al-Fârâbî, a founder of Islamic
philosophy of law,
embraced reconciliation
of religion and philosophy
formed in the Medieval
Age. Law was one
of the areas in which reconciliation
of philosophy
which stood upon Greek
writings on existence,
knowledge and ethics
and divinely originated
Islam could be shown.
Telhîsü Nevâmîsi Efl âtûn,
written by al-Fârâbî on
Platon’s Republic, does
not seem to be suffi cient
to illuminate his philosophy
of law. However,
with this book, it appears
that al-Fârâbî acquired
consciously on the source
of law, its value, by who
and how to establish and
change canons. In this
context, al-Fârâbî considered
law as a theoretical
and practical science or
as art. But, as a philosopher,
he overly studied on
the theoretical law. This
article aims to seek out
foundations of al-Fârâbî’s
understanding of law
especially in the context
of political philosophy
İslam siyaset felsefesinin kurucu fi lozofu Fârâbî, Orta
Çağ’ın biçimlendirdiği din ile felsefe uzlaşısı yaklaşımını
benimsemiştir. Varlık, bilgi ve değer üzerine
Yunanca yazılan felsefe birikimini, ilâhî kaynaklı
İslam ile uzlaşısının gösterilmesi gereken alanlardan
biri de hukuktur. Platon’un Yasalar’ına yazmış
olduğu Telhîsü nevâmîsi Efl âtûn, Fârâbî’nin hukuk
felsefesini aydınlatmak için yeterli gözükmemektedir.
Bununla birlikte Fârâbî’nin bu eser sayesinde
hukukun kaynağı, değeri; yasaların kimler tarafından
nasıl yapılacağı ve değiştirileceği gibi hususlarda bir
bilinç kazanmış gözükmektedir. Bu bağlamda Fârâbî
hukuku; nazarî bir bilim ve amelî bir bilim veya sanat
olarak ele almıştır. Ancak o, bir fi lozof olarak daha
çok bilim olan nazarî hukukla ilgilenmiş gözükmektedir.
Bu makale, Fârâbî’nin özellikle siyaset felsefesi
bağlamında hukuk anlayışının temellerini ortaya
çıkarmayı amaçlamaktadır
Diğer ID | JA48UA46MK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 52 Sayı: 1 |