BibTex RIS Kaynak Göster

MEVLÂNA MÜZESİ KÜTÜPHANESİNDE KAYITLI 1626 NUMARALI İLÂHÎ MECMÛASI

Yıl 2016, Sayı: 17, 85 - 102, 01.12.2016

Öz

Türk edebiyatı ve mûsikîsinde önemli bir boşluğu dolduran mecmuaların, metin neşri ve birtakım bilimsel değerlendirmeler için birer başvuru kaynağı olduğunu söyleyebiliriz. Mecmûalar, çeşitli konulardan meydana gelen derleme türü eserlerdir. Bu eserler içerdiği konulara göre farklı şekillerde isimlendirilir. Söz konusu mecmûalardan biri mecmûa-i ilâhîyât veya ilâhî mecmûaları olarak isimlendirilen eserlerdir. Bu eserlerde, günümüzde unutulmaya yüz tutmuş ilâhîlere rastlamak mümkündür. Bu çalışmada Mevlâna Müzesi Kütüphanesi Ferid Uğur Yazmaları 1626 numarada kayıtlı, mürettibi ve yazılış tarihi belli olmayan ilâhî mecmûası incelenecek ve transkripsiyonu yapılan metnin tamamı ek olarak çalışmanın son bölümünde verilecektir

Kaynakça

  • ABDULKADİROĞLU, Abdulkerim (1997). “Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nâdir Eserler Üzerine Notlar I”, Kültürümüzden Esintiler, Anıl Matbaası, Ankara, s.527-556.
  • AKDOĞU, Onur (1989). Türk Müziği Bibliyografyası 9.yy-1928, Ege ÜniversitesiDTMK Yayınları, İzmir.
  • AYDEMİR, Yaşar (2007). Metin Neşrinde Mecmuaların Rolü ve Karşılaşılan Problemler, Turkish Studies / Türkoloji AraştırmalarıVolume 2/3 p. 122-137.
  • CAN, Halil (1974). “İslâmî Ayların Mûsikîsi”, Mûsikî Mecmuası, Yıl:27, S.294, İstanbul.
  • CEBECİOĞLU, Ethem (2009). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ağaç Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • DEVELLİOĞLU, Ferit (2000). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • ECE, Selâmî (2007). Klasik Türk Edebiyatı Araştırma Yöntemleri, Fenomen Yayınları, Ankara.
  • ERDOĞAN, Kenan (2008). Niyâzî-i Mısrî Dîvânı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • EZGİ, Suphi (1933).Nazarî ve Amelî Türk Musikisi, Millî Mecmûa Matbaası, İstanbul, c.3.
  • GÜRBÜZ, Mehmet (2012). “Şiir Mecmûaları Üzerine Bir Tasnif Denemesi”, Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları VII, Mecmûa: Osmanlı Edebiyatının Kırkambarı, Turkuaz Yayınları, İstanbuls. 97-113.
  • KILIÇ, Atabey (2012). “Mecmûa Tasnifine Dâir”,Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları VII, Mecmûa: Osmanlı Edebiyatının Kırkambarı, Turkuaz Yayınları, İstanbul s.75-96.
  • KÖKSAL, M. Fatih (2009). “Seyyid Nesîmî’nin Yayımlanmamış Şiirleri”Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 2009-50, s. 77-135.
  • KÖKSAL, M. Fatih (2012). “Metin Neşrinin Ana Esasları” Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, S.31, s.179-209.
  • KURNAZ, Cemal; Yaşar Aydemir (2013). “Mecmûalara Sorulması Gereken Sorular” Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/1, Winter 2013, p. 51-64, Ankara-Turkey
  • OLGUN, Tâhir (1914).Tedrîsât-ı Edebiyyeden Nazım ve Eşkâl-i Nazım, Mahmut Bey Matbaası, İstanbul.
  • ÖZCAN, Nuri (1994). “Devran” TDV İslam Ansiklopedisi TDV Yayınları, İstanbul, c.9 s.249-250.
  • ÖZTUNA, Yılmaz (2000).Türk Musikisi Kavram ve Terimleri Ansiklopedisi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • REVNAKOĞLU, Cemaleddin Server (1966). “Yunus’un Bestelenmiş İlâhîleri Nerede ve Nasıl Okunurdu?”, Türk Yurdu, c.5, S. 319, s. 134-135.
  • SOYSAL, Fikri; Mustafa Uğurlu Arslan (2014). “1174 Tarihli Hâfız Abdülkbakî’ye Ait Güfte Mecmuasının İncelenmesi”, Rast Müzikoloji Dergisi c. 2, S. 1 s.68-88.
  • ŞENGEL, Ali Rıza (1979-1982).Türk Mûsikîsi Klâsikleri İlâhiler, (hzl: Yusuf Ömürlü), Kubbealtı Kültür ve Sanat Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • ŞENÖDEYİCİ, Özer (2015). “Yazma Eserler”, Osmanlı Edebî Metinlerini Anlama Kılavuzu, Kesit Yayınları, İstanbul, s. 231-246.
  • TANYILDIZ, Ahmet (2012). “Şiir Mecmûalarının Neşri Hakkında” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, c.5 sayı 21.
  • TUĞLUK, İbrahim Halil (2008). “XVII.Yüzyıla Ait Harekeli İki Metinde Bazı İmla Özellikleri”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 3/6 s. 612-630.
  • USLU, Recep (2006).Müzikoloji ve Kaynakları, İTÜ Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • USLU, Recep (2001). “Türk Müziği Eğitim Tarihinde Güfte Mecmuaları ve İnceleme EsaslarıÜzerine Tespitler”, Müzikte 2000 Sempozyumu (s. 158-165). Kültür BakanlığıYayınları, Ankara.
  • UYGUN, M. Nuri (2014). “Türk Din Mûsikîsinde Usûl İlâhileri”, Rast Müzikoloji Dergisi c. 2, S.2 s.31-42.
  • UZUN, Mustafa (2003). “Mecmua” TDV İslam Ansiklopedisi TDV Yayınları, İstanbul, c. 28, s.265- 268.
  • UZUN, Mustafa (2000).“İlâhî” TDV İslam Ansiklopedisi TDV Yayınları, İstanbul, c. 22, s. 64-68.
  • ÜNVER, İsmail (1993). “Çevriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler”, Türkoloji Dergisi, c.11 S. 1, s.51-89.

NUMBER 1626 CHANT MAGAZINE IN MEVLANA MUSEUM LIBRARY

Yıl 2016, Sayı: 17, 85 - 102, 01.12.2016

Öz

Magazines are anthology that occur different topic. They are important source to learn history of Turkish literature and Turkish classical music. They are named contextually different forms. One of them is named mecmûa-i ilâhîyât or ilâhî mecmua. There are chants had almost forgotten in these magazines. Also, we can found name of sufi who is unknown until now in these magazines. The aim of this work to analyzes number 1626 chant magazine in Mevlana Museum Library Ferid Uğur manuscripts. All of this magazine transcripts attached to this work

Kaynakça

  • ABDULKADİROĞLU, Abdulkerim (1997). “Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nâdir Eserler Üzerine Notlar I”, Kültürümüzden Esintiler, Anıl Matbaası, Ankara, s.527-556.
  • AKDOĞU, Onur (1989). Türk Müziği Bibliyografyası 9.yy-1928, Ege ÜniversitesiDTMK Yayınları, İzmir.
  • AYDEMİR, Yaşar (2007). Metin Neşrinde Mecmuaların Rolü ve Karşılaşılan Problemler, Turkish Studies / Türkoloji AraştırmalarıVolume 2/3 p. 122-137.
  • CAN, Halil (1974). “İslâmî Ayların Mûsikîsi”, Mûsikî Mecmuası, Yıl:27, S.294, İstanbul.
  • CEBECİOĞLU, Ethem (2009). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ağaç Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • DEVELLİOĞLU, Ferit (2000). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • ECE, Selâmî (2007). Klasik Türk Edebiyatı Araştırma Yöntemleri, Fenomen Yayınları, Ankara.
  • ERDOĞAN, Kenan (2008). Niyâzî-i Mısrî Dîvânı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • EZGİ, Suphi (1933).Nazarî ve Amelî Türk Musikisi, Millî Mecmûa Matbaası, İstanbul, c.3.
  • GÜRBÜZ, Mehmet (2012). “Şiir Mecmûaları Üzerine Bir Tasnif Denemesi”, Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları VII, Mecmûa: Osmanlı Edebiyatının Kırkambarı, Turkuaz Yayınları, İstanbuls. 97-113.
  • KILIÇ, Atabey (2012). “Mecmûa Tasnifine Dâir”,Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları VII, Mecmûa: Osmanlı Edebiyatının Kırkambarı, Turkuaz Yayınları, İstanbul s.75-96.
  • KÖKSAL, M. Fatih (2009). “Seyyid Nesîmî’nin Yayımlanmamış Şiirleri”Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 2009-50, s. 77-135.
  • KÖKSAL, M. Fatih (2012). “Metin Neşrinin Ana Esasları” Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, S.31, s.179-209.
  • KURNAZ, Cemal; Yaşar Aydemir (2013). “Mecmûalara Sorulması Gereken Sorular” Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/1, Winter 2013, p. 51-64, Ankara-Turkey
  • OLGUN, Tâhir (1914).Tedrîsât-ı Edebiyyeden Nazım ve Eşkâl-i Nazım, Mahmut Bey Matbaası, İstanbul.
  • ÖZCAN, Nuri (1994). “Devran” TDV İslam Ansiklopedisi TDV Yayınları, İstanbul, c.9 s.249-250.
  • ÖZTUNA, Yılmaz (2000).Türk Musikisi Kavram ve Terimleri Ansiklopedisi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • REVNAKOĞLU, Cemaleddin Server (1966). “Yunus’un Bestelenmiş İlâhîleri Nerede ve Nasıl Okunurdu?”, Türk Yurdu, c.5, S. 319, s. 134-135.
  • SOYSAL, Fikri; Mustafa Uğurlu Arslan (2014). “1174 Tarihli Hâfız Abdülkbakî’ye Ait Güfte Mecmuasının İncelenmesi”, Rast Müzikoloji Dergisi c. 2, S. 1 s.68-88.
  • ŞENGEL, Ali Rıza (1979-1982).Türk Mûsikîsi Klâsikleri İlâhiler, (hzl: Yusuf Ömürlü), Kubbealtı Kültür ve Sanat Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • ŞENÖDEYİCİ, Özer (2015). “Yazma Eserler”, Osmanlı Edebî Metinlerini Anlama Kılavuzu, Kesit Yayınları, İstanbul, s. 231-246.
  • TANYILDIZ, Ahmet (2012). “Şiir Mecmûalarının Neşri Hakkında” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, c.5 sayı 21.
  • TUĞLUK, İbrahim Halil (2008). “XVII.Yüzyıla Ait Harekeli İki Metinde Bazı İmla Özellikleri”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 3/6 s. 612-630.
  • USLU, Recep (2006).Müzikoloji ve Kaynakları, İTÜ Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • USLU, Recep (2001). “Türk Müziği Eğitim Tarihinde Güfte Mecmuaları ve İnceleme EsaslarıÜzerine Tespitler”, Müzikte 2000 Sempozyumu (s. 158-165). Kültür BakanlığıYayınları, Ankara.
  • UYGUN, M. Nuri (2014). “Türk Din Mûsikîsinde Usûl İlâhileri”, Rast Müzikoloji Dergisi c. 2, S.2 s.31-42.
  • UZUN, Mustafa (2003). “Mecmua” TDV İslam Ansiklopedisi TDV Yayınları, İstanbul, c. 28, s.265- 268.
  • UZUN, Mustafa (2000).“İlâhî” TDV İslam Ansiklopedisi TDV Yayınları, İstanbul, c. 22, s. 64-68.
  • ÜNVER, İsmail (1993). “Çevriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler”, Türkoloji Dergisi, c.11 S. 1, s.51-89.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Özkan Ciğa Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Ciğa, Ö. (2016). MEVLÂNA MÜZESİ KÜTÜPHANESİNDE KAYITLI 1626 NUMARALI İLÂHÎ MECMÛASI. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(17), 85-102.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)