In this research, child development and education textbooks taught at Vocational and Technical Anatolian High School were examined in terms of children's rights. In this study, which aims to determine how the texts and images in child development and education textbooks include the rights in the children's rights convention, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. In this context, textbooks taught at all grade levels of the Vocational and Technical Anatolian High School child development and education department were examined. Frequency and content analysis were used to analyze the data. The findings obtained from the research showed that the rights to protection and survival were included the most in the texts of child development and education textbooks, while the rights to participation and development were the least mentioned. In the images of the books, images related to the right to protection were mostly found. It was observed that within the scope of the right to protection, shelter, protection from neglect and abuse were reflected, while love and trust, fundamental rights, having fun and playing games were reflected in the scope of the right to life.
Children’s Rights Child Development and Education Course Textbooks Vocational High School
Bu araştırmada, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi bünyesinde yer alan çocuk gelişimi ve eğitimi alanı ders kitapları çocuk hakları açısından incelenmiştir. Çocuk gelişimi ve eğitimi ders kitaplarındaki metinler ve görsellerin çocuk hakları sözleşmesindeki haklara ne düzeyde yer verildiğini belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu kapsamda, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünün tüm sınıf düzeylerinde okutulan ders kitapları incelemeye alınmıştır. Verilerin analizinde frekans ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular incelediğinde, çocuk gelişimi ve eğitimi ders kitaplarının metinlerinde en fazla korunma ve yaşama haklarına yer verildiği, katılım ve gelişim haklarının en az değinilen haklar olduğu tespit edilmiştir. Kitapların görsellerinde ise en çok korunma hakkına ilişkin görseller bulunmuştur. Araştırmada, korunma hakkı kapsamında barınma, ihmal ve istismardan korunma; yaşama hakkı kapsamında sevgi ve güven, temel hak, eğlenme ve oyun oynama alt kategorilerine yönelik bulgulara ulaşılmıştır.
Çocuk Hakları Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ders Kitapları Meslek Lisesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk ve Ergen Gelişimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 6 |