Objective: This study investigates the relationships between depression, anxiety, stress, self-esteem, and decision-making among adolescents in institutional care in Turkey, addressing an important research gap in this area.
Methods: The sample consisted of 83 adolescents aged 12-18 years, excluding those with mental disabilities who were in institutional care. Participants completed self-assessment questionnaires, including the Turkish versions of the Depression Anxiety Stress Scale (DASS 21), the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSE), and the Adolescent Decision-Making Questionnaire (ADMQ).
Results: The sample consisted primarily of females (55.4%) with a mean age of 15.22 years, and no significant gender differences were observed across the measures. A critical finding emerged regarding the duration of stay: adolescents who had been in institutional care for less than two years demonstrated significantly lower scores on the Adolescent Decision-Making Questionnaire (ADMQ). Self-esteem (RSE) was found to be strongly and negatively associated with all three distress measures (Depression, Anxiety, and Stress), and it emerged as the only significant predictor in this model, accounting for over half (52.5%) of the variance in overall psychological distress. Alarmingly, the prevalence rates for the DASS-21 subscales indicated that over half of the participants (50.6%) reported clinically significant levels of depression, followed by anxiety (31.3%) and stress (16.8%).
Conclusion: These findings highlight the urgent need for targeted mental health interventions to support adolescents in institutional care, focusing on enhancing self-esteem, improving decision-making, and integrating mental health resources into care frameworks to foster better overall well-being.
This study was approved by the Ethics Committee on 15 May 2025 with decision number 2025/212.
Amaç: Bu çalışma, Türkiye'de kurum bakımındaki ergenlerde depresyon, anksiyete, stres, benlik saygısı ve karar verme arasındaki ilişkileri araştırmakta ve bu alandaki önemli bir araştırma boşluğunu ele almaktadır.
Yöntemler: Örneklem, kurum bakımında kalan ve zihinsel engelli olanlar hariç tutulan 12-18 yaş arası 83 ergenden oluşmaktadır. Katılımcılar, Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği (DASS 21), Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RSE) ve Ergen Karar Verme Anketi'nin (ADMQ) Türkçe versiyonlarını içeren öz değerlendirme anketlerini doldurmuştur.
Bulgular: Örneklem, yaş ortalaması 15,22 olan ve çoğunluğu kadınlardan (%55,4) oluşan ergenlerden oluşmuş, ölçülen değişkenler arasında anlamlı bir cinsiyet farkı gözlenmemiştir. Kalış süresi ile ilgili kritik bir bulgu ortaya çıkmıştır: Kurum bakımında iki yıldan az kalan ergenler, Ergen Karar Verme Anketi'nde (ADMQ) anlamlı derecede düşük puanlar göstermiştir. Öz saygı, her üç sıkıntı ölçümüyle (Depresyon, Anksiyete ve Stres) güçlü ve negatif bir şekilde ilişkili bulunmuş ve genel psikolojik sıkıntıdaki varyansın yarısından fazlasını (%52,5) açıklayan, bu modeldeki tek anlamlı yordayıcı olarak ortaya çıkmıştır. Endişe verici bir şekilde, DASS-21 alt ölçeklerinin yaygınlık oranları, katılımcıların yarısından fazlasının (%50,6) klinik olarak anlamlı depresyon düzeyleri bildirdiğini, bunu anksiyete (%31,3) ve stresin (%16,8) takip ettiğini göstermiştir.
Sonuç: Bu bulgular, kurum bakımındaki ergenleri desteklemek için özsaygıyı artırmaya, karar verme süreçlerini iyileştirmeye ve ruh sağlığı kaynaklarını bakım çerçevelerine entegre ederek genel refahı daha iyi hale getirmeye odaklanan hedefli ruh sağlığı müdahalelerine duyulan acil ihtiyacı vurgulamaktadır.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi, Tıp Eğitimi, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 14 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 52 Sayı: 4 |