Osmanlı Devleti’nde XIX. yüzyılda başlayan makineleşmeye bağlı olarak madencilik faaliyetleri hız kazanmıştır. Özellikle vapur, tren ve seri üretim yapan bazı fabrikaların ihtiyaç duydukları enerjinin karşılanması için devlet genelinde maden arama ve üretim faaliyetleri artış göstermiştir. Bu dönemde maden arama ve üretimin yapıldığı yerlerden biri de Şırnak ve çevresidir. Şırnak’ta bulunan Cudi Dağı’nın kuzeyinde yer alan Hacı Behram kömür madeni ve aynı dağın güneyinde yer alan Harbul kömür madeni, XIX. yüzyılın ikinci yarısında keşfedilmiştir. Bölgede madenlerin keşfi ile birlikte merkezi idare tarafından bölgeye, madenlerin çıkarılması için bazı uzman madenciler gönderilmiştir. Hacı Behram ve Harbul madenlerinden çıkarılan kömür, Dicle nehri üzerinde bulunan kelekler ile Bağdat'a taşınır ve buradaki vapurların enerji ihtiyacını karşılamak için kullanılırdı. Şırnak çevresinde çıkarılan kömür zaman içerisinde yerli ve yabancı teşebbüslerin ilgisini çekmiştir. Yabancılar, kömürün ihtiyaç olan bölgelere daha hızlı ulaşması için Harbul’dan başlamak üzere Bağdat Demiryolu hattına bağlanacak şekilde yeni bir hattın yapılmasını gündeme getirmişlerdir.
With the beginning of mechanization in the Ottoman Empire in the 19th century, interest in mining increased. In order to meet the energy needs of steamships, trains and some factories engaged in mass production, mineral exploration and production activities had increased throughout the country. One of the places where mineral exploration and coal production was concentrated in this period was Shernak and its surroundings. The Haci Behram coal mine located to the north of the Cudi Mountain in Shernak and the Harbul coal mine located to the south of the same mountain were discovered in the second half of the 19th century. With the discovery of the mines, some experts were sent to the region by the central administration for production. The coal extracted from the mines of Hacı Behram and Harbul was transported by keleks on the Tigris to Baghdad and used to meet the energy needs of the ferries there. Towards the end of the 19th century, domestic and foreign entrepreneurs accelerated their attempts to get mining concessions. Foreign entrepreneurs had brought forward the construction of a new line starting from Harbul and connecting to the Baghdad Railway line for the transportation of coal.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Sosyoekonomik Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 35 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)