Nursery rhymes and riddles have an important place in the Kurdish oral tradition and play a major role in children's development, but to date, very little research has been done on their pedagogical effects. This study examines the effects of riddles and rhymes on child development with a systematic and scientific method. The study focuses on four main areas: Language development, mental development, social development and emotional development. The study utilizes Kurdish and Turkish academic resources and evaluates them comparatively. The main findings show that riddles enrich vocabulary by using various concepts, and rhymes have a positive effect on teaching correct pronunciation through rhythm and sound repetition. Mentally, riddles strengthen the ability to analyze and communicate with their unique questioning and answering skills, while rhymes strengthen memory and memorization through repetition. From a social perspective, these products help children communicate and cooperate with each other through games and competitions. In addition, rhymes and riddles serve as a bridge between generations in the transmission of cultural values.
Zûgotinok û mamik di kevneşopiya devkî ya kurdan de xwedî cihekî giring in û di geşedana zarokan de roleke mezin dilîzin lê heya niha derbarê bandora wan a pedagojîk de kêm lêkolîn hatine kirin. Ev xebat bi rêbazeke zanistî û sîstematîk bandora zûgotinok û mamikan li ser geşedana zarokan dinirxîne. Vekolîn li ser çar qadên sereke disekine: geşedana zimanî, geşedana zihnî, geşedana civakî û geşedana hestî. Xebat ji çavkaniyên kurdî û tirkî yên akademîk sûd werdigire û wan bi awayekî berawirdî dinirxîne. Bidestxistiyên sereke nîşan didin ku zûgotinok bi rîtm û dubarebûna dengan di fêrbûna telafûzê de, mamik jî bi bikaranîna têgihên curbicur di dewlemendkirina xezîneya peyvan de bandoreke erênî dikin. Di warê zihnî de, mamik bi pirskirin û bersivdayîna xwe ya taybet, şiyana analîz û têkilîdanînê xurt dikin, zûgotinok jî bi rêya dubarekirinan hafize û jiberkirinê bi hêz dikin. Di warê civakî de, ev berhem bi rêya lîstik û pêşbaziyan dibin alîkar ku zarok hînî danûstandin û hevkariyê bibin. Her wiha zûgotinok û mamik di veguhastina nirxên çandî de jî dibin pira navbera nifşan.
Tekerleme ve bilmeceler Kürt sözlü kültüründe önemli bir yere sahip olup çocukların gelişiminde büyük rol oynamaktadır ancak bugüne kadar pedagojik etkileri hakkında çok az araştırma yapılmıştır. Bu çalışma, sistematik ve bilimsel bir metotla bilmece ve tekerlemelerin çocuk gelişimi üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırma dört ana alana odaklanıyor: Dil gelişimi, zihinsel gelişim, sosyal gelişim ve duygusal gelişim. Çalışmada Kürtçe ve Türkçe akademik kaynaklardan faydalanılıyor ve bunlar karşılaştırmalı bir şekilde değerlendiriliyor. Temel bulgular gösteriyor ki bilmeceler çeşitli kavramları kullanarak kelime dağarcığını zenginleştirmekte, tekerlemeler de ritim ve ses tekrarları yoluyla doğru telaffuz etmeyi öğretmede olumlu yönde bir etkide bulunmaktadır. Zihinsel olarak bilmeceler, kendilerine özgü soru sorma ve cevaplamalarıyla analiz etme ve iletişim kurma yeteneklerini güçlendirirken, tekerlemeler tekrar yoluyla hafızayı ve ezberlemeyi güçlendirmektedir. Sosyal açıdan bu ürünler çocukların oyunlar ve yarışmalar yoluyla iletişim ve birbirleri ile işbirliği kurmalarına yardımcı olmaktadır. Ayrıca tekerleme ve bilmeceler kültürel değerlerin aktarımında nesiller arasında köprü görevi görmektedir.
| Birincil Dil | Kürtçe |
|---|---|
| Konular | Kürt Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 40 |