Objective: In recent years spinal anesthesia has been preferred to general anesthesia for caesarean section. However, some patients opt for general anesthesia due to concerns such as fear of pain during surgery, postoperative headache, and lack of knowledge about anesthesia techniques. The primary aim of this study is to determine the impact of the educational level of pregnant women and their partners on anesthesia preferences for elective caesarean section.
Methods: Our study is a prospective observational cohort study, including 186 patients over the age of 18 who underwent elective cesarean section at Muş State Hospital between May 6, 2024, and July 31, 2024. The patients were divided into two groups according to their anesthesia preferences: Spinal (n=93) and General (n=93). Education level, age, BMI (Body Mass Index), gestational week, medical history and parity of the patients and their partners were recorded.
Results: Significant differences in anesthetic preferences were found according to the educational level of the women. Statistically significant differences in anesthesia preferences were observed between university graduates and middle school graduates (p < 0.001 and p = 0.004 respectively). Similarly, significant differences were found between partners' educational levels, especially between university and primary school graduates (p < 0.001 and p = 0.019 respectively). The effects of BMI, age, gestational week and parity on anesthesia preferences were not found to be significant (p > 0.05).
Conclusion: The study shows that educational level plays an important role in anesthesia preferences for caesarean section. Individuals with higher levels of education were found to prefer spinal anesthesia. Effective implementation of preoperative education processes is crucial for informed decision making and patient satisfaction.
Caesarean section Education level General anesthesia Spinal anesthesia Pregnancy
In line with the ethical principles of the Declaration of Helsinki, this study was structured as a prospective observational cohort. Ethical approval was received from University of Kafkas Non-interventional Ethics Committee (decision number: 418, date: 30.04.2024), and voluntary informed consent was collected from all subjects.
Amaç: Son yıllarda, sezaryen ameliyatlarında spinal anestezi, genel anesteziye kıyasla daha fazla tercih edilmektedir. Ancak, bazı hastalar cerrahi işlem sırasında ağrı hissetme korkusu, postoperatif baş ağrısı ve anestezi teknikleri hakkında bilgi eksikliği gibi nedenlerle genel anesteziyi tercih etmektedir. Bu çalışmanın ana amacı, gebelerin ve eşlerinin eğitim düzeylerinin elektif sezaryen operasyonlarında anestezi tercihleri üzerindeki etkilerini belirlemektir.
Yöntemler: Bu prospektif gözlemsel kohort çalışması 6 Mayıs-31 Temmuz 2024 tarihleri arasında Muş Devlet Hastanesi'nde yapılmış olup, elektif sezaryen ameliyatı yapılacak 18 yaş üstü 186 hasta dahil edilmiştir. Hastalar, anestezi tercihlerine göre iki gruba ayrılmıştır: Spinal Anestezi (n=93) ve Genel Anestezi (n=93). Anestezi poliklinik muayenesinde; hastaların ve eşlerinin eğitim düzeyleri, yaş, VKI(Vucud Kitle Indexi), gebelik haftası, ek hastalık öyküsü ve kaçıncı gebeliği olduğu sorularak bu bilgiler kaydedildi.
Bulgular: Kadınların eğitim düzeylerine göre anestezi tercihlerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Üniversite ve ortaokul mezunları arasında anestezi tercihi açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gözlenmiştir (p < 0,001, p = 0,004 sırasıyla). Benzer şekilde, eşlerin eğitim düzeyleri ile gebelerin anestezi tercihi arasında, özellikle üniversite ve ilkokul mezunları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur(p < 0,001, p = 0,019 sırasıyla). VKI, yaş, gebelik haftası ve paritenin anestezi tercihi üzerindeki etkileri anlamlı bulunmamıştır (p > 0.05 ).
Sonuç: Eğitim düzeyinin sezaryen operasyonlarında anestezi tercihi üzerinde önemli bir rol oynadığını göstermektedir. Daha yüksek eğitim düzeyine sahip bireylerin spinal anesteziyi tercih ettikleri görülmüştür. Preoperatif bilgilendirme süreçlerinin etkin bir şekilde yürütülmesi, bilinçli karar alma ve hasta memnuniyeti açısından kritik öneme sahiptir.
Sezaryen eğitim durumu genel anestezi spinal anestezi gebelik
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi, Tıp Eğitimi, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 52 Sayı: 4 |