At his commentary, Elmalili used the philosophical issues and the scientific commentary samples much. Unless there was a rational necessity, he firstly efforted to understand the verses as an apparent meaning. He made available the scientific and philosophical characteristics for his commentary which will not be available in other commentaries. According to Elmalili, there are two kinds of verses of Allah: The first one is the book of existence and the other one is the the verbal verses in the revealed book. To him, since they both signify person and attributes, the divine judgment and will, they are called verses. These two books and these two types of verses are mutually commentary and
exegesis for each other.
He emphasized that the
clarifications of Qur’an
about universe were very
higher than findings of
astronomy of our era. He
claimed that the scientific
exegesis which Quran
contained was a miracle
that is impossible to be
known by an unlettered
prophet. He adopted the
understanding that Quran
includes many important
scientific miracles which
occurred in the future
and exposed after the
revelation period. He
accepted that trying to
understand Word of Allah
by looking at created
entities, contemplating
and examining His
verses in outer and inner
world is the requirement
of consideration and
contemplation orders of
the Quran.
Elmalili Hak Dini Kur’an Dili Concision Miracle Commentary Scientific commentary
Elmalılı, tefsirinde felsefî meselelere ve ilmi tefsir
örneklerine çokça yer vermiştir. Aklî bir zaruret
olmadıkça ayetleri önce zahiri manada anlamaya
çaba göstermiştir. Tefsirine ilmî ve felsefî açıdan
başka tefsirlerde bulunmayacak bir hususiyet
kazandırmıştır. Elmalılı merhuma göre Allah
Teâlâ’nın iki türlü ayeti vardır. Birisi varlık kitabı
diğeri de indirilmiş kitaptaki sözlü ayetlerdir. Ona
göre zat ve sıfata, ilahi ahkâm ve iradelere delalet
ettiklerinden dolayı, bunların ikisi de ayet olarak
isimlendirilmiştir. Bu iki kitap ve bu iki tür ayet,
karşılıklı olarak bir diğerinin şerh ve tefsiridirler.
Merhum bazı ayetleri tefsir ederken Kur’an’ın kâinata
dair aydınlatmalarının çağımızın astronomi fikrinin
çok yükseğinde olduğunu vurgulamıştır. Kur’an’ın
içerdiği ilmi tefsirin ümmi bir peygamberin bilmesi
mümkün olmayan bir mucizesi olduğunu iddia
etmiştir. Kur’an’ın gelecekte meydana gelen, onun
nüzulünden sonra açığa çıkan nice önemli ilmî
mucizeleri içinde taşıdığı anlayışını benimsemiştir.
Allah’ın kelâmını, yarattığı varlıklara bakarak, dış ve
iç dünyadaki ayetlerini tefekkür ederek ve inceleyerek
anlamaya çalışmanın, Kur’an’ın nazar ve tefekkür
emirlerinin bir gereği olduğunu kabul etmiştir.
Elmalılı Hak Dini Kur’an Dili İcaz Mucize Tefsir İlmî tefsir.
Diğer ID | JA49FY63MN |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 51 Sayı: 3 |