Eski Mezopotamya kaynakları, yazıldıkları dönemin sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel durumuna göre doğrudan ya da dolaylı yoldan bilgi sağlamaktaydı. Eski Mezopotamya toplumsal yapısına dair bilgiler ise genellikle dolaylı yoldan aktarılan verilerden sağlanmaktadır. Metinlerin bir kısmında elde edilen bilgiler, toplumdaki gelir dağılımındaki eşitsizlik, adaletsizlik, toplumsal hiyerarşi, kraliyete bağlı görevlilerin görevlerini kötüye kullanımı ve toplumsal yozlaşmaya ile ilgilidir. Bahsi geçen problemlerle ilgili olarak bilgi sağlayan bir kaynak da Nippurlu yoksul adam masalıdır. Masal, Nippur’da yaşayan haksızlığa uğrayan yoksul ve aciz bir adamın hikâyesini konu almaktadır. Masalın başkahramanı, uğradığı haksızlığa karşı intikam alma girişiminde bulunmuş, bu süreçte türlü kurnazlıkla amacına ulaşmaya çalışmıştır. Konu kapsamında, metaforik yöntemlerle dönemin toplum yapısına ışık tutan metin, bozulmuş düzeni dolaylı yoldan eleştirmektedir. Masalda karakterler üzerinden sağlanan ironi ağırlıkla olmakla beraber metinde, hiciv ve mizah yöntemiyle bir eleştiri yapılmıştır. Hiciv ve mizahi yönü ile değerlendirildiğinde metnin, günümüze kadar gelen bir başka örneği bulunmamıştır. Bu açıdan oldukça spesifik bir metindir. Bu çalışma, Eski Mezopotamya Edebiyatında nadir görülen bir tür olan toplumsal hicvin yer aldığı Nippurlu yoksul adam masalı ve masalın alegorik yorumlanması üzerine odaklanmaktadır.
Ancient Mesopotamian sources provided information directly or indirectly according to the social, political, economic and cultural situation of the period in which they were written. Information on the social structure of ancient Mesopotamia is generally obtained from indirectly transmitted information. The information obtained from some of the texts is related to inequality in income distribution, injustice, social hierarchy, abuse of power by royal officials and social corruption. One source that provides information about the aforementioned problems is the tale of the poor man from Nippur. The tale tells the story of a poor and helpless man living in Nippur who suffered injustice. The protagonist of the tale attempted to take revenge against the injustice he suffered, and in this process he tried to achieve his goal with various cunning. Within the scope of the subject, the text sheds light on the social structure of the period through metaphorical methods and indirectly criticises the corrupt order. Although the irony provided through the characters in the tale is predominant, a criticism is made through satire and humour in the text. When evaluated in terms of satire and humour, there is no other example of the text that has survived to the present day. In this respect, it is a very specific text. This study focuses on the tale of the poor man of Nippur and its allegorical interpretation, in which social satire, which is a rare genre in Ancient Mesopotamian Literature, takes place.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eskiçağ Tarihi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 37 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)