews to the Temple of Solomon and Jerusalem. During the exile period, the Jewish people constantly dreamed of returning to Jerusalem, rebuilding the temple, reconstructing Jerusalem and re-establishing the Kingdom of Israel. During the exile period, longing for Jerusalem was expressed, and this place became the qibla for the Jews. Life in exile: Persians defeating Babylonians and Persian King II. It ended with Cyrus encouraging the Jewish people to return to their homeland and take possession of Jerusalem and build the temple. The Babylonian Exile and Rome's attacks on the temple and Jerusalem in 70 AD could not dissuade the Jewish people, who dispersed into the diaspora, from their goal of returning to Jerusalem. The approximately fifty-year Babylonian Exile is of great importance for the Jews. During their time in exile, they began to question their own religious lives. So much so that the negativities experienced increased the love and devotion to Jerusalem and became one of the reasons why the State of Israel, founded in 1948, declared this place as its capital.
Jerusalem Babylonian Exile Solomon's Temple, History of Religions.
Çalışmanın konusu Kudüs’ün kutsallık kazanmasında Babil Sürgünü faktörüdür. Kudüs defalarca kuşatma altına alınmış, saldırıya maruz kalmış ve yıkım yaşamıştır. Kudüs’ün kutsallığının tamamlanmasında Babil Krallığı’nın MÖ 586 yılında Kudüs’ü yıkması ve Yahudi halkını sürgüne yollaması etkili olmuştur. Yahudi hayatında derin bir kırılma yaratan Babil Sürgünü, Yahudi inanç ve toplumunu şekillendirmiştir. Sürgün Yahudilerin mabede ve Kudüs'e olan bağlılığını artırmıştır. Sürgün döneminde Yahudi halkı sürekli olarak Kudüs'e dönmenin ve Yahudi Krallığı’nın yeniden kurmanın hayalini kurmuştur. Kudüs'e duyulan özlem dile getirilmiş, Kudüs kendisine dönülerek ibadet edilen Yahudilerin kıblesi haline gelmiştir. Perslerin Babilleri yenmesiyle Pers kralı II. Kyros’un Yahudi halkını yurtlarına dönmeye ve Kudüs’e sahip çıkıp mabedi yeniden inşaya teşvik etmesiyle Yahudilerin Kudüs’e dönüşü başlamıştır. Çalışma sürgün döneminde Yahudi halkının Kudüs’e duydukları özlemin Kudüs’ün kutsallığındaki rolünü ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Araştırmamız etik kurul onayı gerektirmiyor.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dinler Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 1 |
Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License kapsamında lisanslanmıştır.