Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ENDÜSTRİ 4.0 VE BURSA OTOMOTİV SANAYİ: SWOT (GZFT) ANALİZİ İLE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2021, Sayı: 27, 328 - 347, 30.06.2021

Öz

Endüstri 4.0, kavramsal olarak ilk kez 2011 yılında Almanya’nın Hannover kentinde düzenlenen fuarda gündeme gelmiş olup, temelde Alman sanayisinin uluslararası rekabet gücünün yeniden düzenlenmesini ifade eden bir projenin adı olmuştur. İçeriği itibarıyla köklü teknolojik değişimleri ve yenilikleri ifade eden bu kavram, başta otomotiv, havacılık, sağlık ve lojistik olmak üzere tüm sektörlerde etkisini göstermeye başlamış, dolayısıyla konu ile ilgili akademik çalışmaların da her geçen gün arttığı bir alan olmuştur. Çalışmada “Endüstri 4.0” ın ülkemiz otomotiv sektörünün merkezi olan, Bursa otomotiv sektörü özelindeki durumu incelenmiştir. Yöntem olarak nitel araştırma tekniğinin kullanıldığı çalışmada, firmaların çeşitli düzeydeki temsilcileri ile “görüşme” yapılmış, elde edilen bilgiler SWOT (GZFT) tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda; mevcut firmaların Endüstri 4.0 kavramından haberdar olmakla birlikte, içerik ve kapsamına ilişkin bilgilere tam olarak sahip olmadıkları ve bu nedenle de süreci koordine edemedikleri, dolayısıyla henüz, bir önceki aşamaya atfen, “Endüstri 3.0” seviyesinde oldukları, Endüstri 4.0 teknolojilerine ise entegre olmaya çalıştıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Agusti, Aiats (2018), ‘‘Industry 4.0 is written in german’’, https://www.viaempresa.cat/via-empresa-in-english/industry-4-0-is-written-in-german_53281_102.html (Erişim Tarihi: 12.11.2020)
  • Arslan, Kadir ve Kırbaş, İsmail, (2016), ‘‘Nesnelerin interneti uygulamaları için algılayıcı/eyleyici kablosuz düğüm ilk örneği geliştirme’’, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt 7, Özel Sayı, s.35-43.
  • Avrupa Birliği Bakanlığı, (Ocak 2018), ‘‘Sanayi 4.0 bilgi notu’’, Erişim adresi: https://www.ab.gov.tr/siteimages/resimler/Sanayi%204_0%20web.pdf (Erişim Tarihi: 07.09.2020)
  • Banger, Gürcan, (2016), Endüstri 4.0 ve Akıllı İşletme, Dorlion Yayınları: İstanbul.
  • Christoph Jan, Bartodziej, (2017), The concept ındustry 4.0:an empirical analysis of technologies and applications in production logistics, Springer Gabler: Wiesbaden.
  • Bayar, Kerim Can, (2017), “Sanayinin Geleceği: Robotlar ve Yapay Zeka”, 6. Ulusal Verimlilik Kongresi, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bayraktar, Özgür, (2017), Dijital İşletme Bilimi, Selis Kitaplar: İstanbul. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2018), Türkiye'nin Sanayi Devrimi ‘Dijital Türkiye’ Yol Haritası, https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_Dijital-Turkiye-Yol-Haritasi.pdf (Erişim Tarihi: 15.10.2020)
  • Bozuklu, Mehmet, (2016), Çevresel Veriler İle Gerçek Zamanlı Nesnelerin İnterneti Uygulaması, (Yüksek Lisans Tezi), Gaziosmanpaşa Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Brande Finance (2020). https://www.brandingturkiye.com/turkiyenin-en-degerli-100-markasi-2020/#:~:text=T%C3%BCrkiye'nin%20En%20De%C4%9Ferli%20Markas%C4%B1,975%20milyon%20dolar%20oldu%C4%9Fu%20g%C3%B6r%C3%BCl%C3%BCyor. (Erişim Tarihi: 29.05.2021)
  • Brettel, Malte-Friederichsen, Niklas-Keller, Michael-Rosenberg, Marius, (2014), “How Virtualization, Decentralization and Network Building Change the Manufacturing Landscape: An Industry 4.0 Pespective”, International Journal of Information and Communication Engineering, Cilt 8, Sayı 1, ss.37-43.
  • Brynjolfsson, Erık-Mcafee, Andrew, (2014), With a New Intruduction The Second Machine Age: Work, Progress,and ProsperityIn a Time of Brilliant Technologies, W. W. Norton ve Company: New York.
  • Bulut, Canan, (2018), Bulut Bilişim, www.siskon.com.tr/dosya/PDF/Makale/Bulut_Bilisim.docx. (Erişim Tarihi: 18.12.2020)
  • Cohen, Louis-Lawrence, Manion-Morrison, Keith, (2005), Research Methods in Education, 4’th edition, Routlenge Falmer: London.
  • Doğru Burcu Nazlıcan ve Meçik Oytun, (2018), ‘‘Türkiye’de Endüstri 4.0’ın işgücü piyasasına etkileri’’, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 23, s.1581-1606.
  • Ege Bölgesi Sanayi Odası, (2015), Sanayi 4.0, http://www.ebso.org.tr/ebsomedia/documents/sanayi-40_88510761.pdf, (Erişim Tarihi: 19.11.2020)
  • Eşkinat Rana ve Kutlu, Erol, (2014), Dünya Ekonomisi, Nisan Kitabevi: Ankara.
  • Gabaçlı, Nihal ve Uzunöz, Meral, (2017), IV.Sanayi Devrimi: Endüstri 4.0 ve Otomotiv Sektörü, 3nd International Congress on Political, Economic and Social Studies, Ankara:Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, s.149-174.
  • Guban, Miklos-Kovacs, György, (2017), Industry 4.0 Conceptıon, Acta Technica Corviniensis - Bulletin of Engineering, s.1-4.
  • Gür, Nurullah, Ünay, Sadık, ve Dilek, Şerif, (2018), Sanayiyi Yeniden Düşünmek: Küresel Teknolojik Dönüşümün Dünya ve Türkiye Ekonomisine Yansımaları, Seta Kitapları:İstanbul.
  • Gürel, Emet ve Tat, Merba, (2017), Swot Analysıs: A Theoretıcal Revıew, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 10, Sayı 51, s.994-1006.
  • IBM. (2019). Digital transformation in the automotive industry, (Erişim Tarihi: 23.10.2020)
  • İnan, Kemal, (2012), Teknolojik İş(lev)sizlik: Kitle Üretiminden Yaratıcı Tasarıma, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Kabaklarlı, Esra, (2016), Endüstri 4.0 ve Dijital Ekonomi: Dünya ve Türkiye Ekonomisi İçin Fırsatlar, Etkiler ve Tehditler, Nobel Kitap:Ankara.
  • Kayapınar, Sema, (2017), The past, present and future of Industry 4.0: logistics sector, 4.Uluslararası Bölgesel Kalkınma Konferansı, Munzur Üniversitesi:Tunceli.
  • Kotler, Philip, (2000), Marketing Management, 10.Baskı,Prentice Hall: New Jersey.
  • Lee, Jay-Kao, Hung-an-Yang, Shanhu, (2014), Service innovation and smart analytics for industry 4.0 and big data environment, Procedia Cirp, 16, s.3-8.
  • Makrob, Simulasyon, https://makrob.com.tr/simulasyon/ (Erişim Tarihi: 28.11.2020)
  • Nabil, Ahmed Sultan, (2011), Reaching for the “cloud”: How SMEs can manage, International Journal of Information Management, s.272-278.
  • Pamuk, Nurten Sinem ve Soysal, Mehmet, (2018), Yeni Sanayi Devrimi Endüstri 4.0 Üzerine Bir İnceleme, Verimlilik Dergisi, Sayı 1, s.41-66.
  • Patton, Michael Quinn, (1987), How to use qualitative methods in evoluation, Newbury Park CA:Sage.
  • Ronald Berger Strategy Consultants, (2014), Think Act Autonomous Driving, https://www.rolandberger.com/publications/publication_pdf/roland_berger_tab_auto nomous_driving.pdf (Erişim Tarihi: 30.11.2020)
  • Lorenz, Markus- Rüßmann, Michael-Waldner, Manuela- Engel,Pascal- Harnisch, Michael- Justus, Jan, (2015),. “Industry 4.0: The Future of Productivity and Growth in Manufacturing Industries”, https://www.zvw.de/media.media.72e472fb-1698-4a15-8858-344351c8902f.original.pdf (Erişim Tarihi: 03.11.2020)
  • Schwab, Klaus, (2016), Dördüncü Sanayi Devrimi, Optimist Yayım Dağıtım:İstanbul.
  • Schwab, Klaus, “The Global Competitiveness Report 2016-2017”, World Economic Forum, http://reports.weforum.org/global-competitiveness-index-2017-2018/ (Erişim Tarihi: 19.12.2020)
  • Smartpln/Akıllı Fabrika, Endüstri 4.0 ve Sistem Entegrasyonları, http://www.akillifabrika.org/Endustri_4.0_ve_Sistem_Entegrasyonlari,cnt-6 (Erişim Tarihi: 29.12.2020)
  • Soyak, Alkan, (2017), ‘‘Teknolojiye dayalı sanayileşme: Sanayi 4.0 ve Türkiye üzerine düşünceler’’, Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 11, s.68-83. (Erişim Tarihi: 14.10.2020)
  • Taymaz, Erol, (1998), Teknoloji ve İstihdam (Der. Bulutay T.), DİE:Ankara.
  • Toffler, Alvin, (2018), Üçüncü Dalga: Bir Fütürist Ekonomi Analizi Klasiği, Koridor Yayıncılık: İstanbul.
  • Tusiad, (Mart 2016). Türkiye'nin Küresel Rekabetçiliği İçin Bir Gereklilik Olarak Sanayi 4.0, http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf (Erişim Tarihi: 08.11.2020)
  • Türkiye'nin Endüstri 4.0 Platformu, Endüstri 4.0 ve Sistem Entegrasyonları, http://www.akillifabrika.org/Endustri_4.0_ve_Sistem_Entegrasyonlari,cnt-6 (Erişim Tarihi: 20.11.2020)
  • Uludağ İhracatçılar Birliği, (2017), Yapay Zeka ve Yeni Teknolojiler, http://www.uib.org.tr/tr/kbfile/yapay-zeka-ve-yeni-teknolojiler (Erişim Tarihi: 09.11.2020)
  • University of Cambridge, (2014). Industrie 4.0 Smart Manufacturing for the Future, https://www.manufacturing-policy.eng.cam.ac.uk/documents-folder/policies/germany-industrie-4-0- (Erişim Tarihi: 09.12.2020)
  • Varank, Mustafa, (Ocak 2019), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı 2019 Yılı Bütçe Sunumu, https://www.sanayi.gov.tr/butce2019.pdf (Erişim Tarihi: 28.12.2020)
  • Vermesan, Ovidiu-Friess, Peter, (2013), Internet of Things-Converging Technologies for Smart Environments and Integrated Ecosystems, Gistrup: River Publishers, s.153-204.

INDUSTRY 4.0 AND BURSA AUTOMOTIVE INDUSTRY: AN EVALUATION WITH SWOT ANALYSIS

Yıl 2021, Sayı: 27, 328 - 347, 30.06.2021

Öz

Industry 4.0 conceptually came to the fore for the first time at the fair held in Hannover, Germany in 2011, and became the name of a project that basically expresses the reorganization of the international competitiveness of the German industry. Expressing radical technological changes and innovations in terms of its content, this concept has started to show its effect in all sectors, especially automotive, aviation, health and logistics, thus it has become an area where academic studies on the subject are increasing day by day. In this study, the situation of "Industry 4.0" in the automotive sector of Bursa, which is the center of our country's automotive sector, was examined with reference to the period when the process first started to occur and the conceptualization made. In the study, in which qualitative research technique was used as a method, "interviews" were made with representatives of companies at various levels, and the obtained information was analyzed using the SWOT (GZFT) technique. As a result of the analysis; It has been concluded that although existing companies are aware of the concept of Industry 4.0, they do not have full knowledge of its content and scope and therefore cannot coordinate the process, therefore, they are at the "Industry 3.0" level, referring to the previous stage, and they are trying to integrate with Industry 4.0 technologies.

Kaynakça

  • Agusti, Aiats (2018), ‘‘Industry 4.0 is written in german’’, https://www.viaempresa.cat/via-empresa-in-english/industry-4-0-is-written-in-german_53281_102.html (Erişim Tarihi: 12.11.2020)
  • Arslan, Kadir ve Kırbaş, İsmail, (2016), ‘‘Nesnelerin interneti uygulamaları için algılayıcı/eyleyici kablosuz düğüm ilk örneği geliştirme’’, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt 7, Özel Sayı, s.35-43.
  • Avrupa Birliği Bakanlığı, (Ocak 2018), ‘‘Sanayi 4.0 bilgi notu’’, Erişim adresi: https://www.ab.gov.tr/siteimages/resimler/Sanayi%204_0%20web.pdf (Erişim Tarihi: 07.09.2020)
  • Banger, Gürcan, (2016), Endüstri 4.0 ve Akıllı İşletme, Dorlion Yayınları: İstanbul.
  • Christoph Jan, Bartodziej, (2017), The concept ındustry 4.0:an empirical analysis of technologies and applications in production logistics, Springer Gabler: Wiesbaden.
  • Bayar, Kerim Can, (2017), “Sanayinin Geleceği: Robotlar ve Yapay Zeka”, 6. Ulusal Verimlilik Kongresi, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bayraktar, Özgür, (2017), Dijital İşletme Bilimi, Selis Kitaplar: İstanbul. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2018), Türkiye'nin Sanayi Devrimi ‘Dijital Türkiye’ Yol Haritası, https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_Dijital-Turkiye-Yol-Haritasi.pdf (Erişim Tarihi: 15.10.2020)
  • Bozuklu, Mehmet, (2016), Çevresel Veriler İle Gerçek Zamanlı Nesnelerin İnterneti Uygulaması, (Yüksek Lisans Tezi), Gaziosmanpaşa Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Brande Finance (2020). https://www.brandingturkiye.com/turkiyenin-en-degerli-100-markasi-2020/#:~:text=T%C3%BCrkiye'nin%20En%20De%C4%9Ferli%20Markas%C4%B1,975%20milyon%20dolar%20oldu%C4%9Fu%20g%C3%B6r%C3%BCl%C3%BCyor. (Erişim Tarihi: 29.05.2021)
  • Brettel, Malte-Friederichsen, Niklas-Keller, Michael-Rosenberg, Marius, (2014), “How Virtualization, Decentralization and Network Building Change the Manufacturing Landscape: An Industry 4.0 Pespective”, International Journal of Information and Communication Engineering, Cilt 8, Sayı 1, ss.37-43.
  • Brynjolfsson, Erık-Mcafee, Andrew, (2014), With a New Intruduction The Second Machine Age: Work, Progress,and ProsperityIn a Time of Brilliant Technologies, W. W. Norton ve Company: New York.
  • Bulut, Canan, (2018), Bulut Bilişim, www.siskon.com.tr/dosya/PDF/Makale/Bulut_Bilisim.docx. (Erişim Tarihi: 18.12.2020)
  • Cohen, Louis-Lawrence, Manion-Morrison, Keith, (2005), Research Methods in Education, 4’th edition, Routlenge Falmer: London.
  • Doğru Burcu Nazlıcan ve Meçik Oytun, (2018), ‘‘Türkiye’de Endüstri 4.0’ın işgücü piyasasına etkileri’’, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 23, s.1581-1606.
  • Ege Bölgesi Sanayi Odası, (2015), Sanayi 4.0, http://www.ebso.org.tr/ebsomedia/documents/sanayi-40_88510761.pdf, (Erişim Tarihi: 19.11.2020)
  • Eşkinat Rana ve Kutlu, Erol, (2014), Dünya Ekonomisi, Nisan Kitabevi: Ankara.
  • Gabaçlı, Nihal ve Uzunöz, Meral, (2017), IV.Sanayi Devrimi: Endüstri 4.0 ve Otomotiv Sektörü, 3nd International Congress on Political, Economic and Social Studies, Ankara:Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, s.149-174.
  • Guban, Miklos-Kovacs, György, (2017), Industry 4.0 Conceptıon, Acta Technica Corviniensis - Bulletin of Engineering, s.1-4.
  • Gür, Nurullah, Ünay, Sadık, ve Dilek, Şerif, (2018), Sanayiyi Yeniden Düşünmek: Küresel Teknolojik Dönüşümün Dünya ve Türkiye Ekonomisine Yansımaları, Seta Kitapları:İstanbul.
  • Gürel, Emet ve Tat, Merba, (2017), Swot Analysıs: A Theoretıcal Revıew, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 10, Sayı 51, s.994-1006.
  • IBM. (2019). Digital transformation in the automotive industry, (Erişim Tarihi: 23.10.2020)
  • İnan, Kemal, (2012), Teknolojik İş(lev)sizlik: Kitle Üretiminden Yaratıcı Tasarıma, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Kabaklarlı, Esra, (2016), Endüstri 4.0 ve Dijital Ekonomi: Dünya ve Türkiye Ekonomisi İçin Fırsatlar, Etkiler ve Tehditler, Nobel Kitap:Ankara.
  • Kayapınar, Sema, (2017), The past, present and future of Industry 4.0: logistics sector, 4.Uluslararası Bölgesel Kalkınma Konferansı, Munzur Üniversitesi:Tunceli.
  • Kotler, Philip, (2000), Marketing Management, 10.Baskı,Prentice Hall: New Jersey.
  • Lee, Jay-Kao, Hung-an-Yang, Shanhu, (2014), Service innovation and smart analytics for industry 4.0 and big data environment, Procedia Cirp, 16, s.3-8.
  • Makrob, Simulasyon, https://makrob.com.tr/simulasyon/ (Erişim Tarihi: 28.11.2020)
  • Nabil, Ahmed Sultan, (2011), Reaching for the “cloud”: How SMEs can manage, International Journal of Information Management, s.272-278.
  • Pamuk, Nurten Sinem ve Soysal, Mehmet, (2018), Yeni Sanayi Devrimi Endüstri 4.0 Üzerine Bir İnceleme, Verimlilik Dergisi, Sayı 1, s.41-66.
  • Patton, Michael Quinn, (1987), How to use qualitative methods in evoluation, Newbury Park CA:Sage.
  • Ronald Berger Strategy Consultants, (2014), Think Act Autonomous Driving, https://www.rolandberger.com/publications/publication_pdf/roland_berger_tab_auto nomous_driving.pdf (Erişim Tarihi: 30.11.2020)
  • Lorenz, Markus- Rüßmann, Michael-Waldner, Manuela- Engel,Pascal- Harnisch, Michael- Justus, Jan, (2015),. “Industry 4.0: The Future of Productivity and Growth in Manufacturing Industries”, https://www.zvw.de/media.media.72e472fb-1698-4a15-8858-344351c8902f.original.pdf (Erişim Tarihi: 03.11.2020)
  • Schwab, Klaus, (2016), Dördüncü Sanayi Devrimi, Optimist Yayım Dağıtım:İstanbul.
  • Schwab, Klaus, “The Global Competitiveness Report 2016-2017”, World Economic Forum, http://reports.weforum.org/global-competitiveness-index-2017-2018/ (Erişim Tarihi: 19.12.2020)
  • Smartpln/Akıllı Fabrika, Endüstri 4.0 ve Sistem Entegrasyonları, http://www.akillifabrika.org/Endustri_4.0_ve_Sistem_Entegrasyonlari,cnt-6 (Erişim Tarihi: 29.12.2020)
  • Soyak, Alkan, (2017), ‘‘Teknolojiye dayalı sanayileşme: Sanayi 4.0 ve Türkiye üzerine düşünceler’’, Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 11, s.68-83. (Erişim Tarihi: 14.10.2020)
  • Taymaz, Erol, (1998), Teknoloji ve İstihdam (Der. Bulutay T.), DİE:Ankara.
  • Toffler, Alvin, (2018), Üçüncü Dalga: Bir Fütürist Ekonomi Analizi Klasiği, Koridor Yayıncılık: İstanbul.
  • Tusiad, (Mart 2016). Türkiye'nin Küresel Rekabetçiliği İçin Bir Gereklilik Olarak Sanayi 4.0, http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf (Erişim Tarihi: 08.11.2020)
  • Türkiye'nin Endüstri 4.0 Platformu, Endüstri 4.0 ve Sistem Entegrasyonları, http://www.akillifabrika.org/Endustri_4.0_ve_Sistem_Entegrasyonlari,cnt-6 (Erişim Tarihi: 20.11.2020)
  • Uludağ İhracatçılar Birliği, (2017), Yapay Zeka ve Yeni Teknolojiler, http://www.uib.org.tr/tr/kbfile/yapay-zeka-ve-yeni-teknolojiler (Erişim Tarihi: 09.11.2020)
  • University of Cambridge, (2014). Industrie 4.0 Smart Manufacturing for the Future, https://www.manufacturing-policy.eng.cam.ac.uk/documents-folder/policies/germany-industrie-4-0- (Erişim Tarihi: 09.12.2020)
  • Varank, Mustafa, (Ocak 2019), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı 2019 Yılı Bütçe Sunumu, https://www.sanayi.gov.tr/butce2019.pdf (Erişim Tarihi: 28.12.2020)
  • Vermesan, Ovidiu-Friess, Peter, (2013), Internet of Things-Converging Technologies for Smart Environments and Integrated Ecosystems, Gistrup: River Publishers, s.153-204.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yunus Emre Sürmen 0000-0002-4031-8676

Esra Güler 0000-0003-1945-3942

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Sürmen, Y. E., & Güler, E. (2021). ENDÜSTRİ 4.0 VE BURSA OTOMOTİV SANAYİ: SWOT (GZFT) ANALİZİ İLE BİR DEĞERLENDİRME. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(27), 328-347.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)